جمعه، 20 فروردین 1400 00:00 کد مقاله : 14000120003
امین روانان
حضور در شورای شهر قبل از آنكه يك شغل همراه با درآمد باشد يك مسئوليت اجتماعی بسيار سنگين است
شوراها مهمترین تشکل مسئولیت پذیری اجتماعی باشند نه زدوبندهای قومی و بعضا اقتصادی

رهیافت جنوب /به قلم عادل پورجشیره کنشگر مسائل اجتماعی؛ شورا های شهر و روستا يكی از مهمترين اركان مردم سالاری و از بهترین مکانیسم های ممکن براي ایفای نقش مردم در مدیریت و عمران شهر و روستا هستند.

 
اما از آنجا كه شرايط افراد برای نامزد شدن در انتخابات این نهاد، آسان و هزينه های رقابت در آن پايين است خيل عظيمي از افراد مايل اند به عنوان کاندیدای انتخاباتی در آن شركت كنند و اين خود يكی از آسيب هایی است كه می تواند کارآمدیِ اين نهاد سياسی اجتماعی را تهديد كند بنابراین اگر شما هم یکی از کسانی هستید که در گوشه ای از ذهن تان قصد شورا شدن دارید باید قبل از هر اقدامی به سه نکته بسيار مهم که در ادامه بیان می شود توجه کنید

 

۱- براي سنجيدن ميزان محبوبيت خود با سرنوشت جامعه بازی نکنید

 

به طور طبيعي همه ی ما در شهر و ديار خود اقوام، دوستان و آشنايان زيادی داريم، بهره مندی از اين امكان، می تواند ما را وسوسه كند تا در انتخابات شوراها شركت كنيم، به عنوان یک شهروند از شما تقاضا می کنم اگر وقت كافي نداشته و برنامه ی خاصی برای مسايل شهری نداريد و تنها هدف تان از شورا شدن این است که ميزان محبوبيت اجتماعی تان بسنجید، هرگز در این انتخابات شركت نكنيد زيرا حتی اگر با رای چشمگير دوستان و آشنايان تان انتخاب شويد به زودی ناكارآمدی شما مشخص شده و همه ی سرمايه ی اجتماعي خود را به يكباره از دست می دهيد!

۲- شورا شدن شغل نيست!

حضور در شورای شهر قبل از آنكه يك شغل همراه با درآمد باشد يك مسئوليت اجتماعی بسيار سنگين است. شوراهای شهر و روستا يكي از نهاد های موثر در پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی هر شهر و روستا هستند، لذا تصميماتی كه در اين شورا گرفته مي شوند هر چند حرف آخر را در اين زمينه ها نمي زنند اما می توانند تاثيرات جدی و طولانی مدتی بر سرنوشت شهروندان داشته باشند و در صورتي كه نابجا باشند، نقطه تاریکی در پیشینه ی کاری تصميم گيرندگان محسوب شده و مي توانند تا مدت ها سبب بدنامی آنها  شوند! مراجعه به آثار مخرب بعضی از تصمیمات شوراهای ادوار گذشته به خوبی ادعای فوق را ثابت می كند! شک نکنید افرادی از شوراهای ادوار پیشین وجود دارند که آرزو می کنند ای کاش هرگز شورا نمی شدند!

 

۳- آیا مهارت های لازم برای شورا شدن را داريد؟!

 شورا شدن نياز به مهارت هایی دارد، که اگر تاكنون كسب نكرده ايد در چند ماه مانده به انتخابات نمی توانيد كسب كنيد!

چند مورد از مهارت های لازم برای شورا شدن عبارتند از:

مهارت كار تيمی و مشورت پذيری:

بیراه نیست اگر بگوییم مهمترين نقطه ضعف اغلب شوراهای شهر و روستای ايران و چه بسا جامعه ی ايرانی ضعف در انجام كار تيمی است! هر فردی كه شورای شهر يا روستا می شود بايد بتواند در قالب یک تیم با ساير همكارانش همفكری كرده و به عقل جمعی معتقد باشد، در غير اين صورت نه تنها نمی تواند خیری به جامعه برساند بلکه عامل اختلال در برنامه های همکارانش محسوب می شود!

شجاعت و صداقت:

 محال است شورا باشيد و با درخواست هاي غيرقانونی مواجه نشويد! این درخواست های غیرقانونی عموما از جانب افراد صاحب ثروت و با نفوذ مطرح می شوندبنابراين شما به عنوان شوراي شهر در خط مقدم مبارزه با اين افراد قرار خواهيد گرفت، پس لازم است شجاع بوده و در مواردی كه به تنهایی از عهده ی زیاده خواهان بر نمي آييد با صداقت افكار عمومی جامعه را آگاه كرده و  به كمك بطلبيد

 

جامع نگری و دوری از بخشی نگری:

 

یکی از مهمترین ویژگی هایی که می بایست یک مسئول تصمیم گیر از آن برخوردار باشد، جامع نگری است. بارها دیده ایم بودجه های عمومی در جایی هزینه شده اند که موثر نبوده یا اینکه در حل یک مشکل موثر بوده اما مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است! دلیل اصلی این مشکل را می توان در عدم جامع نگری تصمیم گیران جستجو کرد زیرا دچار بخش نگری شده و نتوانسته اند تمام جنبه های قضیه را بسنجد! البته جامع نگری قابلیتی نیست که به آسانی به دست آید بلکه نیاز به دانش عمومی بالا و آشنایی با علوم روز دنیا دارد.

 

در پایان از همه کسانی که می خواهند به عنوان شورای شهر در مدیریت شهر مشارکت کنند، تقاضا دارم تا زمانیکه مهارت ها و قابلیت های لازم برای این کار را کسب نکرده اند وارد این حیطه نشوند زیرا حق الناس بزرگی را متوجه خود کرده و ممکن است وجهه ی خود را نیز از دست بدهند.

نظر جدید
پربازدیدها