جمعه، 06 فروردین 1400 00:00 کد مقاله : 14000106002
مهرداد جهان خواه
حق آب، در قانون آب، به حقوق هر فرد برای استفاده از منابع آب اطلاق می‌گردد. به‌طور کلی حق آب عبارتست از: سهم شروع و مقرر روستا، مزرعه، باغ، خانه از آب رود، چشمه، قنات، آب‌ ...
وقتی حقابه استان خوزستان ازآبهای استان پیشی میگیرد

"رهیافت جنوب"

واکنش تندفرماندارکهگیلویه به حق آب (حقابه)پایین دراستان کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب جناب آقای داراکریمی نژادفرماندارشهرستان کهگیلویه بزرگ درجدیدترین اظهارات  به مساله ای حیاتی پیرامون حق استفاده وبرداشت پایینتر از حدمجاز  دراستان وشهرستان کهگیلویه واکنش نشان داد.لازم الذکرست از دیرباز موضوع حق برداشت وحتی ایجادسد بین مردم استان کهگیلویه وبویراحمد واستان همسایه(خوزستان)منجربه ایجادتنش هایی شد،که لازم است مسئولین کشوری،استانی وبه خصوص فرماندارمحترم پیرامون این موضوع ازحق مردم دفاع کنند.دارا کریمی نژاد، فرماندار کهگیلویه گفت: معارضات را باید به دو دسته مردمی و دولتی تقسیم کرد، در خصوص پیشگیری معارضات مردمی، می‌طلبد قبل از شروع اجرای پروژه از مردمی که در اطرف پروژه هستند، ازفرا دست و فرو دست آن استفاده می‌کنند یک مطالعه اجتماعی صورت بگیرد.
 کارشناسان شفافیت سازی و اعتماد زایی ایجاد کنند که به فرض مثال مردم بدانید اگر این سد اینجا احداث شود، 22 هزار هکتار زمین کشاورزی سیراب می‌شود یا اینکه بیش از 100 میلیون مترمکعب حق آبه شما وارد جای دیگر نمی‌شود.
 به عنوان مثال در مورد اعتراض مردم به سد آبریز که گفتید، مردم نمی‌دانند در حالیکه زیر حوزه مارون و رود جراحی از استان کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند، 349 میلیون مترمکعب از مارون آب بردارد، ولی متاسفانه  69 و نیم میلیون مترمکعب یک جا و 15/8 میلیون مترمکعب جای دیگر دریافت می‌کتند.
یعنی 264 میلیون مترمکعب دیگر ما وارد خوزستان می‌شود!وقتی حقابه استان خوزستان ازآبهای استان پیشی میگیرد
 خوزستان که باید 823 میلیون مترمکعب برداشت کند، 934 میلیون متر مکعب برداشت می‌کند که این موضوع را مردم نمی‌دانند و باید به آنها گفت!
لذا معارضات که پیش می‌آید به این دلیل می‌باشد که اعتماد زایی و شفافیت سازی کم بوده است، برخی معارضات به حق، بعضی هم به دلیل نا آگاهی که وظیفه کارشناسان است، اعتمادسازی کنند.
دسته دیگر معارضات هم دولتی است، ایرادی که ما در مواجه با مردم داریم این است که می‌خواهیم با کسی که مانع است بازی برد- باخت داشته باشیم به دنبال بازی برد -برد نیستیم.
به عنوان شهردار، فرماندار و ... باید جاهایی حق به مردم بدهیم وبگوییم یک قدم ما عقب می‌کشیم و قدمی شما و به دنبال برد- برد باشیم.
البته به جسارت و قاطعیت در تصمیمگیری مدیر هم ارتباط دارد.

 

 

نظر جدید
پربازدیدها