دوشنبه، 29 دی 1399 00:00 کد مقاله : 13991029004
امین روانان
با هدف توسعه کشاورزی و رونق اقتصاد احداث سد خاکی شهید دلنسب کوهبرد از 9 سال پیش آغاز شد.
پروژه‌های کهگیلویه در کانون بی‌توجهی اعتبار/سدی که با 95 درصد تشنه است

 

رهیافت جنوب :با وجود اینکه در نبود صنعت، کشاورزی می‌تواند بخشی از توسعه نیافتگی کهگیلویه را جبران کند و ظرفیت‌های خوبی هم در این بخش وجود دارد اما اجرای پروژه‌ها در این شهرستان مورد توجه سازمان برنامه و بودجه نبوده و سال‌ها در پیچ و خم‌های اعتباری روند فرسایشی و پیشرفت لاک‌پشتی طی می‌کنند.

 

جلوگیری از فرسایش خاک و روان‌آبها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰هکتار از زمین‌های پایین دست،  افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استراتژیک گندم،  جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از نتایج به سرانجام رسیدن این طرح مهم است اگر به بهره‌برداری برسد.

الیاس تاج الدینی مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان هم در خصوص سد شهید دلنسب کوهبرد گفت: تلاش می شود با تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی تا پایان امسال مرحله اول این سد تکمیل و به بهره برداری برسد.

الیاس تاج‌الدینی در خصوص سد خاکی کوهبرد گفت: این پروژه سال 89 کلنگ‌زنی شد و 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حجم ذخیره آب در این سد را 2 ونیم میلیون متر مکعب براورد کرد و افزود: با بهره‌برداری از آن 350 هکتار زمین کشاورزی آبیاری خواهد شد.

 

تاج‌الدینی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست و بهره‌برداری را 150 میلیارد ریال دانست و گفت: از این مبلغ 80 میلیارد ریال مطالبات پیمانکار است.

وی ادامه داد: اگر اعتبارات تزریق شود بهمن ماه امسال آبگیری می‌شود.

این مسؤول تأکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود این پروژه حیاتی را ببیند و اعتبار لازم را تخصیص دهد.

علیرضا اتابک با بیان اینکه این پروژه تنها سد خاکی است که شهرستان را در بخش کشاورزی و گردشگری رونق می‌دهد، گفت: اما نسبت به آن نامهربانی شد و اعتبارات قطره‌چکانی تاکنون آن را به نتیجه نرسانده است.

 

فرماندار کهگیلویه افزود: متاسفانه اعتبارات گاهی در جاهایی بکار رفته که کار نمی‌شود پروژه‌های مهم و تحول‌ساز اما در انتظار اعتبار می‌مانند.

وی از نماینده ولی فقیه در استان خواست فریادرس این پروژه شود تا با تخصیص اعتبارات لازم حداقل یک پروژه در شهرستان به نتیجه برسد.

کوهی ناظر عالی سد شهید دلنسب کوهبرد نیز گفت: تاکنون بیش از ۲۴۰ هزار متر مکعب خاکریزی و هزار و ۲۰۰ متر مکعب بتن ریزی  اجرا شده است.

کوهی افزود: این طرح به علت مطالبات ۸۰ میلیارد ریالی پیمانکار تعطیل شده است.

 

همچنین پیمانکار این پروژه گفت: بر حسب اینکه فرزند کهگیلویه  هستیم و به منطقه عرق داریم تمام تلاش و توان خود را گذاشتیم که پروژه مورد توجه مسئولان منطقه قرار گیرد.

تابش‌نژاد افزود: در طی سال گذشته رقم بودجه‌ای  که دریافت کردیم  برای هیچ مسئولی قابل توجیه نیست.

وی با اشاره به اینکه یک میلیارد تومان دریافتی داشتیم در صورتیکه قریب به ۱۰ میلیارد تومان در سد سرپری هزینه انجام دادیم، ادامه داد: کار سازه ای است و تمام مصالح اعم از میلگرد و بتن و سایر مصالح باید نقد از بازار خریداری شوند.

تابش نژاد با قدردانی از پیگیری‌های نماینده پیشین و فعلی مردم در مجلس، امام جمعه دغدغه‌مند شهرستان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا وحدانی و فرماندار  شهرستان گفت: نزدیک به ۲۰۰نفر در این دو پروژه مشغول به کار بودند که متاسفانه با وضعیت پیش آمده مجبور به تعدیل نیرو شدیم و در حال حاضر ۳۰نفر را ماهیانه بدون کوچکترین درآمد و خروجی بکار گرفتیم.

حجت الاسلام وحدانی‌فر امام جمعه کهگیلویه خواستار توجه جدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز این سد شد.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان طی بازدید از سد شهید دلنسب کوهبرد با اشاره به اهمیت این طرح در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گفت: انتظار می‌رود مسئولان با تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این طرح که ۹۵ درصد پیشرفت کاری دارد اقدام کنند.

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها