دوشنبه، 29 دی 1399 00:00 کد مقاله : 13991029001
امین روانان
سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در مجلس شورای اسلامی گفت:مسئله آلودگی هوا مشکل امروز و دیروز نیست و چندین نهاد و سازمان با کم کاری خود در حل نشدن این معضل ...
منتظر باد و باران برای حل مشکل آلودگی هوا هستند!

 رهیافت جنوب :مجتبی یوسفی در مورد آلودگی هوا تهران و کلانشهرها در چند روز گذشته گفت: در مورد کنترل و کاهش آلودگی هواى تهران و کلانشهرها هیچ برنامه مدونی وجود نداشته است، علی الخصوص در حال حاضر که بخش قبل توجه‌ای از کنترل سازمان محیط زیست در اختیار یک نفر و تیم آن شخص است. تاکنون، رسما سیاست گذاری درستی در خصوص حل معضل آلودگی هوا نشده است .

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در مجلس یازدهم ادامه داد: در شرایط کرونایی به مردم توصیه می‌کنیم از تجمع و دورهمی‌ها فاصله گرفته از طرفی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی می‌کنیم؛ اما به زیر ساخت‌ها، فرسودگی و شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی توجه نمی‌کنیم.

مازوت سوزی از سال‌های قبل وجود داشته است

وی در ادامه تاکید کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا با کاهش ترددها و تعطیلی‌ها و حتی با حضور نیمه وقت اداره‌ها روبرو بودیم اما موضوع داغ مازوت سوزی مطرح شده است، بر همین اساس می‌توان عنوان کرد که مازوت سوزی از سال‌های گذشته هم وجود داشته است همگی این موضوعات نشان می‌دهد ما برنامه درستی در مورد کاهش آلودگی هوا نداشتیم.

 

یوسفی به هزینه سنگین آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: شهرداری و محیط زیست منتظر باد و باران هستند تا آلودگی هوا بر طرف شود، دولت اگر مسئله آلودگی هوا را به صورت جدی حل نکند هم پیاز را خورد، هم فلک شد، هم پول داد به بیانی از طرفی یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی مثل گازوئیل را داده هم نتوانسته حمل و نقل عمومی را سر و سامان دهد و منجر به رشد ترافیک شهری شده و اکنون عاجز در حل مشکل آلودگی هوا بوده است که همه کمبودها به سلامتی مردم جامعه ختم شده و هزینه سنگینی که بر دوش سلامت کشور خواهد بود.

 

اعداد و ارقام در بودجه به سلامتی مردم گره خورده است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر فصل بودجه است به جای اینکه نمایندگان در کمیسیون تلفیق بجنگند برای سهم شهرداری‌ها در جهت بهبود حمل و نقل عمومی و توسعه زیرساخت‌ها و کاهش آلودگی هوا که همگی به سلامتی مردم ختم می‌شود، دولت باید خود پیش قدم می‌شد در بودجه ۱۴۰۰ این موضوعات که با سلامتی مردم گره خورده را منصفانه در اعداد و ارقام پیشنهاد می‌کرد، در صورتی که حمایت دولت از شهرداری‌های علی الخصوص در حوزه حمل و نقل عمومی جزو تعهدات مطرح شده در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه بوده و باید اجرایی می‌شد.

 

یوسفی اظهار کرد: براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به حمایت از حمل و نقل عمومی تاکید بسیار شده است بر حسب صرفه جویی که در سوخت‌های فسیلی توسط وزارت نفت صورت می‌گیرد، وام‌های باید پرداخت شود برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور که کمک می‌کند در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا که متاسفانه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است؛ در حال حاضر در سال آخر برنامه توسعه ششم هستیم که فقط زیر ۲۵ درصد به آن عمل شده است، دولت باید در ایام بودجه‌ریزی بهتر عمل کند تا مشکل آلودگی هوا حل شود نه منتظر باد و باران باشد برای حل معضل چند ساله آلودگی هوا که در پاییز و زمستان اوج می‌گیرد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم یادآور شد: آلودگی هوا علاوه بر مسمومیت‌های که به همراه دارد منجر به ایجاد بیماری‌های زمینه‌ای شده، گاهی خسارات جانی این معضل قابل جبران نیست؛ بی‌توجهی دولت‌ها علی الخصوص دولت دوازدهم به مسئله حمل و نقل عمومی عاملی بر رشد آلودگی هوا شده است امیدوارم با توجه دولت به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در ماه‌های پایانی خود خاطره خوش به جای بگذارد.

 

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کند

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: درآمدهای شهرهای به دلیل رکود ساخت و ساز و صدور مجوز بسیار پایین آمده و به تنهایی نمی‌تواند ناوگان حمل و نقل فرسوده عمومی را نوسازی کند و نیاز به حمایت دولت دارد.

 

یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: مردم در انتخابات اعضای شورای شهر باید به سمت افراد متخصص بروند گاهی شاهد انتخاب افراد سیاسی هستیم که اولویت بندی در انتخاب شهردار و پروژه‌ها را با مختل روبرو می‌کنند که امروزه چنین وضعیتی را در حمل و نقل عمومی نظاره گر هستیم و کنار این موضوع سازمان محیط زیست یک سابقه سیاسی داشته و بیشتر مدیرانی که در این مجموعه انتخاب شدند فرقه سیاسی داشتند که متاسفانه در برخورد با ریزگردها و آلودگی هوا هم سیاسی رفتار می‌کنند.

نظر جدید
پربازدیدها