سه شنبه، 25 آذر 1399 00:00 کد مقاله : 13990925010
امین روانان
یک کارشناس امور تغذیه گفت: استفاده از کدو حلوایی که این روزها بازارش داغ است و همه جا موجود شده، به خاطر داشتن مقدار بالای بتاکاروتن و تقویت سیستم ایمنی بدن، توصیه می‌شود ...
تأثیر کدو حلوایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا

رهیافت جنوب :ریسا نژاد حاجیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تاثیرگذاری طولانی مدت تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گوید: باید توجه کنیم که اثر تغذیه در تمام زمینه‌ها، پیشگیرانه است و در طولانی مدت اهمیت خود را نشان می‌دهد. مواد غذایی مثل دارو، اثر آنی و فوری ندارند و رعایت یک رژیم غذایی درست، سبک زندگی سالم، ورزش و خواب کافی در کنار یکدیگر برای تضمین سلامتی لازم است.

تقویت سیستم ایمنی با رژیم غذایی اصولی

نژادحاجیان با بیان اینکه یک رژیم غذایی سالم، با کاهش التهاب در بدن موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود، ادامه می‌دهد: انتخاب‌های غذایی بسیار مهم است و پای ثابت یک برنامه درست، میوه‌جات، سبزیجات و غذاهای غیرسرخ کردنی هستند. همچنین برای اینکه در سیستم ایمنی بدن خللی وارد نشود، بهتر است از مصرف مواد غذایی پروسس شده مثل سوسیس، کالباس و سس‌های طعم دهنده پرهیز کنیم. این مواد باعث به وجود آمدن فرآیندهای پیش التهابی در بدن می‌شوند و در نتیجه با ایجاد خلل در عملکرد سیستم دفاعی، ایمنی بدن را تهدید می‌کنند. همین‌طور مواد غذایی سرخ کردنی به خاطر داشتن مقدار زیادی اکسیدان، تهدیدی جدی برای سلامت هستند.

وی با بیان اینکه باید بین مصرف محصولات گیاهی و حیوانی تعادل برقرار شود، می‌افزاید: اگرچه محصولات حیوانی منبع پروتئینی خوبی هستند اما مصرف بیش از حد آن‌ها، موجب بالا رفتن میزان اسیدیته بدن و در نتیجه باعث برهم خوردن تعادل سلامت انسان می‌َشود. در عوض مصرف پروتئین‌های گیاهی مثل کلم بروکلی، اسفناج، شلغم و لبو، دارای درصد بالایی از آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها در بدن وظیفه مقابله با التهابات و اکسیدان‌های فعال را دارند و در نتیجه میزان سلامتی و نشاط را افزایش می‌دهند. استفاده از کدو حلوایی که این روزها بازارش داغ است و همه جا موجود شده، به خاطر داشتن مقدار بالای بتاکاروتن و تقویت سیستم ایمنی بدن، توصیه می‌شود.

استفاده از محصولات گیاهی و طبیعی را افزایش دهید

نژادحاجیان با اشاره به نقش موادغذایی در مقابله با کرونا می‌گوید: در افراد مبتلا به کرونا یکی از مواردی که خیلی مشکل‌ساز است، اثری است که ویروس این بیماری روی عروق می گذارد و در نتیجه گرفتگی عروق، احتمال سکته را افزایش می‌دهد. برای مقابله با چنین اثری از طریق تغذیه، سه عامل مهم وجود دارد: نخستین گام، استفاده از سبزیجات برگ سبز و در فصل زمستان مصرف لبو و چغندر است. این محصولات، ترکیبات غیرآلی نیترات را در خود دارند که در بدن تبدیل به نیترید اکساید می‌شود. ماده‌ای که به عنوان گشاد کننده طبیعی عروق شناخته می‌شود. مصرف چنین محصولاتی گردش خون در بدن را افزایش می‌دهد و امکان بروز سکته‌ را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

نقش امگا3 و ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی

وی ادامه می‌دهد: گام دوم، گنجاندن امگا3 در برنامه غذایی است که به طور مستقیم روی فاکتورهای انعقادی اثر دارد و غلظت خون را کاهش می‌دهد. امگا3 به میزان بالا در مواد غذایی دریایی مثل ماهی سالمون، قزل آلا و میگو یافت می‌شود. محصولاتی مثل گردو، بذر کتان و شاهدانه نیز سرشار از امگا3 هستند. مکمل‌های امگا3 نیز در بازار موجوداند که در صورت تایید پزشک، مصرف آن‌ها خوب است.

این کارشناس تغذیه و رژیم غذایی در ادامه می‌افزاید: آخرین موردی که باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از ویتامین D است. به طور کلی مشخص شده که میزان ویتامین D در کشور ما پایین است به همین خاطر اغلب استفاده از مکمل‌های ویتامینی با دوزهای متفاوت به افراد پیشنهاد می‌شود. ویتامین D نقشی اساسی روی سلول‌های سیستم ایمنی بدن دارد و در مبارزه با بیماری‌های ویروسی، حائز اهمیت بسیاری است.

انتهای پیام

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها