شنبه، 24 آبان 1399 00:00 کد مقاله : 13990824001
سیروس بزمی
سئوالی که همواره در اذهان عمومی متبادر میشوند؛ این است که رسانه چیست؟ چه وظایفی دارد؟ ملاک و شاخص های رسانه برتر کدام است؟ آیا رسانه ها به وظایف خود درست عمل میکنند؟ و اص ...
بصیرت افزایی به قلم کرامت اله پرورش/ بررسی رسانه ای در تراز انقلاب

رهیافت جنوب/ بصیرت افزایی به قلم کرامت اله پرورش
موضوع: بررسی رسانه ای در تراز انقلاب.
سئوالی که همواره در اذهان عمومی متبادر میشوند؛ این است که رسانه چیست؟ چه وظایفی دارد؟ ملاک و شاخص های رسانه برتر کدام است؟ آیا رسانه ها به وظایف خود درست عمل میکنند؟ و اصولا مشکلات و آفت های رسانه چیست؟
برای پاسخ به اینگونه سئوالات آنهم بصورت علمی و کارشناسی، نیازمند وقت بیشتری در انجام مطالعات پژوهشی و میدانی در ابعاد مختلف هستیم.
اگر چه تحقیقاتی کم و بیش در این حوزه انجام شده، ولی کافی و بروز نیست.
انجام فعالیت های پژوهشی نیازمند اعتبارات مکفی و کارشناسان خبره در این حوزه می باشد؛ که فعلا بنا به دلایلی مقدور نیست.
آنچه مهم است ، این است: که همواره باید، دید عالمانه ، منصفانه، نقادانه به رسانه داشته باشیم و از ابراز نظرات غیر کارشناسی و با رویکرد افراط، تفریط و پیش داوری های غلط و گاهی مغرضانه بشدت بپرهیزیم ؛ چون ناخواسته مرتکب ایجاد آفت رسانه ای می شویم؛ و تقابل بین رسانه ای را فراهم می آوریم. و در این آشفته بازار رسانه ای حق از باطل و راست از دروغ برای خواننده مشتبه میگردد و اصولا زمینه رشد، آگاهی و بصیرت از جامعه هدف کاملا مسدود و سلب میگردد. و رسانه با وظایف ذاتی خود فاصله می گیرد.
در این جاست که وظایف اندیشمندان ، فرهیختگان و صاحبان خرد و اندیشه مضاعف میگردد.

آنها وظیفه دارند در انجام وظایف رسانه ای خود بنحو شایسته ایفای نقش نمایند.
امیدوارم همه کسانی که در این حوزه تخصص و توانایی دارند با ورود و احساس مسئولیت مدنی خود تلاش کنند؛ فضای جامعه را تلطیف، آرامش بخش ، امید آفرین، شاداب و زنده نگهدارند.
برگردیم به سئوالات مذکور:
رسانه چیست؟
از رسانه تعاریف متعددی از سوی صاحب نظران ارائه شده است؛  ساده ترین تعریف رسانه : ابزاری است که پیامی را از گوینده به شنونده و یا مخاطب منتقل میکند.
مانند:
نامه، کتاب، روش تدریس،سخنرانی، رادیو، تلویزیون، تلفن، موبایل، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و... هر کدام از اینها را بطور عام رسانه میگویند.
ولی آنچه امروز در فضای جامعه رسانه میگویند؛ بیشتر معطوف به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.
تنوع ، تکثر و گستردگی رسانه آنقدر زیاد شده که قابل احصاء نیستند؛ همین امر موجب شده که دنیای امروز را دنیای دیجیتالی ،مجازی و دهکده جهانی بنامیم.

با پیشرفت علوم و تکنولوژی دنیای امروز را باید دنیای اطلاعات و ارتباطات نیز نامگذاری کنیم.
تعجب آور نیست که فضای مجازی و رسانه بخش معظمی از زندگی روزانه بشر تلقی میگردد.
در این دنیا دیدارهای چهره به چهره حتی در خانواده ها بتدریج کم فروغتر شده و جای خود را به فضای مجازی واگذار کرده است!!!
زندگی جمعی و اجتماعی تبدیل به زندگی سلولی و انفرادی شده؛ احساسات، عواطف، علا

قه ها، احترام و تکریم، گذشت و اغماض، حمایت و پشتیبانی و... تحت تاثیر مستقیم این فرهنگ در آمده است.
در دنیای امروز رسانه بعنوان یکی از مولفه های قدرت در نظام های سیاسی کشور ها مبدل شده و خود نمایی میکند.
در دنیای رقابتی امروز رسانه در بخش های مهم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، حقوقی و بخصوص سیاسی کاملا تاثیر گذار است.
دنیای امروز تبدیل به جنگ بین اندیشه ها، فرهنگ ها، اعتقادات و... از طریق رسانه ها در سطح گسترده ای شده ؛ و دولت ها از این ابزار در سرکوب کردن معترضین و مخالفین خود بنحو شدیدی استفاده میکنند.
*** نکته قابل توجه:
در جریانهای سیاسی در سطح ملی ،منطقه ای ، استانی و حتی شهرستانی مهمترین ابزار در پیروزی و شکست را باید در میزان توانایی، قدرت رقابت پذیری و گستردگی رسانه در انجام وظایف محوله تلقی کنیم؛ و سیاستمداران بخوبی دریافته اند که باید بیشترین سرمایه گذاری را در بخش رسانه خود تزریق نمایند. 
در این عصر زبان واقعی هر جریان سیاسی را باید رسانه قوی تلقی کنیم؛ و این زبان نیازمند داشتن ابزارهای به روز و کاربران متخصص، متعهد، دلسوز، با دغدغه و شجاع می باشد.
ادامه دارد...
 

نظر جدید
پربازدیدها