جمعه، 15 فروردین 1399 00:00 کد مقاله : 13990115001
سیروس بزمی
سالمندان در فرهنگ دینی جایگاه و منزلت ویژه ای دارند و درباره رعایت حقوق آنان فراوان سفارش شده است.
اهمیت جان سالمندان از دیدگاه اسلام/ در این روزهای کرونایی، تراژدی غم انگیزی در مورد سالمندان رخ داده است

به گزارش رهیافت جنوب، جهانگیر آشنا 
کارشناس ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی
متنی به این پایگاه خبری فرستاد که بدین شرح است:

روز گذشته روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی با استناد به یک سند رسمی، از تراژدی بزرگی پرده برداشت مبنی بر اینکه مقامات ایتالیا قصد دارند به زودی ارائه مراقبت‌های ویژه درمانی را برای بیماران کرونایی که بالای ۸۰ سال سن دارند و یا دچار نقص در سلامتی هستند، متوقف سازند.

تلگراف با استناد به متن تهیه شده از سوی یک واحد مدیریت بحران در استان تورین ایتالیا نوشت پزشکان می‌ترسند که بیمارانی که تحت مراقبت‌های ویژه قرار نمی‌گیرند «در عمل رها شوند تا بمیرند.»

در این گزارش آمده است: «این واحد (مدیریت بحران تورین) پروتکلی تهیه کرده که تعیین خواهد کرد کدام بیمار تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد و کدام یک در صورت نبود فضای کافی از این مراقبت‌ها محروم خواهد بود.»
و همچنین اوضاع سالمندان که در کشورهای اروپایی و آمریکا با وضعیت بد مداوا و یا رها شده هستند رو به رو هستیم به همین خاطر با نگاهی اجمالی به جایگاه  سالمندان در آموزه های اسلامی اشاره خواهیم کرد.
سالمندان در فرهنگ دینی جایگاه و منزلت ویژه ای دارند و درباره رعایت حقوق آنان فراوان سفارش شده است.
از اقدام فرزندان یعقوب برای رهایی برادرشان بنیامین از زندان عزیز مصر نیز چنین آورده است:آنان گفتند:ای عزیز! او پدری کهنسال دارد.یکی از ما را به جای وی بگیر(بازداشت کن).آنان خواستند با حرمتی که پیران نزد دیگران دارند.آن را وسیله قرار دهند تا برادرشان را آزاد یا دیگری را جایگزین وی سازند.(یوسف آیه ۷۸)
رسول خدا (ص) نسبت به جایگاه سالمندان فرمود: کهنسال در میان خاندانش همانند پیامبر در میان امت خویش است.
دین مبین اسلام در حرمت نهادن به پیران در احادیث و روایات متعددی این مسئله را به ما تذکر داده است به همین خاطر اهمیت این موضوع را با حدیثی از امیر مومنان بیان میکنیم.
امیر مومنان در وصیت خود به امام حسن (س)فرمود:با خرد سالان خانواده ات مهربان باش و پیرانشان را بزرگ شمار.
دین مبین اسلام نه تنها به پیران امت اسلامی حرمت نهاده حتی منزلت پیران کافر را نیز از نظر دور نداشته است به همین منظور در حدیثی 
امام صادق (ع) فرمود:رسول خدا هرگاه سپاهی اعزام می کرد آنان را می نشاند و از جمله رهنمود هایش این بود که پیر فرتوت را نکشید.
دین مبین اسلام نسبت به پاداش بزرگداشت سالمندان هم توجه خاصی دارد در ادامه حدیثی از رسول خدا که می فرماید:هرکس برتری پیر را به دلیل سنش بشناسد و او را احترام کند خدا وی را از هراس روز قیامت در امان می دارد.
امید هست که اهمیت جان انسانها مد نظر باشد و این بیماری باعث نشود که از سالمندان غافل باشیم.

نظر جدید
پربازدیدها