شنبه، 28 دی 1398 00:00 کد مقاله : 13981028001
سیروس بزمی
غفلت از هرکدام از این مؤلفه‌ها باعث خواهد شد تا گفتمان مقاومت اسلامی از سوی گفتمان‌های معاند به چالش کشیده شود.
یک نماینده باید در مقابل فشار‌ها کوتاه نیاید / نماینده مجلسی که وام دار کسی باشد، باید ذهن و فکر خود را اجاره بدهد

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب، جهانگیر آشنا مدیر کانون بسیج فرهنگیان شهرستان بهمئی متنی به این پایگاه خبری فرستاد که به شرح ذیل است:

  امام خمینی (ره) در باب اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی می­فرمایند: «مجلس تنها مرجعی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشور هست بالاتر است؛ بنابراین یک همچو مقامی را نشکنید و لو نمی ­توانید...».

بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در باب اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی می فرمایند: «مجلس تنها مرجعی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشور هست، بالاتر است؛ بنابراین یک همچو مقامی را نشکنید ولو نمی توانید...» و در جای دیگری نیز می‌فرمایند: «اگر مجلس شورای اسلامی بر طبق موازین شکل گیرد و نمایندگان آن افراد صالح و دلسوز مردم باشند، چنین مجلسی منشاء اصلاح همه امور جامعه خواهد بود.» حضرت آیت ا... امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص اهمیت مجلس شورای اسلامی معتقدند: «مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است، همه سررشته های امور، به مجلس شورای اسلامی بر می گردد.» از بیانات بنیانگذار و رهبر انقلاب می‌توان چنین نتیجه گرفت که مجلس، مهم‌ترین رکن در تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران است. در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد.

درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. (اصل ۵۹) بنابراین هدف نمایندگان مجلس تقویت دولت و کشور است و در مرحله تشکیل و تکمیل اعضای کابینه دولت آماده دریافت اسامی وزرای باقیمانده و رأی اعتماد به آنهاست.

مجلس شورای اسلامی قصد زیاده خواهی و سهم خواهی ندارد و تنها به فکر کمک به دولت میباشد. ضرورت و اهمیت تعامل واقعی مجلس و دولت، خواستار تشکیل جلسات منظم رئیس جمهوری و اعضای دولت با کمیسیون‌های مجلس و مجامع استانی نمایندگان است. در ادامه باتوجه به تحولات منطقه و شرایط فعلی کشور، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نماینده مجلس را به اختصار بیان می‌کنیم.

۱. نماینده مجلس باید دیندار باشد.

دین به مجموعه تعالیمی گفته می‌شود که از سوی خدا و توسط انسان‌هایی برگزیده برای بشر ارسال شده و مشتمل بر سه حوزه عقاید، اخلاق و احکام است. در اینجا مراد ما از دین تنها دین اسلام است که توسط آخرین سفیر الهی محمد مصطفی (ص) بر بشریت عرضه شده است. عقاید یعنی حقایق بزرگی که باید به آن‌ها باور داشت و آن‌ها را در ذهن و دل خویش پذیرفت. اخلاقیات، صفات نفسانی پایداری است که آدمی باید در جان خویش ایجاد کند و گوهر نفس خود را به آن بیاراید. احکام، مجموعه دستورالعمل‌هایی است که انسان مومن دیندار به آن‌ها موظف است و باید در عمل به کار گیرد و با اعضا و جوارح ظاهری خود انجام دهد. دینداری به معنای باور داشتن آن عقاید و تخلق به آن اخلاق و التزام عملی به آن احکام است.

۲. نماینده مجلس باید بصیرت داشته باشد. بینش و آگاهی در مورد کار‌هایی که انسان انجام میدهد، بخصوص اعمال فردی و اجتماعی، حائز اهمیت فوق العاده بوده و در صورت نبود بینش کافی، مخصوصاً در برهه‌های حساس زندگی، آدمی را تا مرحله افتادن در پرتگاه‌ها و خروج از صراط مستقیم الهی پیش میبرد.

۳. نماینده مجلس باید به گفتمان مقاومت اعتقاد و باور قلبی داشته باشد. اعتقاد دینی، هویت ملی و ایدئولوژی اسلام سیاسی مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی مقاومت اسلامی هستند که در ایجاد، تقویت و استمرار گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه و همچنین غلبه بر گفتمان‌های غربی و یا بنیادگرا نقش اساسی دارند.

غفلت از هرکدام از این مؤلفه‌ها باعث خواهد شد تا گفتمان مقاومت اسلامی از سوی گفتمان‌های معاند به چالش کشیده شود.

۴. نماینده مجلس باید مردمی باشد. یک نماینده باید مردمی باشد، مردم دوست باشد، مردم پذیر باشد، مردمی رفتار باشد. با مردم باشد، از مردم باشد و رفتاری مردمی داشته باشید.

۵. یک نماینده باید در مقابل فشار‌ها کوتاه نیاید و طبق قانون و احکام الهی حرکت کند.

۶. نماینده مجلس نباید وام دار به هیچ کسی باشد. نماینده مجلسی که وام دار کسی باشد، باید ذهن و فکر خود را اجاره بدهد، چون سهم خواهان مسیر رأی و نظر او را مشخص می‌کنند.

۷. نماینده مجلس باید مسئولیت خادمی مردم را برای خود یک فرصت بداند نه اینکه از آن به عنوان یک طعمه نگاه کند.

۸. نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال تبیین مطالبات مقام معظم رهبری در خدمات رسانی به همه ابعاد نظام باشد.

نظر جدید
پربازدیدها