پنج شنبه، 05 دی 1398 00:00 کد مقاله : 13981005002
سیروس بزمی

 پنجمین شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهمئی در سال 1398 برگزار گردید.

با هدف نهادینه سازی فرآیند حفظ و حراست از منابع آب و مهیا کردن امکانات و ساماندهی فعالیتهای مرتبط با آن تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهکیلویه و بویراحمد، پنجمین شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهمئی در سال 1398 با دستور کار تشریح آخرین شرایط منابع آبی و پروژه ها مرتبط و تهیه نقشه الگوی کشت شهرستان در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان بهمئی تشکیل گردید.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، محسن افروزی رئیس اداره منابع آب شهرستان و دبیر جلسه بعد بررسی اجرای مصوبات جلسه قبل، گزارشی از آخرین وضعیت بارندگی، منابع آب زیرزمینی و آب سطحی شهرستان ارائه نمودند.

افروزی ضمن اعلام محدودیت های اعلام شده از سوی وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران در زمینه عدم صدور مجوز چاه آب زیرزمینی برای فعالیت های کشاورزی از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خواست تا برنامه ریزی بلند به سمت صنایع وابسته کشاورزی، اجرای طرح های گلخانه ای، دامپروری و کشت زراعی با مصرف آب بسیار کم و دارای بهره وری بالا تدوین نمایند و از معرفی متقاضیان جدید جهت اخذ مجوز حفر چاه برای طرح های باغبانی خودداری نمایند.

افروزی در پایان اشاره ای به آخرین وضعیت اجرایی طرح آبرسانی از سد کوثر و طرح تغذیه مصنوعی ممبی و سایر پروژه های مرتبط با شرکت آب منطقه ای نمود.

در ادامه بهزاد جومردیانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان، کرم الله بدرقه کارشناس آب و فاضلاب شهری، گودرز خردمند محکم مدیر آب و فاضلاب روستایی، رضا راهدار بهمئی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقدامات اداره متبوع خود را در مورد اجرای مصوبات جلسات قبل ارائه نمودند.

مهدی نصیری رئیس اداره منابع طبیعی ضمن توضیحات در مورد اتمام طرح تغذیه مصنوعی قلات – پشت تاوه، از تامین اعتبار و شروع عملیات طرح تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب کت با هدف مهار سيلابها فصلی، کاهش خطرات و زيانهاي ناشي از آن و تغذيه مصنوعي سفره های آب زیرزمینی در آینده نزدیک خبر داد.

سپس علی کرم صدیقی بخشدار مرکزی و هیبت الله جوانمرد بخشدار بهمئی گرمسیری مشکلات تامین آب شرب خانگی و باغات بخش های متبوع خود را متذکر و از ادارات ذیربط خواستند در جهت رفع این مشکلات اهتمام ویژه ای داشته باشند.

در حسن ختام جلسه حکمت الله سنایی فرماندار شهرستان و رئیس شورای حفاظت منابع آب شهرستان ضمن تبریک هفته پژوهش، نقش مدیریت بهینه ی مصرف آب بالاخص در بخش کشاورزی جهت افزایش بهره وری و پایداری منابع آب دشت های شهرستان اشاره کرد و نظر به اهمیت بخش کشاورزی در شهرستان در حال توسعه بهمئی، لزوم اجرای برنامهریزی مدون و علمی در این بخش بر اساس منابع آب در دسترس و با توجه به اینکه آب زیرزمينی حياتی ترین منبع آب شيرین در دسترس مخصوصاً در شهرستان بهمئی که طبق گزارشات اداره منابع آب بیش از 90 درصد مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و خدمات محسوب میشود و لازم است تا برداشت از این منبع حياتی با ميزان تغذیه آن متناسب شود؛ از اینرو انتخاب الگوی کشت همراه با کاهش برداشت از منابع آب زیرزمينی برای جلوگيری از افت مستمر و تعادل بخشی آب زیرزمينی از اهميت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه الگوی کشت نقشه راهی است که به ما نشان می‌دهد با توجه به منابع موجود، چه محصولاتی را کجا و به چه مقدار و در چه مدتی از طول زمان تولید کنیم.

از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خواست طرح مطالعاتی در این زمینه را با کمک مهندسین مشاور مربوطه آغاز و میزان پیشرفت کار را در جلسه آینده تشریح نماید.

وی در ادامه با برشمردن مزایای اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری و با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیرسطحی در سطح شهر لیکک و با هدف ارتقای بهداشت عمومی، جلوگیری از آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی و نیز امکان بازچرخانی آب جهت آبیاری فضای سبز شهر و کمک به تامین آب باغات حومه شهر و به تبع ان کاهش استحصال آب زیرزمینی از مدیر آب و فاضلاب شهرستان خواست طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر را پیگیری و در جلسه آینده گزارش مبسوطی ارائه نماید.

لازم به ذکر است که در پایان این جلسه مقرر شد: 1- اداره امور عشایر پس از تجهیز چاه مجاز عمیق آهکی پشتکوه ملاطهماسب نسبت به حل مشکلات آب شرب روستاهای اقماری این منطقه عشایری اقدام نماید. 2- اداره منابع آب بر اساس حرائم کیفی تعیین شده در کارگروه حریم کیفی شهرستان نسبت به تهیه نقشه پهنه بندی حریم کیفی چاه ها اقدام نماید. 3- جهاد کشاورزی نسبت به تهیه و تدوین نقشه الگوی کشت شهرستان اقدام نماید. 4- مقرر شد در راستای بهینه سازی مصرف سوخت جهت برقی نمودن چاه های مجاز با پمپ دیزلی، ادارت جهاد کشاورزی، شرکت برق و اداره منابع آب همکاری لازم داشته باشند. 5- ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی نسبت به نصب کنتور هوشمند حجمی آب روی چاه های تحت مالکیت خود اقدام نمایند. 6- مقرر شد تا از ساخت و ساز در حد بستر و حریم رودخانه های دائمی و فصلی جلوگیری شود.

و ادارات جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، شهرداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، مسکن و شهرسازی قبل از هرگونه صدور جهت ساخت و ساز مسکونی، صدور مجوز احداث طرح های صنعتی و کشاورزی، واگذاری اراضی و ... استعلامات لازم را شرکت آب منطقه ای صورت دهند. 7- ارائه گزارش از آخرین وضعیت طرح مطالعاتی جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر لیکک توسط اداره آب و فاضلاب شهری  

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها