شنبه، 16 آذر 1398 00:00 کد مقاله : 13980916002
سیروس بزمی
هر مسئول شهرستانی ،استانی و کشوری که میخواهد مسئولیت بگیرد حداقل ۳ بار نهج البلاغه را بخواند و بعدش مسئولیت بپذیرد.
نگاه به این موضوع که مردم ولی نعمتان این نظام و انقلاب هستند باید در تفکر هر مسئول به صورت عمیق نهادینه باشد تا مردمی فکر کند،مردمی زندگی کند و مردمی رفتار کند

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب، جهانگیر آشنا کارشناس ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی یادداشتی به این پایگاه خبری فرستاد که متن آن بدین شرح است:

 نگاه به این موضوع که مردم ولی نعمتان این نظام و انقلاب هستند باید در تفکر هر مسئول به صورت عمیق نهادینه باشد تا مردمی فکرکند،مردمی زندگی کند و مردمی رفتارکند.

به نظر بنده هر مسئول شهرستانی ،استانی و کشوری که میخواهد مسئولیت بگیرد حداقل ۳بار نهج البلاغه را بخواند و بعدش مسئولیت بپذیرد.

مردم داری و زندگی با مردم کلیدی ترین صفت یک کارگزار اسلامی هست با توجه به شرایط فعلی که صحبت از ژن خوب و سهم من از سفره انقلاب هست.

ارتباط مستقیم با مردم ،از رفتارهای پسندیده حاکمان مردمی است. کارگزار اسلامی در صورت ارتباط مستقیم با مردم می‌تواند سخنان را شنیده، از انتقادهای آنها آگاه شده، خواسته های آنها را در یابد و در رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی ایشان بکوشد.

نهان شدن از مردم، کارگزار اسلامی را از بسیاری از آگاهی ها بی نصیب می سازد.

امام علی (ع)مالک اشتر را از پنهان شدن از مردم نهی و ضررهای آن ها را بیان می‌کند.

مبادا خویش را فراوان از رعیت پنهان کنی که پنهان شدن والیان از رعیت ،نمونه ای از تنگ خویی (نامهربانی) و کم اطلاعی در کارهاست و نهان شدن از رعیت والیان را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است. باز می دارد ؛پس کار بزرگ نزد آنان خرد و کوچک به شمار می‌آید و کار کوچک بزرگ می‌نماید.

زیبا،زشت و زشت، زیبا می شود و باطل به لباس حق در می آید.

همانا والی انسانی است مانند دیگران که آنچه را که مردم از او پوشیده دارند، نداند.

حق را نشانه‌ای نباشد تا بدان راست از دروغ شناخته شود.

افزون بر این که پیش تر درخواست ها و نیازمندی‌های مردم بر تو هزینه و رنجی ندارد؛ چرا که شکایت از ستمی یا انصاف خواستن در معامله ای است.

همچنین آن حضرت می فرماید: غیبت خود را از رعیت طولانی مکن؛ چراکه آگاهی ات به کارهای رعیتت کم می‌شود.

هنگامی که امام علی(ع) به شرح کارهایی می پردازد که لازم است کارگزار و حاکم به طور مستقیم در آن دخالت کند قبل از هر چیزی رسیدگی به نیازهای مردم را باز می گوید. (اعلم بان من الامور امورا لا بد لك من مباشرتها .منها اصدار حاجات الناس في قصصهم و منها معرفه ما يرد الی بيت المال وما يخرج منه ومنها اجابه العمال فيما لا يجوز ان يستکفی فیه الكتاب) بدان برخی از کارها اموری است که فقط باید خود بدون واسطه آنها را انجام دهی: ۱- برآوردن نیازهای مردم در آن چه برایشان پدید آمده است.

۲-دانستن آن چه به بیت‌المال وارد و خارج میشود.

۳- پاسخ دادن به کارگزاران در آن جایز نیست کاتبان و دفترداران به عهده گیرند.

مقصود از «قصص‌»، در حديث‌ فوق‌، حوادث‌ و مشكلات‌ مردم‌ است‌ كه‌براي‌ مردم‌ رخ‌ مي‌دهد.

اميرمؤمنان‌(ع) براي‌ آگاهي‌ از مشكلات‌ مردم‌ اتاقي‌ رادر نظر گرفت‌ تا خواسته‌هاي‌ خود را نگاشته‌، در آن‌ جا قرار دهند.

نام‌ اين‌ اتاق‌«بيت‌ القصص‌» بود كه‌ بعد به‌ «ديوان‌ مظالم‌» شهرت‌ يافت‌. اين‌ امر ازابتكارهاي‌ امام‌ علي‌(ع) شمرده‌ مي‌شود.

حضرت‌ در نامه‌ خود به‌ قُثَم‌ بن‌ عباس‌، استاندار مكه‌، مي‌فرمايد: براي‌ ارتباط‌ با مردم‌، سفيري‌ جز زبانت‌ نبايد باشد؛ يعني‌ درباني‌ نداشته‌ باش‌ كه‌ مانع‌ ارتباط‌ مردم‌ شود.

حضرت‌ به‌ مالك‌ نيز دستور مي‌دهد كه‌ براي‌ ارتباط‌ با مردم‌ بايد وقتي‌ را معين‌ كرده‌، بار عام‌ دهد ونگهبان‌ و محافظانش‌ نبايد مانع‌ حضور انسان‌هاي‌ ضعيف‌ شوند كه‌ از ترس‌آنان‌ مطالب‌ خود را مطرح‌ نسازند.

لزوم‌ ارتباط‌ مستقيم‌ با مردم‌ به‌ اين‌ معنانيست‌ كه‌ حاكم‌ نبايد دربان‌ داشته‌ باشد تا هر وقت‌ اراده‌ كنند، به‌ اتاق‌ كار اوبيايند؛ بلكه‌ نظرات‌ حضرت‌ اين‌ است‌ كه‌ غيبت‌ و نهان‌ شدن‌، طولاني‌ نشود.

در نقل‌ تحف‌ العقول‌، تعبير «لين‌ الحجاب‌» آمده‌ است‌؛ يعني‌ نهان‌ شدن‌ از مردم‌نبايد طولاني‌ باشد.

حضور دربان‌ باعث‌ مي‌شود تا وقت‌ حاكم‌ در كارهاي‌اساسي‌ و مهم‌ صرف‌ شود و حتي‌ زماني‌ كه‌ اشعث‌ بن‌ قيس‌ مي‌خواست‌ به‌ زوروارد محل‌ كار امام‌ شود و قنبر، دربان‌ امام‌، مانع‌ شد، حضرت‌ از اين‌ برخورد اشعث‌ به‌ شدت‌ ناراحت‌ شد و فرمود: مرا با تو كاري‌ نيست‌.

ان شاء الله که بتوانیم در مسیر اسلام قدم برداریم . 

نظر جدید
پربازدیدها