سه شنبه، 12 شهریور 1398 00:00 کد مقاله : 13980612002
سیروس بزمی
دوگانگی بین سنتی و‌ مدرنیته ایجاد شده است‌ و نوع دوگانگی فرهنگی باعث رشد آسیب شده است.
تقدیر و تشکر عضو انجمن بین المللی مددکاری اجتماعی از مجموعه دادگستری شهرستان بهمئی برای پیگیری در روند منتفی شدن ازدواج دختر ۹ ساله

رهیافت جنوب/ مجتبی باقریان

 دیگر مجموعه قضایی،سازمان بهزیستی،اورژانس اجتماعی،کمیته امداد،آموزش و‌پرورش،نیروی انتظامی توان کنترل آسیبهای اجتماعی را ندارند و این خانواده ها هستند که نظاره گر اعمال و رفتارهای فرزندان خود هستند.

چرا که هر روز شاهد رو به رشد چشمگیر آسیبها در یک شهر سنتی هستیم.

وقتی جامعه ای در یک تغییرات و از حالت سنتی به مدرنیته قرار میگیرد چنین شرایطی مطمئنا پیش می آید.

اما راهکار کاهش چیست؟ ۱- استفاده نادرست و ناصحیح از فضای مجازی بین خانواده ها،بطوریکه میانگین استفاده از فضای مجازی برای هر فرد روزانه بالای ۵ ساعت هست که حتی اگر دقت کرده باشید افراد در میهمانیها،مراسمات،جشن ها،طبیعت،کلاس درس،محیط کار،رانندگی ووو مکرر سر در گوشی خود هستند و از محیط واقعی به دور هستند.

۲:کارشناسان،روانشناسان،مددکاران،مجموعه قضایی و شورای حل اختلاف و وکلا در مرحله نهایی وارد عمل میشوند و درمان آنها موقتی است و درمان قطعی توسط خانواده ها انجام میشود.بطورمثال وقتی زوجی قصد ازدواج دارد حتی اجازه چندین جلسه مشاوره نزد روانشناسان و‌مددکاران ندارند و سریع اقدام به ازدواج‌رسمی میکنند و تابحال حتی یکبار هم زوجین به کلینیکهای روانشناسی برای شناخت خودشان مراجعه نکردند مطمئنا موجب رشد آسیبهایی از قبیل طلاق،همسرآزاری،کودک آزاری و غیره خواهیم شد.

۳- بزرگان، ریش سفیدان و خانواده ها در موقع ازدواج فقط به فکر گذراندن مرحله عقد و عروسی زوجین نباشید و‌ شناختی که نسبت به رفتار و برخورد زوجین دارید در زمان حال هست و‌ نیازمند مدت زمان بیشتری نسبت به هم هستند.

بزرگان و ریش سفیدان تمام عقاید شما صحیح هست اما اگر در حالت سنتی بخواهیم باشیم دو حالت رو باید تجربه کنیم اول گوش دادن فرزندانتان به شما که جوانان امروزی فقط حرف خودشان را میزنند و گوش نمیدهند دوم گوش دادن شما به فرزندانتان که شما هم میگویید جوانان امروزی راههای بیهوده میروند.

بنابراین دوگانگی بین سنتی و‌ مدرنیته ایجاد شده است‌ و نوع دوگانگی فرهنگی باعث رشد آسیب شده است.

اما به خانواده ها یادآوری می کنیم با وجود آسیبهای جدید در شهرستان بهمئی مطمئنا مداخله های سازمانهای گوناگون‌‌ مطابق قوانین و‌ مقررات دفاع از حقوق افراد و شهروندی را خواهیم داشت.

امیدواریم خانواده ها که مقصر اصلی آسیبها هستند درخصوص موضوعات، آموزشها،روشها و‌مهارتهای زندگی، نحوه تعامل و ارتباطات از صاحبنظران،روانشناسان،مددکاران کمک بگیرند و اکثر خدمات ارائه شده توسط سازمانهای متولی ازقبیل کمیته امداد،سازمان بهزیستی،آموزش و پرورش و سایر نهادها رایگان میباشد.

به طور مثال وقتی ماشینمان خراب میشود به مکانیک مراجعه میکنیم یا وقتی دندان درد داریم به دندانپزشک مراجعه میکنیم اما چرا درخصوص مهمترین مسائل زندگی که مکرر با آنها درگیر هستیم حاضر نیستیم حداقل ماهی یکبار یا چندماهی یکبار به یک روانشناس یا مددکار اجتماعی مراجعه کنیم. و خداوند در قرآن میفرماید: همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند.

نظر جدید
پربازدیدها