سه شنبه، 05 شهریور 1398 00:00 کد مقاله : 13980605001
امین روانان
نشست هم اندیشی پیرامون صنایع و معادن شهرستان بهمئی با حضور دکتر غریب پورمعاون وزیر صمت-دکتر جلیلی معاون وزیر اقتصاد-دکتر خلیلی -مشاور وزیر کشور و مشاور مدیر عامل گروه توس ...
جزئیات سفر هم اندیشی پیرامون صنایع و معادن شهرستان بهمئی در تهران

دکتر غریب پور" در نشست هم اندیشی صنایع و معادن شهرستان بهمئی گفت:برای شروع هر کاری باید سازمان دهی کرد به زودی در استان ک.ب یک کارگروهی تشکیل خواهیم داد که این کارگروه  دربخش معادن فعال شوند و قطعا شهرستان بهمئی نگاه ویژه ای خواهیم کرد .

غریب پور در ادامه گفت:اولین کار ما در شهرستان بهمئی شناسایی معادن شهرستان و بعد از اکتشاف و بعد از آن سرمایه گذار به این بخش دعوت کنیم و بتواند سرمایه گذاری کند.
غریب پور خاطر نشان کرد :در برنامه داریم که معادن نیمه فعال شهرستان بهمئی را فعال کنیم و سرمایه گذاران در بحث گچ و آهک برای شروع کار در منطقه بهمئی سرمایه گذاری کنند

جزئیات سفر هم اندیشی پیرامون صنایع و معادن شهرستان بهمئی در تهران


سنایی فرماندار شهرستان بهمئی ضمن تقدیر از دکتر غریب‌پور و تشکر از حضور حاضرین در جلسه گفت: 
شهرستان بهمئی با توجه دولت، در زمرهٔ ۳۱ شهرستان کشور جهت اجرای «برنامه-راهبردی عملیاتی توسعه پایدار» انتخاب شد و ما مصمم هستیم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم،
لذا دست یاری به سوی همه عزیزان در استان و سایر استانها دراز می‌کنیم.

جزئیات سفر هم اندیشی پیرامون صنایع و معادن شهرستان بهمئی در تهران فرماندار بهمئی گفت در شهرستان علاوه بر منابع نفت و گاز، معادن سیلستین، آهک و گچ نیز وجود دارد و خروج مواد معدنی به صورت «خام»، کمکی به توسعهٔ شهرستان نمی‌کند؛ لذا انتظار دارد صنایع فرآوری و تبدیلی وابسته به این معادن در شهرستان استقرار یابند تا به توسعه شهرستان و  رفع مشکلات از جمله مشکل بیکاری و آسیبهای ناشی از آن کمک کنند.


حکمت اله سنائی دسترسی شهرستان به شهرهای بندری استانهای خوزستان و بوشهر و موقعیت جغرافیایی و ممتاز شهرستان به عنوان نقطه اتصال استانهای کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر را از پتانسیلهای شهرستان در بحث توسعه معادن دانست.
ایشان با اشاره به ظرفیتهای بالای شهرستان در زمینه صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی و لزوم توسعه این صنایع گفت: ما به طور جدی پیگیر احداث و استقرار این صنایع در شهرستان هستیم، ضمن اینکه یکی از مطالبات همیشگی مردم شهرستان، استقرار نمایندگی نفت در شهرستان است که لازم است شرکت نفت به این موضوع توجه جدی نماید.

 

دکتر جلیلی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر اقتصاد دراین نشست گفت:باید نگاه استانی نسبت به سرمایه گذاری داشته باشیم و فرصت ایجاد کنیم و سرمایه گذاران را تشویق کنیم که به شهرستان بهمئی بیایندو استقبال کنیم و تکریم کنیم چنین سرمایه گذارانی را و از بعضی خواسته های خودمان بگذریم واجازه بدیم پای سرمایه گذاران به منطقه باز شود  که بتوانیم قدرت و رشد اقتصادی را رقم بزنیم که همه اینها برای آینده شهرستان بهمئی مفید هست .

 

دکتر خلیلی معاون شرکت ملی نفت ایران درعملیات غیر صنعتی  در این نشست و در مورد مشکلات و راهکارهای لازم برای توسعه گفتند ؛ شهرستان بهمئی ، با سابقه مبارزاتی از زمان رضاشاه تا انقلاب اسلامی ، و با تقدیم شهدای بسیار در جبهه و جنگ ، از پتانسیل ها و شاخص های قابل توجهی برای توسعه برخوردار هست ، اما متاسفانه آنگونه که انتظار می رفت نتواست پیشرفت کند ، و از این بابت در بن بستی اقتصادی مانده، که در آن نبود صنایع تولیدی و صنایع کوچک مربوط به نفت و معادن ، مانع از خروج این شهرستان از بن بست شده ،  و به تبع آن دچار محرومیت و معضلاتی همچون بیکاری و عوارض نگران کننده آن، و نبود درآمد و هدر رفت سرمایه های انسانی در این خطه شده است.

وی در ادامه افزودند که : شرکت ملی نفت ایران هم هر زمان نیاز بوده حضور داشته و کارهای خوبی را به انجام رساند.

و آنچه قابل تأمل است اینکه ما شهرستان هایی داریم که نفت و گاز ندارند ، اما پتروشیمی و پالایشگاه دارند ، در حالی که بهمئی ، با وجود داشتن نفت و گاز از داشتن این موهبات محروم هست ، و امیدواریم که دولت در این راستا و برای پیشرفت و توسعه و کمک به اشتغال و رفاه مردم بهمئی چاره ای بیندیشد.

 محرومیت زدایی توصیه مؤکد مقام معظم رهبری است ، و حتی سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران نیز ، در سخنرانی خود در شهرستان بهمئی ، و نیز در دیدار دو جانبه ای که در اهواز داشته ایم ، مراسم یادواره شهدا را در سطح کشور بی نظیر دانستند ، و مردم قدردان این خطه را ، شایسته توسعه و پیشرفت می دانند.

و بنابراین با توجه به اینکه شهرستان بهمئی، پتانسیل و شاخص های توسعه را دارد، از این بابت ممنون می شویم اگر سرمایه گذاری پای به این شهرستان غنی بگذارد و با آوردن امکانات و منابع و سرمایه های جانبی وابسته به نفت و معادن و گردشگری، در خروج این شهرستان از محرومیت کمک کند.

 

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد:


کهگیلویه و بویراحمد آماده رفع مشکلات سرمایه گذاران است و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهد داد .

صمیمی تاکید کرد : رشد صنعت بهمئی نیازمند نگاه ویژه مسئولان ایمیدرواست و باید به این امر مهم توجه ویزه شود

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتظار می رود ایمیدرو برای رفع مشکلات حوزه صنعت توجه ویژه ای به استان داشته باشد.

سید حشمت الله صمیمی دوست مدیرکل دفترجذب استانداری  در راستای توسعه این شهرستان و در نشستی با خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارائه گزارشی از وضعیت بخش صنعت و معدن استان و مقایسه آن با سایر استان های کشور و سپس شهرستان بهمئی پرداخت.


ایشان در این نشست ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های ویژه جناب آقای دکتر غریب پور معاون محترم وزیر صنعت و معدن و تجارت و رئیس هیآت عامل ایمیدرو در توسعه استان ، وی را مایه افتخار کشور دانستند و از ایشان خواستند همانطور که در گذشته مایه خیر و برکت برای استان بودند در این حوزه نیز استان را مورد حمایت جدی خویش قرار دهند وی در ادامه عنوان داشتند  حجم سرمایه گذاری و میزان اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت استان به نسبت کشور تنها حدود ۳/. درصد است  و گفت: این آمار در حالی است که میزان جمعیت و مساحت استان ما نسبت به کشور یک درصد است.

 

صمیمی دوست تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده ضعیف بودن بخش خصوصی استان در اجرای طرح های بزرگ قتصادی و همچنین مظلومیت استان در عدم سرمایه گذاری انجام شده از سوی سازمان های توسعه ای کشور در گذشته بوده .

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سرمایه گذاری انجام شده در بخش صنایع متوسط و بزرگ نیز در وضعیت بهتری قرار ندارد.

 

وی عنوان کرد: بنابراین باتوجه به ضعف بخش خصوصی استان در سرمایه گذاری انتظار می رود  همانگونه که با مساعدت های رئیس هیئت عامل ایمیدرو شاهد رونق گرفتن طرح های بزرگی همچون فسفات چرام هستیم این روند نیز در شهرستان بهمئی شتاب گیرد.

 

صمیمی دوست به سند توسعه شهرستان بهمئی اشاره کرد و افزود: امید است در راستای اجرای این سند گام های عملیاتی برداشته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: باتوجه به تاکید استاندار در جهت پیگیری و حل مشکلات تولید و اشتغال در سطح استان به خصوص شهرستان های کمتر توسعه یافته امید است شاهد همکاری بیشتری از سوی مسئولان این وزارت خانه باشیم.

 

صمیمی دوست خاطرنشان کرد: این آمادگی در سطح استان وجود دارد تا نسبت به رفع مشکلات سرمایه گذاران بویژه طرح های ایمیدرو گام های عملیاتی برداشته شود.

 

خداداد غریب پور معاون وزیر و رئیس هیئت عامل گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در این نشست ضمن تقدیر از گزارش جامع مدیرکل دفتر جذب استانداری کهگیلویه و بویراحمد خطاب به مدیران زیرمجموعه خود خواستار توجه ویژه به استان کهگیلویه و بویراحمد شد‌.

گفتنی است صمیمی دوست به عنوان مدیرکل منتخب استانداری در راستای توسعه شهرستان بهمئی از سوی استاندار منصوب شده بود.

 

 

مهندس قیصر اریایی؛ به عنوان متخصص معدن پتانسیلهای معدنی شهرستان بهمیی را تشریح و اولویتهای سرمایه گذاری در این حوزه را  مطرح کردند.

 

 آریایی فر گفت :علی رغم اینکه تصور بر  این هست که سلستین ماده معدنی اول بهمیئی است . ولی ایشان یاد اوری کردند که سلستین اگر چه مهم  و قابل توجه هست. اما مواد معدنی آهکی و سنگ گچ با فراوانی بالا و کیفیت مناسب ، در چند کیلومتری لیکک وجود دارد که قابلیت سرمایه گذاری بالایی دارند.  
به عنوان مثال کوه ماغر رخنمونهای مناسبی از سنگ اهکهای با عیار بالا دارد که منابع خوبی برای صنایع وابسته به این ماده معدنی است

 ار جمله ی این صنایع نمونه های ذیل را می توان نام بر:
 کربنات سدیم که مواد اولیه آن آهک و نمک هست و هردو نیز در دسترس هستند مانند تولید کاغذ های صنعتی از سنگ آهک و آهک پخته و آهک دانه بندی و همچنین سنگ های ساختمانی برای کف پوش و قرنیز

 

منابع عظیم گچ در منطقه به فور وجود دارد. متاسفانه در جنوب به دلائل غیر فنی مطرح کردند که گچ جنوب و خوزستان برای سفید کاری مناسب نیست‌ و از این محصول از فاصله ۱۵۰۰کیلومتری و از استان سمنان تامین میگردد.

دلیل این امر عدم استفاده  استفاده از  متخصصین معدن و زمین شناسی در کارخنجات گچ جنوب است.
لایه های گچ سفید وجود دارد که در صورت استفاده مناسب از نظر سفیدی با گچ سمنان برابری میکند و البته با مقاومت بیشتر.
بنابراین لیکک پتانسیل ساخت کارخانه گچ بزرگی را دارد.

همچنین از این  ماده معدنی برای تولید دیوارهای پیش ساخته و کناف که امروز هم مورد توجه هست می توان استفاده کرد. 
تا‌جای که  مطلع هستم طرحهای توجیحی و امکان سنجی در این خصوص در سازمان صمت استان وجود دارد 
فقط کمی همت می خواهد برای جذب سرمایه گذار و حمایت از وی

آریایی فر گفت : بهمئی اگر توجه شود با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد می تواند متحول گردد.‌ خنک ترین منطقه نزدیک به خلیج فارس منطقه ی بهمیی است و پتانسیل بالای دارد

وی در ادامه خاطر نشان کرد : البته ذخایر دیگری مانند سلستین و خاک‌ نسوز در بهمیی وجود دارد که نیاز به اکتشاف دارد. ولی مشکل اصلی نبودن راه دسرسی است.
ذخایر زیادی از این مواد معدنی ور ارتفاعات  سراغ دارم که  نیاز به احداث جاده و انجام کارهای اکتشافی  دارند.
شرکتهای مانند ایمیدرو مب توانند با انجام کارهای اکتشافی و زمینه را برای احداث جاده و امکان بهره برداری از این منابع 
فراهم کنند و اینجانب آماده هر گونه همکاری هست

 

 

نظر جدید
پربازدیدها