جمعه، 27 خرداد 1401 00:00 کد مقاله : 14010327001
سید یعقوب رضوی
دکترمحمدعلی شجاعی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور و هیئت همراه به دعوت نماینده‌ی مردم شریف رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی، امیری زاده مدیرکل ج ...
دکترمحمدعلی شجاعی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور: طرح کشاورزی دیمه رامهرمز پس از 20 سال هنوز ابتدای راه است، تاکنون هیچ ثمری برای مردم شهرستان در برنداشته است.

دکترمحمدعلی شجاعی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور: طرح کشاورزی دیمه رامهرمز پس از 20 سال هنوز ابتدای راه است، تاکنون هیچ ثمری برای مردم شهرستان در برنداشته است.

 

با تلاش‌های حاج ابراهیم متینیان نماینده‌ی مردم شریف رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی و دعوت از رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی، اشرفی مدیرکل محیط‌زیست استان، امیری زاده مدیرکل جهاد کشاورزی استان، سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جلسه مشترکی به‌منظور بررسی وضعیت طرح ناموفق دیمه رامهرمز با حضور امام‌جمعه، فرماندار، مسئولان ادارات مرتبط، نمایندگان شرکت طلایه‌داران و نمایندگان کشاورزان شهرستان در فرمانداری رامهرمزرامهرمز گردید.

 

در این جلسه ابتدا امیری زاده مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هدف از اجرای طرح کشاورزی دیمه، کشت زیتون بوده است که متأسفانه تاکنون سرانجامی نداشته است.

او افزود: شرکت قبلی 30 میلیارد تومان به بانک بدهکار است و شرکت فعلی نیز پس از چند سال هنوز عقد قرارداد نبسته است

.

🔰 حاج ابراهیم متینیان: شرکت طلایه‌داران محترمانه از این طرح کناره کیری کند

در ادامه این جلسه مشترک، حاج ابراهیم متینیان نماینده‌ی مردم شریف رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین جلسه‌ای که سال گذشته در اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان داشتیم به شرکت طلایه‌داران که فعلاً مجری طرح است 5 ماه فرصت دادیم اما متأسفانه این شرکت هیچ کاری انجام نداد و فقط به دنبال وقت‌کشی است.

 

او افزود: چرا شرکتی که قرارداد هم ندارد، می‌رود شاکی محیط‌زیست می‌شود تا بلکه بخشی از زمین‌های زیست‌محیطی را هم تصرف کند و کاری به نفع شهرستان صورت ندهد.

 

متینیان تصریح کرد: این شرکت الگوی کشت و هیچ برنامه‌ای نداشته و توان اجرای این پروژه را ندارد لذا تقاضا می‌کنیم محترمانه کناره‌گیری خود را اعلام کند.

 

پس‌ازآن حجت‌الاسلام سید اسماعیل موسوی امام‌جمعه رامهرمز عنوان کرد: تنها صنعت موجود در رامهرمز صنعت کشاورزی است که از سویی خشک‌سالی‌های اخیر و از سوی دیگر سیاست‌های صد در صد نادرست مسئولان در سطح استان و شهرستان باعث رکود کشاورزی در این شهرستان شده است که توقع داریم وزارت جهاد کشاورزی نگاه ویژه به رامهرمز بنماید.

او افزود: متأسفانه در این شهرستان، فرهنگی وجود دارد که به اشکال مختلف نمی‌گذارند سرمایه‌گذاری درستی انجام شود.

امام‌جمعه رامهرمز در رابطه با اجرای طرح ناموفق دیمه رامهرمز گفت: هدف از اجرای طرح دیمه، زیتون‌کاری بوده است ولی پس از 20 سال فهمیده‌اند که نمی‌شود در آن منطقه زیتون کاشت که جای تأسف دارد.

او تأکید کرد: چرا شرکت‌هایی که توان اجرایی یک کار بزرگ را ندارند حاضر به کناره‌گیری نیستند و مردم در عذاب و انتظار باشند.

 

آنگاه مهرابی رئیس جهاد کشاورزی رامهرمز گفت: در طرح دیمه 4 ناحیه تعریف‌شده که دو ناحیه بازمی‌نه‌ای محیط‌زیست تلاقی پیداکرده است ولی در دو ناحیه دیگر که آزاد هستند هم متأسفانه هیچ‌گونه پیشرفت فیزیکی خاصی صورت نگرفته است.

 

سپس قدرت الله دهدار نماینده کشاورزان شهرستان بیان کرد: طرح کشاورزی دیمه رامهرمز جز صرف هزینه‌های میلیاردی که بدون نتیجه مانده است تاکنون هیچ سودی برای مردم منطقه نداشته و نارضایتی کشاورزان را فراهم آورده است.

 

محمد شهبازی فرماندار شهرستان رامهرمز نیز اظهار داشت: در این شهرستان چندین مسئله بغرنج وجود دارد که مرتب شکایت داریم و یکی از آن‌ها طرح ناموفق دیمه است. در این طرح علاوه بر این‌که اشتغال‌زایی صورت نگرفته موجبات نارضایتی مردم منطقه را هم فراهم آورده است.

 

نماینده شرکت طلایه‌داران طرح دیمه نیز ضمن ارائه گزارشی مشکلاتی را مطرح کرد و گفت: ما بنا به موافقت مسئولان وقت جهاد کشاورزی استان و برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی وارد این کار شدیم.

 

آنگاه محمدعلی شجاعی رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه اظهار داشت: مشکلی 20 ساله تحت عنوان طرح دیمه در این شهرستان وجود دارد که در سال 1385 برای احیای 3 هزار هکتار از زمین‌های منطقه به شرکت‌های مختلف واگذار شد و تاکنون هیچ ثمری برای مردم شهرستان در برنداشته است.

 

او تصریح کرد: با توجه به بازدیدی که از محل داشتیم امیدواریم طی دو هفته جمع‌بندی اطلاعاتی دقیقی از دستگاه‌های مختلف را دریافت کنیم تا پس از تصمیم‌گیری بتوانیم رضایت‌مندی مردم را فراهم نمائیم.

 

مصوبات جلسه:

1- مقرر شد در وحله اول وضعیت ثبتی منطقه از طریق اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان استعلام شود.

2- فرمانداری رامهرمز اقدام کننده است تا ظرف یک هفته اسناد مربوط به آن منطقه را که اگر به نام مردم است جمع‌آوری نماید.

3- جلسه در محیط‌زیست کشور برگزار خواهیم کرد تا نگاه محیط‌زیست کشور را نسبت به منطقه دیمه دریافت کنیم.

4- وزارت نیرو را در تهران دعوت خواهیم کرد تا تأمین آب طرح را برای ما مشخص کند.

5- تمام معاونت‌های مربوط به وزارت جهاد کشاورزی را نامه می‌زنیم تا نقطه نظرات کارشناسی خود را به ما اعلام کنند.

 

6- شیوه اداره این منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و همچنین شیوه سرمایه‌گذاری توسط هر شرکتی بر اساس الگوی کشت در این منطقه باید مشخص شود.

 

نظر جدید
پربازدیدها