یکشنبه، 28 فروردین 1401 00:00 کد مقاله : 14010128003
سید یعقوب رضوی
أهم موضوعات مطرح شده مهندس علی‌اصغر حسینی نیک مدیر شبکه بهداشت و درمان رامهرمز: بزودی افتتاح اورژانس جدید بیمارستان مادر به مساحت ۱۷۰۰مترمربع، تجهیز یک دستگاه سی تی اسکن ...
گام بلند حسینی نیک بر فراز رامهرمز، بهداشت و درمان شهرستان در مسیر توسعه و تحول

به گزارش «پایگاه خبری رهیافت جنوب»، مهندس علی‌اصغر حسینی نیک مدیر شبکه بهداشت و درمان رامهرمز در گفت‌وگو با هفته‌نامه رامهرمز نامه در رابطه با پروژه‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی این شهرستان اظهار داشت: مهم‌ترین پروژه در دست اقدام این شبکه، پروژه احداث و راه اندازی بخش اورژانس جدید است که با مساحت 1700 مترمربع ساخته‌ و تکمیل شده است. بخش اصلی و عمده تجهیزات مورد نیاز بخش جدید از وزارت بهداشت دریافت شده و مابقی نیز در حال ارسال از سوی وزارت هستند.

او افزود: یکی از خصوصیات بارز و موثر اورژانس جدید مجزا بودن درمانگاه سرپایی از بخش اورژانس است که به صورت دو محیط کاملا مجزا طراحی و ساخته شده است و این امر شناسایی و درمان بیماران حاد و اورژانس را تسریع می نماید. هم چنین شایان ذکر است یک دستگاه سی تی اسکن و نیز یک دستگاه رادیولوژی جدید در اورژانس به کارگیری خواهد شد و به این ترتیب شهرستان رامهرمز دارای دو دستگاه  سی‌تی‌اسکن خواهد بود. یک دستگاه رادیولوژی نیز به‌عنوان پشتیبان دستگاه موجود، به کار گرفته می شود. به یاری خداوند متعال بخش اورژانس جدید به‌زودی افتتاح خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان رامهرمز تصریح کرد: طرح توسعه 86 تختخوابی بیمارستان مادر را در دست اقدام داریم که انصافاً پیگیری‌های مصرانه و مجدانه نماینده محترم شهرستان و مطالبه گری ایشان از وزارت بهداشت چه در دوره ریاست قبلی دانشگاه و چه در زمان ریاست فعلی ، منجر به اخذ مجوزها و تأییدیه اولیه گردید و درحال حاضر نیز طرح در دست بررسی و اقدام جهت تامین بودجه لازم می باشد.

مهندس حسینی نیک تأکید کرد: انشا الله مقرر شده است یک سازه سه‌طبقه با ظرفیت 86 تخت ساخته شده و به بیمارستان الحاق ‌شود. موقعیت مکانی سازه در پشت محل اورژانس فعلی بیمارستان مادر قرار دارد. شایان ذکر است بیمارستان‌ها در کشور به صورت ۳۲ تخت یا ۶۴ تخت خواب و به بالا طراحی و ساخته می شوند در حالی که سازه در دست اقدام در بیمارستان مادر به‌تنهایی دارای 86 تخت خواب است و به عبارتی خود در ابعاد یک بیمارستان مستقل است که به‌صورت سازه به مجموعه فعلی بیمارستان مادراضافه می‌شود.

او همچنین گفت: یکی از موارد مهمی که می بایست به آن اشاه نمود و جا دارد از بابت آن از زحمات همکاران خود در مجموعه مرکز بهداشت و بیمارستان و نیز مجموعه معاونت درمان، تشکر و قدردانی نمایم، بحث مبارزه با بیماری کرونا است. همکاران خوبمان به صورت شبانه‌روزی با این بیماری مبارزه کردند و اجازه ندادند کمبود تخت در شهرستان احساس شود. درزمانی که حتی بیمارستان های ریفرال مرکز استان برای اعزام یک بیمار هم تخت خالی نداشت، در شهرستان رامهرمز اجازه ندادیم حتی یک بیمار بدون تخت بماند. همچنین به منظور مدیریت بحران بیماری کرونا، درمانگاه سرپایی رمدسیویر را در بیمارستان امام خمینی(ره) راه‌اندازی نمودیم که روزانه حدود ۱۵۰ بیمار به صورت سرپایی به این درمانگاه مراجعه کرده و داروی رمدسیویر دریافت می نمودند. در صورت عدم راه اندازی این درمانگاه ، حدود ۱۵۰ تخت نیاز بود تا این بیماران بستری شوند. قابل ذکر است که پیگیر اخذ تجهیزات جدید برای این درمانگاه نیز هستیم تا بتوانیم با تجهیزات جدید در این مرکز ارائه خدمت نماییم.

شایان ذکر است در بحران کرونا حمایت‌های خیلی خوبی در سطح شهرستان از سوی رئیس محترم ستاد کرونا و همچنین فرماندار محترم و اعضای شورای سلامت و شورای تأمین شهرستان دریافت نمودیم که جای تشکر و قدردانی ویژه دارد.

بخش دیالیز و تالاسمی به ساختمان جدید منتقل خواهند شد

مهندس حسینی نیک ابراز داشت: چند سال گذشته ساختمانی واقع در مجاورت درمانگاه تخصصی بیمارستان مادر و جلوی اورژانس جدید احداث شده که مقرر بود به عنوان واحد غربالگری مورد استفاده قرار گیرد. از آن جایی که برنامه وزارتی مربوطه تغییر یافته است، ساختمان به‌صورت بلاتکلیف باقی‌مانده بود. اما با رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد این ساختمان به بخش «دیالیز و تالاسمی» تبدیل گردد. شایان ذکر است در حال حاضر بخش دیالیز و تالاسمی در بیمارستان امام خمینی(ره) واقع شده و از لحاظ فیزیکی شرایط مناسبی ندارد. لذا به منظور تکریم بیماران محترم دیالیز و تالاسمی و ارائه خدمت در شأن این بیماران و نیز لزوم قرارگیری بخش دیالیز و تالاسمی در مجاورت بیمارستان مجهز، تصمیم بر آن شد تا ساختمان فوق جهت بیماران مذکور مورد استفاده قرار گیرد. طبق بررسی کارشناسان ذی ربط در دانشگاه متبوع نیاز به ایجاد برخی تغییرات در ساختمان است که بخشی از اعتبار آن تکمیل‌شده و امیدواریم این پروژه هم به زودی شروع و تکمیل گردد.

 - موضوع بعدی بحث محوطه‌سازی ستاد شبکه بهداشت و درمان بود که بارها از طرف ادارات مرتبط با زیباسازی درخصوص لزوم بهسازی محوطه تذکر داده شده بود. خوشبختانه محوطه سازی به صورت شایسته صورت پذیرفت. 

در خصوص مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان که در حال حاضر در رشته پرستاری دانشجو پرورش می‌دهد، باید اعلام نمایم طی پیگیری های انجام شده، موافقت‌های اولیه را جهت جذب دانشجو در مقطع کاردانی فوریت‌های پزشکی در سال آینده اخذ نمودیم. در حال حاضر نیروی فوریت‌های پزشکی بسیار برای شهرستان موردنیازاست و با توجه به کمبود نیروی موجود؛ اگر به یاری خدا این اتفاق بیفتد یک حرکت روبه‌جلو است که هم برای جوانان شهرستان فرصت تحصیل و اشتغال فراهم می نماید و هم برای توسعه مجتمع آموزش عالی شهرستان فرصت مناسبی است.

در خصوص خوابگاه‌ها و پانسیون‌های دانشجویان اعتباری در نظر گرفته‌شده و بخشی از ساختمان در حال اصلاح و بازسازی است و جهت تجهیز بخش دیگر نیز درخواست اعتبار نمودیم. در صورت تحقق این اعتبارو با توجه به این که ساختمان مذکور دارای سه طبقه می باشد و پیش از این یک طبقه 11 واحدی در اختیار غیردانشجویان بود، تمهدیدی دیده شد تا این طبقه نیز در اختیار دانشجویان قرار گیرد. به این ترتیب دو طبقه از ساختمان به عنوان خوابگاه دانشجویان اختصاص داده می شود تا دانشجویان ما در رفاه نسبی بوده و با خیال راحت‌تری به تحصیل بپردازند و دغدغه خوابگاه خارج از مجموعه را نداشته باشند.

پایگاه بهداشت شماره یک شهری که در حال حاضر جنب ستاد شبکه بهداشت و درمان واقع است دارای یک سازه نیمه تمام می باشد و تحویل پیمانکار داده‌شده وخوشبختانه به‌زودی کار عمرانی آن آغاز می گردد و امیدواریم طبق قراردادی که با پیمان کار پروژه عقد شده ، در زمان مقرر تحویل داده شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان رامهرمز در پایان گفت: موارد اشاره شده، فعالیت‌های عمرانی بودند که در مجموعه بهداشت و درمان در حال انجام است. درخصوص سایر موارد عملکردی این شبکه می بایست به برخورد با مراکز زیبایی غیرمجاز در سطح شهرستان که حقیقتاً یکی از دغدغه‌های ما در حوزه سلامت جامعه به‌حساب می‌آمد و نیز نظارت مستمر بر داروخانه ها در زمینه لزوم حضور مسئول فنی و سایر نکات نظارتی و نیز برخورد با درمانگاه‌های عمومی در به کارگیری پزشکانی که در سامانه نسخه نویسی الکترونیک بیمه ها تعریف نشده بودند و بیمار را مجبور به پرداخت ویزیت آزاد می نمود، اشاره کرد. و من الله التوفیق.

 

نظر جدید
پربازدیدها