یکشنبه، 17 بهمن 1400 00:00 کد مقاله : 14001117003
سیروس بزمی
دومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیات

رهیافت جنوب/ ساعت 15 روز پنج شنبه 14 بهمن 1400 دومین همایش بارش ایده¬ها با محوریت از ایده تا پدیده و به منظور توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و آموزش در راستای نهادهای حمایت کننده صاحبان ایده با همکاری مشترک جامعه دانشجویان بهمئی و نهادمحترم امام جمعه شهرستان و با حضور مهندس شهریار جمالی مدیر مرکز رشد شهرستان کهگیلویه و کارآفرین در زمینه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در سالن سمینار شبکه بهداشت برگزار شد.
در این برنامه مهندس جمالی صحبت های خود را با دو موضوع و محور آشنایی با اکوسیستم کارآفرینی و آشنایی با مراکز رشد آغاز کرد و بیان داشت که منظور از کارآفرینی، کارآفرینی مبتنی بر نوآوری و فناوری می باشد.
وی در تعریف اکوسیستم کارآفرینی بیان داشت که اکوسیستم کارآفرینی به مجموعه ای از بازیگران اطلاق می شود که در مسیر شکل گیری کسب وکارها (از لحظه خلق ایده جدید تا ایجاد و رشد کسب وکار) دخیل هستند و برای خلق ارزش مشترک متناسب با ماموریت، توانمندی یا شایستگی محوری خود به ایفای نقش می پردازند. و در ادامه افزود که بازیگران یک اکوسیستم کارآفرینی روابط متقابل و درهم تنیده ای دارند. هر یک از بازیگران نقش به خصوصی را در یک اکوسیستم ایفا می کنند.
مهندس جمالی بیان داشت که بازیگران اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری به صاحبان ایده کمک می کنند تا ایده¬های خود را عملیاتی و پیاده سازی نمایند. و در ادامه به معرفی بازیگران اکوسیستم کارآفرینی شامل استارت آپ ها، پارک علم و فن آوری، مرکز رشد، شتاب دهنده، فضای کار اشتراکی، مرکزنوآوری، سرمایه گذار، تامین کنندگان خدمات، رسانه، رویداد، تشکیلات صنفی دانشگاه دولت، و شرکت های بزرگ پرداختند.
جمالی در تعریف استارت آپ ها اظهار داشت که به عنوان یک تعریف ساده می توان به کسب و کارهای نوپا اشاره داشت و به عنوان تعریف دقیق و علمی به کسب و کاری که عموما حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد استارت آپ گفته می شود.
وی در بیان اینکه استارت آپ از کجا شروع می شود عنوان داشت که از خلق ایده شروع شده و در ادامه به فعالیت برای تبدیل ایده به محصول و خدمت موفق، تولید ثروت و ارزش و فروش محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه منجر می شود.
مهندس جمالی یکی از استارت آپ های موفق را تحت نام استارت آپ کشمون معرفی کرد و درباره فعالیت این استارت آپ بیان داشت که استارت آپ کشمون زعفران یا هیچ محصول کشاورزی کاشت نمی کند و یا این شرکت محصولات کشاورزی را از کشاورزان خرید نمی کند بلکه اول کشاورزهایی را که به روش های طبیعی و سنتی کشت و کار می کنند، کشاورزهایی را که در باره کم آبی نگران هستند و حاضر هستند روش کشاورزی قدیمی خود را تغییر دهند پیدا نموده و در مرحله دوم این کشاورزها را در دنیای انلاین وارد کرده و با این روش مردم می توانند با آنها آشنا شده و محصولات آنها را خریداری نمایند.
وی افزود اگر یک استارت آپ در شهرستان بهمئی ایجاد شود که متناسب با ظرفیت و پتانسیل منطقه در زمینه محصولات محلی و بسته بندی آنها فعالیت نماید می تواند به یک استارت آپ موفق تبدیل شود.
مهندس جمالی در معرفی یکی دیگر از عناصر اکوسیستم کارآفرینی تصریح کرد که پارک علم و فناوری یکی از بازیگرانی است که نقش پویایی در این اکوسیستم داشته و وظایف این پارک ها را شامل
 تخصیص فضای لازم برای حضور شرکت¬ های رشد یافته فناور، ارائه خدمات مؤثر تجاری سازی، ارائه خدمات قانونی و ایجاد بسترهای لازم برای شبکه سازی برشمردند.
جمالی در بعد انواع پارک های علم و فناوری افزود این پارک ها به پارک های دانشگاهی، پارک های غیر دانشگاهی، شهرک های علمی و تحقیقاتی و مناطق ویژه علم و فناوری دسته بندی می شوند.
مدیر مرکز رشد دهدشت یکی دیگر از ارکان اکوسیستم کارآفرینی را مرکز رشد عنوان کرد و بیان داشت که پارک های علم و فناوری در مراکز استان ها اسکان داشته و مراکز رشد در مرکز شهرستان ها مشغول به فعالیت می باشند.
وی در توضیح وظایف و خدمات مرکز رشد تصریح کرد که ارائه خدمات جهت استقرار واحدهای فناور، ارائه مشاوره های تخصصی مورد نیاز واحدهای فناور، نظارت بر روند رشد واحدها و اعتبار خدماتی و فناوری از خدمات و وظایف اصلی مراکز رشد بوده که به صاحبان ایده ارائه می شود.
در ادامه معرفی و تشریح بازیگران اکوسیستم کارآفرینی وی شتاب دهنده را معرفی نموده و بیان داشت که تامین مالی برای ایده ها (بذرمایه)، آموزش منتورشیپ، تامین فضای کار اشتراکی و تامین سرمایه گذار خطر پذیر جهت حمایت از تیم ها از خدمات مرتبط با شتاب دهنده می باشد. و برخی از شتاب دهنده ها مانند شتاب دهنده شریف، شتاب دهنده Trig Up را برای آشنایی بیشتر دانش آموختگان و دانشجویان شهرستان بهمئی معرفی کرد.
مهندس جمالی بعد از عنصر شتاب دهنده به معرفی فضای کار اشتراکی یکی دیگر از بازیگران اکوسیستم کارآفرینی پرداختند و در همین راستا اظهار داشت که طراحی و ایجاد فضای کاری جهت استقرار تیم های نوپا، شبکه سازی و فراهم کردن تجهیزات کاری و اداری از خدمات اصلی این مرکز می باشد.
مرکز و عنصر دیگری که در این همایش به تبیین خدمات و وظایف آن پرداخته شده بود مرکز نوآوری بود که این مرکز وظایف و خدماتی شامل شناسایی پژوهشگران و فناوران و تشکیل گروه های پژوهشی، ارائه خدمات پرورش ایده توسعه محصول جدید و مربی گری، ارائه منابع مالی و فیزیکی لازم به تیم ها، رصد پیشرفت های انجام شده در تیم های نوآور و تجاری سازی محصول نهایی و معرفی آن به بازار را ارائه می نماید.
مدیر مرکز رشد دهدشت در ادامه صحبت های خود با تاکید بیان داشت که کارآفرینی مبتنی بر نوآوری و فناوری مدنظر مراکز رشد و پارک های علم و فناوری می باشد و برای مثال اگر شخصی به این مراکز مراجعه نموده و بیان دارد که چندین هکتار زمین حاصل خیز و چاه های آب فراوان برای آبیاری آن زمینه ها داشته و درخواست تسهیلات نماید، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد آن شخص را به نهادهای مربوطه مانند جهاد کشاورزی ارجاع خواهند داد، وی در ادامه افزود اما اگر شخصی ایده ای داشته باشد که نسبت به روند مرسوم و کشت سنتی کشاورزی با بکار بردن یک ایده نوآورانه و خلاقانه محصول بیشتری تولید کنند و بازدهی بیشتری را داشته باشند از چنین ایده ای در مراکز رشد حمایت خواهد شد.
مدیر مرکز رشد دهدشت در معرفی شرکت های ثبت شده در آن مرکز رشد و ایده های که در آن مرکز پرورش یافته اند و به نحوی در تشریح محوریت جلسه همان بحث از ایده تا پدیده بیان  بیان داشت که یکی از اولین ایده هایی که وارد این مرکز شد ایده یک دانشجوی شیمی با موضوع تصفیه آب های صنعتی و خانگی بود. وی ادامه دادند که این ایده در سایت مرکز رشد ثبت شد و به تناسب آن تخصص داور توسط پارک علم و فناوری انتخاب شد و بعد از تاییدیه هیات داوران به مدت 6 ماه توسط پارک علم و فناوری و مرکز رشد به صاحب ایده فرصت داده شد که یک نمونه اولیه از کار خود ارائه نماید. در این 6 ماه فضا برای کار داده شده و بین 10 تا 65 میلیون تومان هم تسهیلات به صاحب ایده داده می شود. پارک علم و فناوری در مدت 6 تا 9 ماه صاحب ایده را موظف نموده که از یک فرد حقیقی به یک شخصیت حقوقی تبدیل وضعیت نموده و شرکت تاسیس نماید.
مهندس جمالی در راستای چگونگی ثبت و تاسیس شرکت های دانش بنیان تصریح کرد که بعد از 6 ماه که نمونه اولیه ساخته شد در سایت ارزیابی ایده های دانش بنیان ثبت می شود و در این زمینه بیان داشت که برای تبدیل یک شرکت به شرکت دانش بنیان دشواری های زیادی وجود داشته و در کارگروه مسئول ارزیابی شرکت معاونت علمی ریاست جمهوری نیز حضور خواهند داشت.
مهندس جمالی اضافه کرد اولین شرکت دانش بنیان تحت عنوان شرکت پیشگام فناوران امید با هدف تهیه و ساخت انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی، خانگی و آزمایشگاه با حوزه فعالیت شیمی ثبت شد.
دومین شرکتی که در حال گذراندن فرایند ارزیابی برای تبدیل به شرکت دانش بنیان می باشد شرکت برنا طب با هدف طراحی، تولید، تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی و بیمارستانی می باشد. سومین شرکتی که در آن مرکز رشد در حال فعالیت بوده شرکت ارمغان بلوط خائیز با هدف تهیه، تولید و بسته بندی عرقیات گیاهی در حوزه گیاهان دارویی مشغول به فعالیت می باشد. وی چهارمین شرکت در حال فعالیت در مرکز رشد دهدشت را تحت عنوان دهکده آموزش آنلاین با هدف آموزش آنلاین، تولید محتوا، تولید پادکست و تهیه آموزش های آنلاین با حوزه فعالیت فناوری اطلاعات معرفی نمود.
جمالی در تشریح خدمات مرکز رشد افزود بعد از 6 ماه و تاسیس شرکت می توان از مرکز رشد تقاضای 100 میلیون به بالا را هم داشت و در این راستا اظهار داشت که مرکز رشد صاحبان ایده را تا جایی کمک خواهد کرد که بتوانند روی پاهای خود بایستند و از حالت بذر و بوته در بیایند و تبدیل به یک درخت تنومند و ثمرده شوند و از مرکز رشد خارج و جای خود را به افراد جدید بدهند.
مهندس جمالی در ادامه برنامه اظهار داشت ایده و طرح باید توجیه علمی داشته باشد پشت آن دانش باشد و اینکه چگونه می توان از آن پول درآورد وی افزود کارآفرینی کمک می‌کند به شما که یا وارد این مسیر شوید یا کمک می‌نماید که وارد مسیر اشتباه نشوید در ادامه افزود استارتاپ‌ها ۹۰ درصد آنها در دنیا با شکست مواجه می‌شوند. 
جمالی افزود افرادی که تحت عنوان داور و کارشناس مسئول بررسی طرح و ایده هستند موظف هستند که به گونه‌ای سخت گیری نمایند تا شما قوی تر روی طرح و ایده خود کار کنید که در آینده به مشکل برخورد ننمایید وی افزود استارتاپ ممکن است در کوتاه مدت بازده نداشته باشد و سودآوری محصول حاصل از آن در بلند مدت حاصل خواهد شد.
 یکی از تحصیلکردگان شهرستان بهمئی در پرسشی  از مهندس جمالی بیان داشت آیا مراکز رشد صرفاً از ایده حمایت می نمایند یا که از کسانی که یک طرح اشتغالزایی با پیش فرض داشتن توجیه اقتصادی را در جای دیگری که اجرا شده باشد و بخواهند در شهرستان خود آنرا اجرا نمایند حمایت می‌کنند؟
 وی در پاسخ بیان کرد نکته ای که مد نظر باید باشد طرح های اشتغال زایی در مراکز رشد پارک های علم و فناوری باید دارای دو معیار نوآوری و فناوری باشد و طرح های سنتی باید به نهادهای مربوطه ی آنها مراجعه شود.
 جمالی در ادامه و راجع به ارتباط بین صنعت و دانشگاه و خدمات پارک های علم و فناوری در این حوزه بیان داشت که در صورتی که پایان نامه های ارشد و دکترا قابلیت تبدیل شدن به یک محصول یا خدمت را داشته باشند به آنها تسهیلاتی بلاعوض داده می شود که میزان این تسهیلات از ۱۵ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان می باشد.
 یکی از دانشجویان شهرستان بهمئی در سوالی پرسیده بود که مسئولیت ثبت  و مالکیت معنوی طرح ها و یا اختراع به عهده چه کسی می باشد؟
 وی افزود که اداره ثبت شرکت ها یکی از نهادهایی است که مسئولیت ثبت و مالکیت معنوی و حقوقی طرح ها را بر عهده دارد.
در ادامه برنامه از ایده تا پدیده یکی از تحصیل کرده شهرستان بهمئی اظهار داشت انتظار جامعه دانشجویی و تحصیلکرده شهرستان به گونه‌ای است که نیازسنجی در سطح شهرستان صورت گیرد و این نیاز سنجی تبدیل به رشد در شهرستان شود وی اظهار داشت که در راستای ایده پردازی و چگونگی نیازسنجی در سطح شهرستان باید آموزش داده شود و متناسب با ظرفیت و پتانسیل شهرستان بهمئی طرح و ایده داده شود مهندس جمالی در پاسخ اظهار داشت که در بحث ایده مهم است که ایده وجود داشته باشد تا متناسب با آن ایده آموزش داده شود و کمک صورت گیرد در بحث آموزش یکی از رسالت‌های اصلی پارک های علم و فناوری برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، آوردن افراد موفق در این زمینه،  برگزاری کارگاه آموزشی چگونگی انجام توجیه اقتصادی برای طرح ها و  شناخت بازار می باشد. وی افزود که پارک‌های علم و فناوری شرایط را فراهم می کنند تا ایده به وجود آید. 
مهندس جمالی در زمینه پتانسیل و ظرفیت شهرستان بهمئی خاطر نشان کرد که در شهرستان بهمئی در بخش کشاورزی گیاهان دارویی و صنعت نفت می توان فعالیت کرد.
یکی دیگر از حضار در پرسشی بیان داشت سقف تسهیلات برای طرح ها و ایده ها چه اندازه است؟
 در پاسخ به وی مهندس جمالی افزود جاهای مختلف مثل صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهور، پارک علم و فناوری، شتابدهنده، سرمایه‌گذارها  نهادهای مختلف هستند که می توان از آنها جذب سرمایه کرد.
مدیر مرکز رشد دهدشت افزود موفقیت ایده ها بستگی به این دارد که در کجا و در چه زمانی و در چه فرهنگی اجرا شود تصریح کرد نسبت به طرحی که در شیراز اجرا شده شخص دارای ایده و نوآور باید مزیتی نسبت به آن داشته باشد مثلاً در بحث خرید کالا شخصی قصد راه اندازی سایتی همانند دیجی کالا را داشته باشد باید مزیت خود نسبت به آن سایت را تشریح نماید حتماً نیاز است یک برجستگی خاصی داشته باشد.


در ادامه برنامه توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال در شهرستان بهمئی امام جمعه شهرستان حجت الاسلام و المسلمین افروغی افزود هر فرایندی در هر حوزه‌ای که می خواهد اتفاق بیفتد باید سیاست‌گذاری مسئله شناسی و برنامه ریزی آن انجام شود وی اظهار داشت که در بحث سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال این موضوع در شهرستان و استان وجود ندارد .
وی خاطر نشان کرد که در این جلسات که برگزار و انجام شد به این رسیدیم که یکی از مشکلات اصلی در شهرستان بهمئی در حوزه آموزش می باشد و در بحث فرهنگ کار و اشتغال هم که بار برگزاری چنین جلساتی در حال شکلگیری و توسعه می باشد.
آقای افروغی افزود بحث آموزش در حوزه دغدغه‌های قشر تحصیل کرده و متقاضی است مثلاً مسئولی دعوت شود که چگونگی ثبت مالکیت معنوی طرح ها و ایده ها را آموزش دهد فرآیند اداری جذب تسهیلات و  یک سری آموزش ها  از ایده پردازی تا تبدیل به محصول و خدمت شود.
وی بیان نمود که در این راستا باید به این سمت حرکت نماییم که به هر پدیده ای به صورت دیگری نگاه کنیم.
آقای افروغی بیان داشت که دانش آموختگان شهرستان بهمئی باید انسجام داشته باشند و پای کار باشند تا حرکت و فعالیت در زمینه های مختلف صورت می‌گیرد و به نتیجه برسد و مثمر ثمر واقع شود.
 آقای افروغی اظهار داشت حتی در صورتی که طرح بزرگ و کلانی وجود داشته باشدکه تامین تسهیلات مورد نیاز آنها از عهده پارک‌های علم و فناوری برنیاید مراکز و کاتالیزورهای مختلف وجود داشته که می‌توان با پیگیری از طریق آنها استفاده از ظرفیت صنعت های بالادستی و مادر کشور تسهیلات مورد نیاز آن طرح‌ها را  فراهم کرد.
 مهندسی جمالی  مدیر مرکز رشد دهدشت در پایان اظهار داشت که هفته‌ ی آینده اولین رویداد استارتاپی در دانشگاه آزاد دهدشت با محوریت حوزه های آب حوزه های فرآوری گچ و گیاهان دارویی برگزار خواهد شد.
 وی همچنین همچنین اظهار داشت رویداد بعدی استارتاپی را می‌توان با هماهنگی دانشگاه آزاد دهدشت و بهمئی در شهرستان بهمئی برگزار کرد.
 در پایان جلسه تصمیم‌گیری با نظر و مشورت خرد جمعی بر این شد که از کارشناسان متخصص مختلف دعوت صورت گیرد تا به پشتوانه آموزش و تخصصی که آنها در اختیار دانش آموختگان شهرستان بهمئی قرار می‌دهند ایده ها در اذهان شکل گرفته و بعد از آن همایش و برنامه بزرگی برای زمینه سازی و فراهم کردن تسهیلات برای طرح‌ها و ایده‌های شکل گرفته برگزار شود.

خبرنگار: داوود طلوعی مطلق

 

دومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیاتدومین همایش بارش ایده ها با محوریت از ایده تا پدیده در شهرستان بهمئی برگزار گردید + جزئیات

 

نظر جدید
پربازدیدها