جمعه، 08 بهمن 1400 00:00 کد مقاله : 14001108001
سیروس بزمی

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب، همایش بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کار در شهرستان بهمئی برگزار گردید.

حجت الااسلام سید محمد یوسف افروغی امام جمعه محترم شهرستان بهمئی به بیان سخن پرداخت.

همایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کار

حجت الااسلام سید محمد یوسف افروغی امام جمعه محترم شهرستان بهمئی در ابتدای سخنان خود ضمن خیر مقدم به حضار و مهمانان از حضور آنها و اقداماتی که در راستای تقویت فرهنگ اشتغال در شهرستان در حال انجام است تقدیر و تشکر کردند. ایشان در باب اهمیت کار و اشتغال بیان داشتند که حدیثی داریم که از ده جز دین نه جز آن کسب روزی  حلال است یعنی من طلبه و شما دانشجو می طلبد که در این راستا اقداماتی را انجام دهیم.
ایشان با ذکر این نکته که در حوزه کمیته امداد خیلی افتخار نیست که ما بگوییم ده هزار نفر تحت پوشش این نهاد بوده این افتخار نیست که ما سبد معیشتی و جهیزیه به مردم بدهیم اظهار داشتند ولی افتخار است که ما مثلا در آموزش و پرورش یا کمیته امداد بگوییم اقداماتی در راستای اشتغال صورت گرفت و به واسطه آن ۱۰ درصد از جمعیت تحت پوشش این نهاد ها خارج شدند و واردََ اشتغال شدند و در واقع موضوعی که حائز اهمیت است بحث تولید و کار می باشد.
ایشان ادامه دادند که نکته بعدی و شاید مهمترین مطلب در حوزه آموزش می باشد که این موارد با مثال بیان می شوند. در حوزه  آموزش ضعیف هستیم برای نمونه در حوزه فنی و حرفه ای مراکز آموزشی و خود فنی حرفه ای ها مدارکی که داده می‌شود خیلی‌ها آموزش ندیده اند. در حوزه اشتغال افراد زیادی هستند که تسهیلات بابت اشتغال گرفته اند اما در زمینه ای دیگر وارد شده یا پراید خریده و الان آن شخص به خاطر عدم پرداخت اقساط تسهیلاتی که به خاطر اشتغال زایی گرفته بود در زندان هست. بنا برا این حوزه آموزش دارای نقص ها و ایرادات جدی بوده و  معیوب می باشد.
 ایشان بیان داشتند به ذهن ما خورانده اند که آقا زیر ساخت هایی مثل آب فراوان و برق حتما برای ایجاد شغل باید وجود داشته باشد و در غیر این صورت هیچ اقدامی را در این زمینه نمی توان انجام داد  که با دانشجویان روی همین موضوع مباحثه داشته ایم. می‌گویند تا آب سد کوثر وصل نشود همه چیز بی فایده هست مگر این آب سد کوثر آب آشامیدنی است یا صنعتی است یا آب کشاورزي است نباید مردم را گمراه کرد و به آنها اطلاعات نادرست داد که بیان چنین مواردی راجع به سد کوثر اصلا درست نیست و هدف از آب سد کوثر به خاطر اشتغال نبوده و برای مصارف آشامیدنی است. 
حجت الااسلام افروغی در ادامه با ذکر چند مثال مثل درخت کنار بیان داشتند که  محصولات و فرآورده های میوه و  برگ درخت کنار گران قیمت است اما در شهرستان ما با وجود درختان انبوده کنار در منطقه یک مقاله درباره ی درخت کنار نداریم می دانید این درخت اصلا نیاز به آب ندارد ؟میدانید گیاهی درمانی است؟
میدانید یکی از گرانترین اسانس ها از میوه درخت کنار هست که در محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد هیچ دانشجویی  روی این موضوع  کار نکرده است. ایشان با طرح این پرسش بیان داشتند که چند دانشجو در حوزه کشاورزی داریم؟ در شهرستان فارغ التحصیلان زیادی در این رشته وجود دارد اما تحقیق و پژوهشی در این موضوعات از سوی آنها تا به حال انجام نشده است. ایشان ادامه دادند که اول می‌خواهیم این مشکلات را بگوییم تا عمق موضوع مشخص بشود. از ریاست جهاد کشاورزی میپرسیم آقای رئیس چقدر ما سیاست گذاری کردیم در حوزه اشتغال و تولید اما توجه چندانی به آنها صورت نگرفته است.
ایشان افزودند که فردی بود که متناسب با محصولات بومی ما روی بن و کلخنگ و پسته کار کرده بود بن و پسته را پیوند زده بود و محصول خوبی داده بود اما در منطقه ما با وجود پتانسیل درختان بن کلخنگ هیچ کس در این زمینه کار نکرده است.
آقای افروغی از این موضوع که در تمام گروه ها کل دعواها روی این هست که آسفالت ها خراب است، اینترنت ضعیف است و برق نیست با گلایه بیان داشتند که با پرداختن بیش از حد به چنین مسائلی  یعنی ما دیگر باید کسب و کار را رها کنیم و از گرسنگی بمیریم. مقداری ذهن هاا باید روشن بشوند.
 ایشان بیان داشتند برای کسب و کار و اشتغال زایی حوزه های مختلفی وجود دارد که در شهرستان بهمئی تا به الان اقداماتی در آن حوزه ها صورت نگرفته است. در حوزه های نت ورک وارد نشدیم و در چرخه های اشتغال  قبل و بعد  تولید هم همینطور اقدامی صورت نگرفته است  ایشان افزودند یکی از چرخه ها تولید است برخی از صنایع حلقه های زنجیره ای دارند که یک صنعت ایجاد می‌شود. 
آقای افروغی با مثالی عینی افزودند که در  بهبهان در 4 فصل این شهر سبز می باشد یعنی آمده اند این زنجیره قبل از تولید و بعد از تولید را تعریف کردند. 
ایشان با ذکر این نکته که برای هر طرح اشتغال زایی در یک منطقه باید همان چرخه تولید را هم در نظر گرفت بیان داشتند که کدام طرح گاوداري در استان کهگیلویه وبویراحمد توانست به ثمر برسد از حضار می خواهم که یک طرح گاوداري موفق در این حوزه را  مثال بزنید اما طرح موفقی وجود ندارد چرا؟ چون حلقه ها تعریف نشده اند یعنی بحث آموزش مشکل جدی هست. در بهبهان صنعت شیر صنعت توزیع  آن که یکی از مهمترین و پردرآمدترین صنایع است وجود دارد بنابراین طرح های گاوداری در آن منطقه طرح های موفقی بوده است. 
در ادامه صحبت های آقای افروغی ایشان بر حلقه های فرآوری و صنایع تبدیلی و بسته بندی و توزیع تاکید کردند و توصیح دادند
ایشان ادامه دادند که  برای کار آفرینی  نه سواد تخصصی آکادمیک  آنچنانی لازم است اما سواد مربوط به اشتعال لازم است ما زنجیره های اشتغال را نمی‌بینیم  فقط یک حلقه تولید را مدنظر داریم یک مثال در سطح شهرستان گلخانه‌های تولید فلفل دلمه ای است  کشور روسیه گفت من فلفل از ایران نمی‌خواهم مردم عزادار شدند حلقه های بعدی کجا رفت؟ این حلقه ها به آنها فکر نشده است و وجود ندارند، آیا نمی‌شود از همین فلفل پودر تهیه کرد، آیا نمی‌شود فلفل خشک تهیه کرد ایشان با تاکید بیان داشتند هیچ تبدیلی ما در نظر نگرفتیم.
آقای افروغی بیان داشتند که در ممبی دوتا محصول زیاد وجود دارد یک زیتون و دومین محصول بادام می باشد، اگر کشاورزان آن منطقه آموزش ببینند محصول چندبرابر خواهد شد بدون نیاز به آب سد کوثر همین الان دارند تولید می‌کنندفقط حلقه ها و آموزش ها کار بشوند بازده بیشتر و بهتری خواهند داشت.
ایشان افزودند معمولا افرادی که در حوزه کسب و کار هستند در رشته ای غیر تخصصی فعالیت می‌کنند همین آقای قلم چی در حوزه خودش کار نمی‌کند. خیلی از برنامه نویس ها در حوزه های مختلف رشته تحصیلی آنها  آی تی و فناوری و نرم افزار نبوده است می‌خواهم بگویم که از رشته تحصلی خودتان هم نترسید.
ما در بحث آموزش خیلی خلاء داریم و فلسفه این جلسه این می باشد که ما برویم به سمت یک برنامه ی بزرگتری که در نیمه دوم اسفند قرار بر برگزاری آن است و قرار هست مسئولين متعدد و کارشناسان متعدد هماهنگ صورت گیرد و در این راستا با معاون اقتصادی استاندار صحبت‌ اولیه ای انجام شد و با ادارات کل هم همینطور با صندوق کارآفرینی هم صحبت هایی انجام شد.
ایشان بیان داشتند در بحث آموزش و خلاء آن عنایت داشته باشید آیا شما فکر می‌کنید در حوزه اشتغال کم پول وارد شهرستان می‌شود مگر همه نمی‌گوییم که تسهیلات نیست  کمیته امداد ۱۱ میلیارد برای اشتغال هزینه کردند بنیاد برکت در نیمه دوم ۹۸ بیش از ۶ میلیارد و نیم تسهیلات داده بود  شما در فنی حرفه ای یک آمار بگیرید این حجم از تسهیلات در شهرستان بهمئی می باشد چند نفر موفق می‌شوند؟
آقای افروغی افزودند یک مثال در حوزه آموزش اینجا بیان می شود  در تابستان چقدر کولر در بهمئی می‌سوزد  چندتا مکانیک کولر و وسایل تبریدی در شهرستان هست که مهارت دارد؟
یک مکانیک بدون مهارت چند میلیارد خسارت به مردمی که ۵۴ درصد تحت پوشش کمیته امداد هستند وارد می نماید این موارد و موارد مشابه برای مردم این شهرستان هزینه های زیادی به بار آورده است و خسارت زیادی هم به آنها وارد شده است . 
آقای افروغی اظهار داشتند که ما در آموزش مشکل جدی داریم اعدادی که در حوزه اشتغال می‌آید بزرگ هستند آموزش چند شاخه است یکی حوزه کار و زنجیره های اشتغال است یکی با قوانین آشنایی نداریم  چند نفر مرکز رشد را می‌شناسند چند نفر با پارک‌های علم و فناوری ارتباط دارند اینها ظرفیت‌هایی است که کشور درست کرده است.
امیدواریم در آینده یک انسجامی حداقل در میان قشر تحصيل کرده و کارآفرین شکل بگیرد بهترین گیاه دارویی در مناطق گرم خشک هستند ما هم از این نعمت بهره مند هستیم.
ایشان در ادامه افزودند که 16 صنعت پایین دستی در بیدبلند 2 وجود دارد ۵۰ هزار نفر در امیدیه و بیدبلند و گچساران نیاز به البسه دارند اما در شهرستان ما تا به الان اقدامی در راستای نیاز این پالایشگاه ها و پتروشیمی ها صورت نگرفته است که این موضوع جای کار و تحقیق و پژوهش زیادی را در شهرستان داراست.
ایشان در پایان با گلایه اظهار داشتند که  اگر جلسه معارفه ای بود تعداد زیادی از مردم حضور داشته اند اما برای جلساتی که منافع عموم لحاظ می‌شود استقبال چندانی به عمل نمی آید.

 

در ادامه مهمان ویژه ی این برنامه دکتر وحید احترامی دکترای کارآفرینی و آینده پژوهی از دانشگاه تهران به بیان صحبت های خود پرداخت.

 

خبرنگار: داوود طلوعی مطلق

 

همایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کار

دکتر وحید احترامی دکترای کارآفرینی و آینده پژوهی از دانشگاه تهران در ابتدای صحبت¬های خود به بیان آمار و ارقام در حوزه کار در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد پرداختند. 

یکی از مشکلات اساسی کشور بیکاری است اما ابتدا به این بپردازیم که کار چیست؟ تعریف کار را می توان به این صورت بیان نمود که هر فعالیت اقتصادی یا غیر اقتصادی که باعث تولید سرمایه شود را کار می گویند.

کار فعالیتی است که باعث می شود که ارزش یک کالا یا خدمتی یا بالا رود یا پایین آید. این تفسیر آکادمیک کار است. ما یک برگه کاغذی که داریم 2000 تومان است اما روی آن نقاشی می کشیم که ارزش آن 100 میلیون می شود یعنی ما روی آن کاغذ کاری انجام دادیم که تبدیل به یک کالای با ارزش شده است. یا هم دست ما به آن کاغد برخورد کرده و آن را پاره می کنیم و ارزش آن صفر می شود. ارزش این کار یا بالا رفته یا پایین می آید به این کار کار در حوزه آکادمیک می گویند. 

در جامعه و اجتماع کار را به این صورت تعریف می کنند که شخص یک شغل داشته باشد و در اداره ای استخدام شود و حقوق بگیر از جایی باشد. اما به چه کسی بیکار می¬گویند. بیکار یک تعریف آکادمیک دارد مثلا بیان می شود که آمار بیکاری در کشور درصد10بوده است. در این تعریف شخصی را که در یک هفته گذشته 2 ساعت کار نکرده باشد را بیکار نام گذاری می کنند. البته کسانی را که جویای کار بوده و دنبال کار رفته باشند را بیکار نامیده و گرنه اگر در خونه نشسته باشد و دنبال کار نرفته باشد بیکار به حساب نمی آید.

40 تا 50 میلیون نفر جمعیت فعال کشور ما 21 میلیون نفر اشتغال به تحصیل داریم و حدود 12 میلیون نفر زنان خانه دار در کشور وجود دارد که این افراد جز آمار بیکاران کشور به حساب نمی¬آیند اما نکته جالب اینکه بیشترین متقاضی کار را دانشجویان داشته به این خاطر که هزینه تحصیل خود را پرداخت نمایند.

از 28 میلیون جمعیت فعال و جویای کار کشور گفته می¬شود 24 میلیون سرکار بوده و 4 میلیون نفر سرکار نبوده اما آمار واقعی در کشور 14 میلیون نفر افرادی هستند که یا بیکار هستند یا دنبال کار هستند یا کار کم در امد دارند یا کاری دارند ولی پایدار نیست.

بیکاری که در حال حاضر در جامعه داریم یعنی شخصی که شغل ندارد. ایشان در ادامه افزودند که در کشور ما 7 میلیون نفر بیکار داریم اشتغال ناقص و ناپایدار و ناامید از جستجوی کار داریم و 7 میلیون نفر هم اشتغال کم درآمد داریم یا اشتغال غیر رسمی دارند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد 18 امین استان از لحاظ بیکاری هستیم. بیکار ترین منطقه در استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه کهگیلویه و به خصوص بهمئی و چرام بیکارترین افراد را در سطح استان دارند. جالب است که گچسارانی که صنعت نفت را دارد هم در شرایط متوسطی قرار دارد.

اولین استانی که تولید ناخالص داخلی را تولید می کند تهران است و دومین استان خوزستان است شاید قابل باور نباشد که تولید ناخالص داخلی استان کهگیلویه و بویراحمد از استان هایی مثل اصفهان و آذربایجان بالاتر است.

در آمدی که در کشور تولید می کنیم از خیلی از استان های کشور بالاتر بوده است و حدود 1.6 درصد است و فقط استان های تهران با 24 و خوزستان با 14 درصد بالاتر قرار می¬گیرند.

در شهر تهران 22116 شرکت در تهران فعال می باشند. ولی وقتی به طور دقیق نگاه می شود دفاتر در آنجا قرار داشته ولی اشتغال در استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان می¬باشد.

ایشان در ادامه با پرسش این سوال که کارآفرین چه کسی است به بیان مسائل در حوزه کارآفرینی و ایده و خلاقیت و نوآوری پرداختند.

معنی که برای کارآفرینی تعریف شده است شغل آفرینی نیست و وظیفه کار آفرین ایجاد شغل نیست. کارآفرین کار آن این است که یا یک محصول جدید یا یک تفکر جدید ارائه دهد یا هزینه¬های یک سازمان را پایین تر آورده بدون اینکه کیفیت را دچار تغییر کند. ایشان با تاکید این نکته که کار یک کارآفرین شغل آفرینی نیست بیان داشتن که معمولا این کارآفرینی به شغل هم منتهی می¬شود و بیان داشتند که کارآفرین کسی است که اولین و مهمترین آیتم آن نوآوری است. نباید این تفکر وجود داشته باشد که اگر در بهمئی پتروشیمی احداث شد و 10 هزار نفر مشغول به کار شدند این موضوع کارآفرینی حساب نمی-شود و به آن شغل آفرینی می¬گویند. اما اگر کسی کاری را انجام داده که مثلا تا به حال در بهمئی انجام نشده است این کار کارآفرینی است.

آقای دکتر احترامی افزود کارآفرینی به این معنی نیست که سر کوچه خود یک نانوانی احداث کرده و چند شاطر استخدام کنیم و بگوییم که اشتغال ایجاد کردیم. کارآفرینی به معنی ارزش آفرینی است یعنی نیاز جامعه را بررسی کرده و متاسب با نیاز جامعه اقداماتی صورت گیرد. ایشان در ادامه مهارت را مجموعه ای از آموزش¬های رسمی و غیر رسمی را که شخصی یادگرفته و حتی دانشگاه نرفته است بیان کرده است. مهمترین چیزی که باعث ایجاد اشتغال می¬شود مهارت است اما مهارت چیست، مهارت آن چیزی است آن تخصصی است که شخص داشته و به وسیله آن می¬تواند یک کار را با کیفیت بهتر و در زمان کوتاه انجام دهد مهارت چیزی است که برای شما شغل ایجاد می¬کند. ایشان در ادامه صحبت های خود بیان داشتند ای کاش نگاه مسئولین ما نمایندگان ما رئوسای جمهور ما به پست¬هایی که وجود دارد مثل خلبان هواپیما بود در چنین شرایطی شخصی که دارای تجربه و تخصص در زمینه خلبانی نباشد هرگز داوطلب نشده زیرا با چنین کاری باعث سقوط هوایپما و از بین رفتن خود و همه سرنشینان همراه خود می¬کند.

ایشان مشکلاتی که در زمینه کار وجود دارد را به چند دسته تقسیم کردند و بیان کردند که در بحث جنسیت خانم¬ها برای کار دارای مشکلات بیشتری می باشند و خانواده در این زمینه یکی دیگر از مشکلات است و بعضی از خانواده ها اجازه کار به فرزندان خود را خارج از شهری که در آن در حال زندگی هستند را نمی¬دهند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه کار در بهمئی وجود دارد جغرافیا می باشد خوزستان یکی از مناطقی می¬باشد که کنار دریا واقع شده است با عراق هم مرز است شهر بانه به علت هم مرزی با کردستان عراق و به واسطه داد و ستدی که در آن منطقه وجود دارد رونق گرفته است اما شهرستان بهمئی از چنین پتانسیل هایی برخوردار نیست.

ایشان با بیان این موضوع که یک تصمیم در سطح کلان و یک تغییر تفکر می¬تواند باعث رونق و گسترش و توسعه یک منطقه شود بیان داشتند که عسلویه بوشهر در ابتدا روستایی با 1500 نفر جمعیت بود و با روی کار آمدن یک وزیر نفت و این تفکر که سرمایه گذاری در مناطق نفت و گاز و میادین مشترک با کشورهای همسایه انجام شود به بالاترین شهر مهاجر پذیر تبدیل شد و جمعیت آن به 115 هزار نفر رسید. ایشان پیرو این موضوع بیان داشتند که مشکل بیکاری در حوزه جنوب و مخصوصا شهرستان بهمئی را با چنین تصمیم هایی که در سطح کلان کشور گرفته می¬شود را می¬توان برطرف نمود ایشان بیان داشتند که تعطیلات در کشور ما در فصل تابستان بوده و در این فصل جنوب کشور به شدت گرم بوده و صنعت گردشگری و توریست به طور کامل در این فصل از سال در حوزه جنوب تعطیل می¬باشد و بر عکس شمال کشور که دارای هیچ معدن و یا ذخایر نفت و گاز و یا صنعت مادری نبوده به خاطر داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و به علت مسافرت زیاد به این مناطق و ورود پول گردشگر و توریست مردم آن منطقه از وضعیت اقتصادی و رفاهی مناسب برخوردار هستند. آقای دکتر احترامی بیان داشتند که اگر تعطیلات در سه ماه تابستان به 2 ماه تبدیل شده و در زمستان کشور یک ماه تعطیل شود در حوزه جنوب به خاطر شرایط آب و هوایی مناسب و عدم سردی و یخبندان بودن هوا گردشگران زیادی به این مناطق سفر می¬کنند و می توان مشکل بیکاری بهمئی را به واسطه همین صنعت گردشگری و به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب در این فصل از سال و همچنین وجود منطقه باستانی سروک که دارای 14 اثر از 27 اثری است که از زمان اشکانیان در کشور به جای مانده است تا حد زیادی برطرف کرد.

ایشان در ادامه صحبت¬های خود با خطاب قرار دادن قشر تحصیل کرده و دانشگاهی شهرستان بهمئی بیان داشتند که موضوعی که قصد پرداختن به آن را داریم ایده است و برای پیمودن مسیر از ایده تا پدیده چه گام هایی باید برداشته شود و از کجا باید شروع کرد افزودند که ما یک ایده خام در ذهن داریم و باید این را مد نظر داشته باشیم که هر فکری که در ذهن ما وجود دارد ایده نیست و حالا باید تعریفی برای خلاقیت داشته باشیم و آن تعریف این بوده که خلاقیت یعنی فکری که در ذهن داریم و خام است اما منطقی پشت آن وجود دارد. مثلا در موضوع پرواز ایده اولیه این بود که با توجه به اینکه پرندگان دارای بال بوده و به وسیله این بال ها هم پرواز می کنند اگر انسان هم بال داشته باشد می¬تواند پرواز کند این ایده یک منطقی پشت آن بوده است اما این ایده که شخصی را به داخل توپ بیندازیم و توپ را شلیک کنیم و شخص به پرواز درآید ایده ای است که منطقی پشت آن نبوده و باعث از بین رفتن انسان می¬شود.

ایشان افزودند خلاقیت حتما نباید به نوآوری ختم شود و خلاقیت این است که ما یک فکری داریم که منطقی آن را پشتیبانی می¬کند. دکتر احترامی در تعریف نوآوری افزودند که نوآوری زمانی است که فکر شما عینی شود و دیده شود. برای روشن شدن موضوع خلاقیت این است که در هنگام سخرانی میکروفونی که استفاده می¬شود ثابت است اما خیلی از افراد تمایل دارند هنگام سخرانی حرکت کنند بنابراین یک شخص خلاق پیشنهاد می¬دهد که یک میکروفن سیار ساخته شود و شخصی که چنین میکروفونی را می¬سازد یک شخص نوآور می¬باشد.

ایشان افزودند که پژوهش و تحقیقات بین خلاقیت و نوآوری قرار دارند و بیان داشتند که در ادامه در شهرستان بهمئی جلساتی با حضور دانشجویان و تحصیل کردگان این شهرستان برگزار خواهد شد که در این جلسات دانشجویان به بیان ایده¬های خود پرداخته و ما سعی خواهیم کرد که ایده¬های آنها را مقداری پخته کنیم و آنهایی که متناسب با پتانسیل و آمایش سرزمین بهمئی است را انتخاب نماییم. مرحله بعدی که می¬توان مدنظر داشت همایش ایده شو می¬باشد که هر شخص 60 ثانیه وقت داشته که ایده خود را مطرح نماید و توسط داوران در حوزه¬های مختلف داوری صورت گرفته و به ایده¬های برتر هم جوایزی اهدا خواهد شد. ایشان افزودند در شهر تهران که همایش های ایده شو برگزار می شود شرکت های مطرح تجاری و بزرگ مثل اسنپ دی جی کالا و شخصیت های مطرح اقتصادی کشور می آیند ایده های افراد مختلف را بررسی کرده و ایده¬هایی که متناسب با نیاز آن ها بوده را با قیمت های بالا خریداری می¬نمایند. ایشان در ادامه داستان شکل گیری سایت دی جی کالا را بیان نمودند و افزودند که سعید و حمید محمدی دو برادر بودند که در حرفه عکاسی مشغول به فعالیت بودند این دو برادر به دنبال قطعاتی برای عکاسی خود می گشتند و قطعاتی را که اضاف آورده بودند در یک صفحه ای در یک سایتی قرار می¬دادند و بعد از این افراد مختلفی از مناطق مختلف با آنها تماس می گرفته و قطعات آنها را خریدای می کردند. این ایده اولیه در ادامه به یک نوآوری بزرگ ختم شد و یک سایت فروش وسایل مختلف یعنی دی جی کالا شکل گرفت که درآمدی سالیانه بالغ بر 5000 میلیارد تومان دارد. آنها یک فکر خام را در یک مسیر درست قرار داده بودند.

ما ۷۶۰ طرح داریم اما خواهش می کنیم پای کار بیاید و کار کنید.

ما طرح ها را در اختیار شما می گذاریم اما شما هم فکر کنید تا بعد از ایده شوها تیم سازی می کنیم.

پس از آموزشهای لازم و یادگیری شیوه کار ما به سراغ استارتاپ ویکند خواهیم رفت.

دکتر احترامی افزود در ایران مشاغل مغازه داری و رانندگی پر متقاضی ترین شغل ها محسوب می‌شوند که به ازای هر ۱ راننده در اروپا و آمریکا ، ۱۱ راننده در ایران هست .

به ازای هر مغازه در اروپا و آمریکا ما سه مغازه در ایران داریم.

وی تاکید داشت که نسبت به طرح های خود، حتما دقت به کاربردی بودن طرح و پتانسیل منطقه مورد اجرای طرح داشته باشید.

پس اگر ایده خوبی دارید در پروژه‌ای که در ماه آینده شروع میکنیم، از ایده های خام شما شروع میشود ، بعد ورکشاپ ، برگزاری ایده شوها، برگزاری جلسات تیمی و بعد استارتاپ ویدکندها و در نهایت منجر به ورود ایده به بازار یا معرفی به پارک فناوری خواهند شد .

وی تاکید داشت که به سمت ایده های نو بروید نه تکراری ، اگر هم به سمت تکرار میروید، از خارج از کشور الگو بگیرید، 

مثل الگو برداری و ورود اسنپ به کشور .

وی افزود که حتماً نگاهتان به بهمئی تنها نباشد شما می توانید طرح خود را در بیرون از بهمئی افتتاح کنید اما نیروی کار مواد اولیه یا هر چیزی را از به بهمئی وارد کنید. یا برعکس شما می توانید طرح خود را در بهمئی اجرا کنید اما محصول خود را در خارج از بهمئی بفروشید.

در انتهای برنامه 

 برنامه به سمت پرسش و پاسخ میدانی رفت و حاضرین در باب موانع اشتغال زایی و حمایت نهادهای مربوطه بیاناتی را داشتند.

که جناب آقای دکتر احترامی توضیحات مختصری در مورد، پتانسیل مناطق مشابه ، 

 ثبت ایده ها ، پارک های فناوری و حمایت های لازم از منابع مختلف پرداختند و بیشتر تاکید بر نیازشناسی منطقه داشتند .

همایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کارهمایش ایده شو

بارش ایده ها و آشنایی با فرصت های کسب و کار

نظر جدید
پربازدیدها