شنبه، 15 آبان 1400 00:00 کد مقاله : 14000815004
سید یعقوب رضوی
گذر پنج پیک کرونا در شهرهای خوزستان و کسب تجربه‌های فراوان از آنها، تسریع جدی مردم به واکسیناسیون، بهترین آموزگار برای پیشگیری از تکرار مشکلات در مواجهه با پیک‌های بعدی آ ...
خطر جولان موج ششم کرونا در خوزستان؛ کاهش «شدید» رعایت پروتکل‌ها؛ مسؤولان استانی مشوق تسریع مردم به واکسیناسیون باشند!

به گزارش «پایگاه خبری رهیافت جنوب»، شیوع ویروس مهاجم کرونا پس از ٱفت و خیزهای دو ساله در قالب موج های پنجگانه، بواسطه بی تفاوتی های عمومی ناشی از کاهش آمار ابتلا و تداوم روند واکسیناسیون و باور غلط اتمام بیماری، این روزها در اضطراب جریان گیری موج ششم در خوزستان آرامش بسیاری از دغدغه مندان را سلب کرده است.

 

شیوع ویروس کرونا از ۱۹ ماه گذشته تاکنون در پنج موج نفس گیر افراد زیادی را غافل گیر کرد، بسیاری را به این بیماری دردناک مبتلا و جان بسیاری از هموطنان را گرفت. این اپیدمی مرگبار در آخرین خیز خود در موج پنجم نسبت به موج های دیگر خروشان تر ظاهر شد، آمارها نشانگر اینست که ویروس کرونا در موج آخر تعداد بیشتری را راهی بیمارستان ها کرد، افراد زیادتری به دلیل ابتلا به به آن در منزل بستری شدند و عزیزان بیشتری از دنیا رفتند.

 

اگر چه تقریباً از یک ماه گذشته تاکنون موج پنجم بیماری کووید ۱۹ فروکش کرده و آمارهای ابتلا و مرگ و میر رو به کاهش است، اما نگرانی ها بابت بی توجهی و سهل انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد موضوعی که کارشناسان بهداشتی در خوزستان طی روزهای اخیر نسبت به این مهم هشدار می دهند.

 

این هشدارها در کنار امتناع برخی افراد از تزریق واکسن، واکنش آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور را هم برانگیخت و اول آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه نباید غافلگیری در موج پنجم کرونا تکرار شود متذکر شد: در مسیر مقابله با کرونا، مساله اقناع افکار عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

 

ضمن انتقاد از مباحث واکسن‌هراسی و درصد نامطلوب پوشش واکسیناسیون عمومی، نسبت به صدا درآمدن موج ششم کرونا در استان، به مسئولان هشدار داده‌ می‌شود.

مهم‌ترین کار و سیاست مسؤولان استانی باید مربوط به توسعه واکسیناسیون باشد و از تعداد بیماران بدحال کاسته شود تا میزان فوتی‌ها کاهش یابد.

 

دریافت واکسن به مثابه کمربند ایمنی است که در تصادف موجب وارد نشدن آسیب شدید به فرد می‌شود و در صورت ابتلای مجدد به کرونا نیز از مرگ و یا وارد شدن وی به وضعیت وخیم آن جلوگیری بعمل می‌آورد.

 

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داده بود.

پس از اعلام خبر عبور خیز پنجم کرونا، بسیاری از مقامات و کارشناسان نسبت به وقوع خیز ششم کرونا در آبان ماه هشدار دادند.

هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید در حالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در شهرهای خوزستان، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.

 

در همین حال، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران نیز کاهش یافته است. وزارت بهداشت، میزان رعایت این پروتکل‌ها توسط مردم را تا هفته اول آبان، ۴۵.۵ درصد گزارش کرده است.

 

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به کاهش شهرهای آبی استان خوزستان و تغییر وضعیت شیوع بیماری هشدار داد.

 

دکتر ابول نژادیان در ادامه اذعان داشت که هر چند افزایش محسوس بیماری در خوزستان نداریم اما کاهش شهرهای آبی، زنگ خطر وقوع پیک بعدی است. از مردم می‌خواهیم هر چه سریع‌تر نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند تا با واکسیناسیون حداقل ۸۵ درصدی از وقوع پیک بعدی جلوگیری شود.

 

هشدار به مردم خوبِ خوبان استان عزیزمان؛ به خاطر بسپاریم که کرونا تمام نشده هر روز شاهد آمارهای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و مرگ عزیزان خانواده ها هستیم، همچنین به این مهم نیز توجه کنیم که واکسیناسیون شرط لازم برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است اما کافی نیست، پس بیاییم در کنار واکسیناسیون رعایت توصیه های بهداشتی را جدی بگیریم تا موج بعدی کرونا غافلگیرنمان نکند.

 

نظر جدید
پربازدیدها