چهارشنبه، 23 تیر 1400 00:00 کد مقاله : 14000423001
امین روانان
دلواپسان و منتقدان دولت دوازدهم و حسن روحانی این روزها در حالی قوه مجریه را زیر تیغ می برند که هشت سال پیش در حال تقدیر و تشکر از محمود احمدی نژاد و دولتش بودند.
تقدیر از احمدی‌نژاد، تخریبِ روحانی؛ ۲ روی سکه پایان عمر دولت‌ها

رهیافت جنوب :دولت دوازدهم روزهای پایانی خود را در حالی طی می کند که حسن روحانی و یارانش همچنان مشغول حل و رفع بحران های متعددی هستند که شکل گیری قاطبه آنها از اختیار دولت خارج بوده است؛ از شیوع ویروس کرونا تا تحریم از سوی آمریکا و تبعات ناشی از آن.

همین مشکلات سبب شده رئیس جمهور و وزرا همچون همه ۸ سال گذشته مشغول حل مشکلات باشند؛ از یک سو وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده کشورمان مشغول رایزنی ها برای رفع تحریم ها هستند؛ از طرفی وزیر بهداشت و ستاد مقابله با کرونا هر روز تشکیل جلسه می دهد تا در این شرایط تحریم راه حلی برای واکسیناسیون و کنترل شیوع کرونا پیدا کنند، از سوی دیگر این روزها بحران قطعی برق که ظاهرا از تبعات کمبود سرمایه گذاری ناشی از تحریم هاست به وجود آمده و دولت کمیته ای برای حل آن تشکیل داده است و نهایتا مشکلات عدیده اقتصادی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند و دولت تلاش دارد از بار این مسائل بکاهد.

تقدیر از احمدی‌نژاد، تخریبِ روحانی؛ ۲ سناریوی متفاوت در پایان عمر دولت

 

دولت دوازدهم در میانه همه این مشکلات، پس از انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری منتخب رسما اعلام کرد که می خواهد انتقال قدرت به آرامی پیش رود. موضوعی که هشت سال پیش شاهد نبودیم.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در این باره گفته است: «رئیس‌جمهوری دستور داده است انتقال قدرت آرام داشته باشیم و از طرف دیگر همه اطلاعات خود را در اختیار آقای رئیسی قرار دهیم. می‌خواهیم طوری عمل کنیم وقتی رئیس‌جمهوری منتخب، دولت را تحویل گرفت به اندازه ما اطلاعات داشته باشد.» او اشاره‌ای به هشت سال پیش کرد و طعنه‌ای به دولت محمود احمدی‌نژاد زد: «می‌خواهیم همکاری داشته باشیم چون سال ۹۲ کسی با ما همکاری نکرد و ما خود در پی این وزیر و آن وزیر می‌رفتیم و اطلاعات می‌گرفتیم.»

رفتار متناقض منتقدان با احمدی‌نژاد و روحانی

در این بین مقایسه پایان دولت دو رئیس جمهور که در دهه ۹۰ زمام کشور را بر دست داشتند حکایت گر فضایی متفاوتی است که هر دو رئیس جمهور یعنی محمود احمدی نژاد و حسن روحانی تجربه کرده اند.

شرایط روزهای پایانی دولت حسن روحانی که گویاست؛ افزون بر بحران های به وجود آمده و تلاش کابینه برای حل آنها، موج انتقاد، فشار، تخریب و تهمت از سوی منتقدان و تندروها مطرح می شود و اعضای کابینه از طرفی هر روز زیر تیغ صدا و سیما هستند، علاوه بر پاسخگویی به مردم یک روز باید به زندانی شدن و مرگ تهدید شوند، روز دیگر اثبات کنند که خانواده شان در کجا زندگی می کند.

اما سوال اینجاست که محمود احمدی نژاد با همه حواشی و جنجال هایی که به ویژه در دو سال پایانی عمر دولتش داشت، روزهای پایانی دولت دهم را چطور سپری کرد و مشغول و سرگرم چه اموری بود؟

تقدیر از احمدی‌نژاد، تخریبِ روحانی؛ ۲ سناریوی متفاوت در پایان عمر دولت

حامیان احمدی نژاد، منتقدان روحانی شدند

منتقدان این روزهای روحانی روزگاری حامی پر و پاقرص احمدی نژاد بودند؛ هرچند دیگر حمایت از او را در سال های اخیر انکار می کنند اما مرور اخبار و رویدادهای تاریخی گواه چیز دیگری است.

جنجال های احمدی نژاد تا واپسین روزهای کاری اش به عنوان رئیس جمهور ادامه داشت، بسیاری از یاران احمدی نژاد که این روزها در مجلس یازدهم هستند و برای حضور در کابینه ابراهیم رئیسی هم دورخیز کرده اند، در روزهای پایانی دولت دهم پیگیر تشکیل «دانشگاه ایرانیان» بودند تا اسم و رسم خود را در قالب حضور در دانشگاه حفظ کنند.

احمدی نژاد در آخرین گفتگوی تلویزیونی‌اش که در آخرین شب فعالیت دولت دهم اجرا شد بنیان‌گذاری این دانشگاه را اصلی‌ترین برنامه کاری خود پس از اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش اعلام کرد، او حتی با اعلام شماره حسابی به نام خودش، از مردم درخواست کرد با واریز داوطلبانه پول به حساب بانکی‌اش، در این دانشگاه سرمایه‌گذاری کنند اما با این وجود، در اولین روز بعد از پایان کار دولت دهم، شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأسیس چنین دانشگاهی مخالفت کرد. این شورا حضور اسامی فاقد صلاحیتی همچون اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی را موجب این مخالفت اعلام کرد.

دُم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس!

البته چگونگی موافقت شورای انقلاب فرهنگی با تأسیس این دانشگاه و اتهام استفاده از رانت که از سوی برخی منقدین مطرح شد و همچنین اتهام فساد مالی ناشی از انتقال ۱۶۰ میلیارد ریال از بودجه نهاد ریاست جمهوری در روز آخر فعالیت دولت و سایر منابع مالی و امکانات، این دانشگاه را در مظان فساد مالی قرار داد.

این مسائل در حالی مطرح بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به سرتیمی غلامعلی حدادعادل در همان روزها از احمدی نژاد تقدیر کرد!

تقدیر از احمدی‌نژاد، تخریبِ روحانی؛ ۲ سناریوی متفاوت در پایان عمر دولت

هرچند این قدردانی ها از دولت های نهم و دهم به همین جا ختم نشد و صدا و سیما که این روزهای پایانی دولت روحانی از هیچ تخریبی علیه آن کم نمی گذارد، مراسم مجللی برای تقدیر از محمود احمدی نژاد برگزار کرد.

اما دولت احمدی نژاد مشغول چه اموری بود؟

افتتاح های نمایشی «مسکن مهر» که هنوز هم انتقادات جدی به آن پروژه ها مطرح است؛ بازدیدهای سرزده از سریال های تلویزیونی و سفر به عراق و روسیه فعالیت های احمدی نژاد در ماه پایانی دولت دهم بود درحالی که همان زمان هم کشور با تحریم های متعدد نه فقط از سوی آمریکا بلکه از طرف بیشتر کشورهای غربی مواجه بود و مردم مشکلات زیادی در تامین اقلام و کالاهای خود داشتند.

تقدیر از احمدی‌نژاد، تخریبِ روحانی؛ ۲ سناریوی متفاوت در پایان عمر دولت

اما احمدی نژاد و طرفدارانش در نهادهای حاکمیتی ترجیح دادند به جای صرف وقت برای حل آن مسائل، به رفتارهای پوپولیستی و نمایشی بپردازند.

حالا باید پرسید صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی و امثالهم در این دوره هم برنامه ای برای تقدیر از دولت و حسن روحانی خواهند داشت؟!

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها