سه شنبه، 22 تیر 1400 00:00 کد مقاله : 14000422001
امین روانان
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخت گذر بودن، وزش باد و گرمای شدید ، مهار آتش در ارتفاعات شهرستان گچساران را دشوارتر کرده است.
گرمای شدید و وزش باد مهار آتش در گچساران را دشوارتر کرد

رهیافت جنوب "کیامرث حاجی زاده  شامگاه دوشنبه در نشست اضطراری مدیریت بحران در خصوص آتش سوزی های کوه ها و جنگل های گچساران اظهار داشت: آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کوه نارک این شهرستان پس از چهار روز کوشش سخت و طاقت فرسا بخشی از آن کنترل شده  ولی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خامی همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: آتش سوزی در ارتفاعات کوه نارک و حفاظت شده  خامی  در شهرستان گچساران روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و پس از چندین مرحله مهار توسط امدادگران منابع طبیعی،محیط زیست و نیروهای محلی، به دلیل سخت گذر بودن و وزش باد شدید دوباره فوران شده است.

حاجی زاده با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه ها برای ارسال نیرو و امکانات به این مناطق اهمیت دارد گفت: در بحران ها بدون هماهنگی بین بخشی و کمک همه دستگاه ها امکان مهار بحران کم است بنابراین می طلبد همه در چنین مواقعی کمک کنند.

وی عنوان کرد: قانون مدیریت بحران هنوز بلاتکلیف و ملزومات آن به درستی بیان نشده است.

حاجی زاده با بیان اینکه در بحث آموزش و پیشگیری ستاد  مدیریت بحران استان دارای نقص است گفت: گرمای شدید، سخت گذر بودن  و وزش باد شدید مانع مهار آتش در منطقه نارک و حفاظت شده خامی در چند روز گذشته دراستان شده بود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: استاندار استان مرتب پیگیر موضوع است تا هر چه سریع تر این آتش سوزی ها مهار شود و با دستور وی چهار بالگرد برای مهار آتش سوزی مستقر شد.

حاجی زاده تاکید کرد: تمام توان استان برای مهار آتش وارد صحنه شده اما درهم تنیدگی درختان و وزش شدید باد و خشکسالی و خشکی درختان بر شدت آتش سوزی می افزاید.

وی بیان کرد: هماهنگی های لازم برای ارسال نیرو ‌و امکانات صورت گرفته است .

حاجی زاده اظهار داشت: انتظار می رود دستگاه قضا هر چه سریعتر با عاملان این آتش سوزی برخورد قاطع و قانونی کند.

وی اظهار داشت: ۹۰ درصد از استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مرتع و پوشش جنگلی است و به همین دلیل باید ادارات متولی نسب به افزایش نیرو انسانی اقدام کنند.

حاجی زاده با بیان اینکه اعتبارات محیط زیست و منابع طبیعی امسال ۱۰۰ درصد افزایش یافت گفت: علاوه بر خریداری تجهیزات بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار امسال به این ادارات اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: سخت گذر بودن ، گرمای شدید و مسافت طولانی منابع آبگیری از مشکلات موجود در زمینه بالگرد های آب پاش هاست.

حاجی زاده تصریح کرد: به دلیل مشکلات موجود در زمینه آبگیری بالگرد های آبپاش اعزام نیروهای انسانی با دستگاه های دمنده از سوی بالگردها در اولویت باشد.

وی ابراز کرد: دستگاه های اجرایی در اسرع وقت نسبت به تامین آب معدنی ، خودرو ، غذا  و اعزام نیروها به ارتفاعات همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار گچساران افزود: برای مهار آتش در ارتفاعات کوه نارک  در لحظات اولیه کارگروه‌هایی تشکیل شد اما به دلیل وسعت و گستردگی آتش، گرمای شدید، ورزش باد و صخره‌ای بودن منطقه  مهار آتش با مشکل مواجه بود.

علیرضا اتابک ابراز کرد: نبود خودرو برای اعزام  نیروها به ارتفاعات، تجهیزات کم  و نبود مکان برای استقرار نیروهای اطفا حریق در ارتفاعات از مهمترین مشکلات موجود است.

وی با بیان اینکه نیروهایی که برای مهار آتش به ارتفاعات اعزام می‌شوند مهارت و آموزش لازم را ندارد گفت: اولویت ستاد بحران شهرستان برای مهار آتش سوزی در ارتفاعات گچساران سلامت و امنیت نیروی انسانی است.

اختصاص پنج میلیارد ریال به ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای منابع طبیعی و محیط زیست در زمینه مدیریت بحران اختصاص یافته در صورت تخصیص اعتبارات  در اسرع وقت در اختیار این ادارات قرار خواهد گرفت.

علی شهابی نسب افزود: همچنین امسال  برای مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد پنج میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده  در صورت ابلاغ این میزان اعتبار در اختیار دستگاه ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: انتظار می رود یک تیم تخصصی  و آموزش دیده در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مقابله با بحران  با یک فرماندهی کامل  تشکیل شود.

 در این نشست کارگروه‌هایی جهت مهار آتش در سه منطقه این شهرستان تشکیل که در این کارگروه مقرر شد که مدیریت مناطق قلات گناوه ، مارین و جهاد آباد به ترتیب بر عهده بخشدار مرکزی گچساران، مدیر کل محیط زیست و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد بر عهده بگیرند.

 

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها