سه شنبه، 08 تیر 1400 00:00 کد مقاله : 14000408004
امین روانان
فضای مجازی در چند سال اخیر تبدیل به محلی برای نشر مطالب دروغ شده است.
فضای مجازی؛ محلی برای رشد غیر واقعی‌ها و سودجویان

رهیافت جنوب "سپهر ستاری: در سال‌های اخیر و با گسترش فضای مجازی در میان مردم، شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و اینستاگرام تبدیل به یک راه جدید برای بیان نظرات و انتقال اخبار شده‌اند. اتفاقی که سرعت اعلام خبرها را به شکل عجیبی افزایش داده اما پیامدهای منفی زیادی را نیز به همراه داشته است.

این روزها داشتن رسانه در صفحات مجازی کار بسیار راحتی شده و هرکسی که اراده کند می‌تواند یک کانال تلگرامی یا پیج اینستاگرامی بسازد و از این راه نظرات خود را به گوش دیگران برساند. در این بین اما عده‌ای فقط با هدف جذب فالوور و دنبال‌کننده اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند و به قدری در این راه حرفه‌ای هستند که حرف‌هایشان برای عامه مردم باورپذیر است!تیم‌های پرهواداری چون استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان صاحب فن‌ پیج‌های بسیاری در فضای مجازی هستند و اغلب آن‌ها با انتشار اخبار دروغ در بین هواداران تیم‌ها نفرت‌پراکنی می‌کنند و از همین راه به درآمدهای کلانی هم می‌رسند!

کلیدواژه‌هایی چون وزیر پرسپولیسی، فدراسیون آبی، مهندسی مسابقات، تیم خاص و ... محصول کار همین صفحات است که تلاش دارند نتایج مسابقات را به عوامل بیرونی نسبت دهند و کار اصلی‌شان تهمت زدن به افراد مختلف است. در این میان متاسفانه اهالی فوتبال مانند پیشکسوتان و مربیان، بازیکنان و حتی خبرنگاران هم بعضا با آن‌ها همراه می‌شوند و گاهی برای افزایش محبوبیت و دنبال‌کننده در بین هواداران و گاهی برای کم کردن بار مسئولیت خود این صحبت‌ها را تایید می‌کنند و حتی به این صفحات سوژه می‌دهند.

فضای مجازی و دیگر هیچ!

مثلا هفته گذشته بود که وزارت ورزش دو عضو جدید را به هیات مدیره باشگاه استقلال اضافه کرد و گویا انتخاب وزارت (که شکی هم در عملکرد ضعیفش در مدیریت سرخابی‌های پایتخت وجود ندارد) به مذاق بعضی‌ها خوش نیامد و تصمیم گرفتند شایعه‌ای زشت علیه یکی از اعضای جدید بسازند و به سرعت هم آن را پخش کنند؛ حتی اگر ادعای این افراد صحیح بود هم انتشار خبر آن رفتاری ناجوانمردانه به حساب می‌آمد اما این ادعا از بیخ و بن دروغ بود و نشان می‌دهد وضعیت فضای مجازی چقدر مسموم شده است. مسائلی از این دست به کرات در فضای مجازی مشاهده می‌شود و اغلب این ادعاها 180 درجه از واقعیت به دور است ولی مخاطبین این صفحات به سادگی آن‌ها را باور می‌کنند و روی ذهنیت‌شان تاثیر می‌گذارد. نتیجه چنین فضایی وضعیت این روزهای فوتبال ایران است. فوتبالی که پرخاش‌گر شده و مربیان و بازیکنانش هر هفته از خجالت هم درمی‌آیند و کمتر دیداری را می‌توان یافت که بدون حاشیه و درگیری دنبال شود.

چندی پیش از فضای مجازی شایعه‌ای به راه افتاده بود که درآمدهای پرسپولیسی‌ها در آسیا برای تیم استقلال خرج شده و بسیاری از هواداران چنین اعتقادی داشتند. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش در گفت و گوی اختصاصی خود با خبرآنلاین به این ادعا پاسخ داد:« اصلا مگر می شود چنین کاری را انجام داد؟ حساب و کتاب‌ها مشخص است و در این سال‌ها سازمان حسابرسی به عنوان یک نهاد مستقل کارهای خودش را انجام داده است. ریالی این طرف و آن طرف نمی‌شود. پرسپولیس از درآمدی که داشته حتی یک دلار هم نتواسته به دلیل تحریم‌ها بگیرد. در همین مسابقات فینال لیگ قهرمانان من با اینفانتینو مفصل حرف زدم. نبی و تاج و بهاروند هم بودند. به اینفانتینو گفتم که فدراسیون فوتبال ما بدهکار است و پولی ندارند. او گفت که این مسائل را درک می‌کند اما مشکل بانکی دست او نیست و هیچ بانکی حاضر نمی شود مراودات بانکی با ایران داشته باشد.»

البته این تصورات فقط برای پرسپولیسی‌ها نیست و استقلالی‌ها و هواداران دیگر تیم‌ها هم درگیر این مدل تصورات هستند. هر روز تعداد زیادی از این دست ادعاهای واهی و دور از واقعیت در فضای مجازی رد و بدل می‌شود و به جز پر شدن جیب عده‌ای سودجو و ایجاد فضای خشم و نفرت بین فوتبالی‌ها نتیجه دیگری نداشته است!

فضای مجازی و دیگر هیچ!

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها