پنج شنبه، 02 اردیبهشت 1400 00:00 کد مقاله : 14000202002
سیروس بزمی
سپاه پاسداران در شرایطی متولد شد که انقلاب اسلامی با انواع توطئه ها و شرارت های داخلی و خارجی  که با پشتیبانی  شرق و غرب هدایت می شدند، روبرو بود.
جایگاه سپاه پاسداران در انقلاب و نقش آن در پیشبرد اهداف نظام

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب، تحلیل گر مسائل سیاسی و کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی در یاداشتی به جایگاه سپاه پاسداران در انقلاب و نقش آن در پیشبرد اهداف نظام پرداخت.

متن یادداشت جهانگیر آشنا به شرح ذیل است:

نگاه جدی حضرت امام و تاکید های مکرر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بر تداوم وجود سپاه و تقویت سپاه را در امنیت گذشته، حال و آینده ترسیم کرده است و تاکیدهای همیشگی  امام بر تداوم فعالیتهای سپاه و تقویت و پشتیبانی همه جانبه سپاه، نشان از امید و اعتماد عمیق امام به این نهاد انقلابی و مردمی است.

 

رابطه امام با سپاهیان و توجه خاص امام خمینی(ره) به سپاه در دیدارهای که حضرت  امام در جماران با فرزندان انقلاب داشت از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هسته ها و گروه های امنیتی - نظامی حافظ انقلاب تشکیل، و زمینه مناسب برای موجودیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم گردید. به همین منظور فرزندان خوب ملت که خود در پیروزی و حفظ انقلاب نقش داشتند، با هدایت حضرت امام (س) در اواخر سال 1357 نهاد مقدس سپاه پاسداران را تاسیس کردند.

 

سپاه پاسداران در شرایطی متولد شد که انقلاب اسلامی با انواع توطئه ها و شرارت های داخلی و خارجی  که با پشتیبانی  شرق و غرب هدایت می شدند، روبرو بود.

 

 به همین جهت  مقابله جدی با آن ضرورت داشت و این امر مهم به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد. سپاه پاسداران به تناسب ضرورت، در زمینه های انتظامی و امنیتی که در فرموده های امام امت به آنها اشاره شده است فعالیت کرد و نقش بسیار مهم و همه جانبه ای ایفا نمود.

 

 جمله معروف حضرت امام که فرموده اند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» برای تعارف یا افزایش روحیه پرسنل سپاه نبوده بلکه جمله مهم‌و کلیدی  حضرت امام خمینی (ره) بار سنگین و مسئولیت آوری بوده است که همیشه بر روی تفکر و عملکرد سپاه سنگینی خاصی دارد.

 

 نگاه جدی حضرت امام و تاکید های مکرر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بر تداوم وجود سپاه و تقویت سپاه را در امنیت گذشته، حال و آینده ترسیم کرده است و تاکیدهای همیشگی  امام بر تداوم فعالیتهای سپاه و تقویت و پشتیبانی همه جانبه سپاه، نشان از امید و اعتماد عمیق امام به این نهاد انقلابی و مردمی است.

 

با توجه به اهمیت جایگاه سپاه در بین مردم حضرت امام (س) در موارد گوناگونی در بیاناتشان به نقش و وظایف سپاه اشاره و بر جایگاه و اهمیت این نهاد تاکید کرده اند. بخشی از این بیانات گرانقدر پیرامون رابطه سپاه و مردم و وظیفه هر یک نسبت به هم است. مطالب زیر نمونه هایی از فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری  در این زمینه است.

 

سپاه به پشتیبانی مردم نیاز جدی دارد

در کنار قوای انتظامی پاسداران انقلاب نیز موجود و به حفاظت انقلابی اشتغال دارند. و باید ملت محترم با تمام قوا کوشش در حفظ این قوای انتظامی و فعال نمایند و از پشتیبانی آنها دریغ ننمایند؛ که این قوا در خدمت اسلام و از جنود اسلامند؛ که مولا امیر المؤمنین درباره آنها فرموده:، حُصُونُ الرَّعِیَّةِ، و زَینُ الوُلاةِ، و عِزُّ الدینِ، و سُبُلُ الأمنِ، و لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیَّةُ الّا بِهِم و چون این قوای انتظامیه- که در خدمت خالق و خلق هستند- باید با روحیه قوی سربازی و در امن و امان به سر ببرند، و نیز در چنین حالی که سربازان اسلامند مورد نظر مقدس، ولیّ عصر- عجل الله فرجه - هستند. (صحیفه امام؛ ج 9، ص: 25 - 26)

 

توجه به  رضایت  مندی مردم از سپاه در نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری

گاهی می شود که کارهای به ظاهر اسلامی، لکن با بی توجهی و خلاف اسلام واقع می شود. فی المَثَل، اشخاصی می خواهند خدمت بکنند، پاسدارها می خواهند خدمت بکنند، پلیس می خواهد خدمت بکند و قصدش هم خدمت است، لکن گاهی در کیفیت عمل طوری می شود که معصیت می شود؛ مثلًا، من از این کارهای جزئی، خرده کاریها شروع می کنم؛ مثلًا، می خواهند در کمیته ها، در جاهایی که برای بسیج مهیا هستند، می خواهند اینها خدمت بکنند، لکن گاهی همینهایی که می خواهند خدمت بکنند، یک کارهایی انجام می دهند که با موازین اسلامی درست در نمی آید؛ مثل اینکه نصف شبها شروع می کنند به فریاد و شعار دادن و دعا خواندن و تکبیر گفتن، در صورتی که همسایه ها هستند و ناراحت می شوند، مریضها هستند، معلولین هستند، بیمارستانها هست و اینها رنج می برند، و شما یک چیزی را که می خواهید عبادت باشد، معصیت کبیره می شود. اگر در سحر - فرض بکنید - یک عده ای بخواهند دعای وحدت بخوانند، خوب، می شود در داخل منزل خودشان، در داخل آن محلی که هستند، در آن داخل، خودشان بخوانند. برای خدا می خواهند بخوانند و بلندگو اگر دارند، بلندگو را در داخل بگذارند که صدا بیرون نیاید.

 

باید تمام اموری که انجام می دهید متوجه باشید که در محضر خداست و مسئولیت شما دارید. مسئولیت اینجا هم دارند، لکن آن مهمش مسئولیت الهی است. (صحیفه امام؛ ج 16، ص 410 - 412)

 

در نگاه مقام معظم رهبری به این مسئله هم امر بارها تاکید شده است به طوری که مقام معظم رهبری در دیداری که با مجمع عالی فرماندهان سپاه داشته است   در این مورد خطاب به  فرماندهان سپاه تاکید میکند:مردمی باشید، مردم‌دوست باشید،مردم‌پذیر باشید، مردمی‌رفتار باشید. سپاه مردمی است دیگر؛ از اولی که سپاه تشکیل شد  مردمی تشکیل شد. با مردم باشید، از مردم باشید، رفتار مردمی داشته باشید

( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه/ ۱۳۹۸/۰۷/۱۰)

 

با توجه به توصیه های امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری مبنی بر پشتیبانی مردم از سپاه و رضایت مندی مردم از سپاه نگاهی اجمالی به برخی از حوادث اخیر جهت جمع بندی می نگریم.

 

تررو ناجوانمردانه سردار سلیمانی و تشیع با شکوه مردم در سراسر ایران و حتی جهان نشان از پشتوانه خاص مردمی از فرماندهان سپاه هست همانگونه که سپاه و بخصوص  شهید سلیمانی در حوادث سیل خوزستان و زلزله غرب کشور با حضور در روستاها رضایت مندی مردم از سپاه را به خوبی نظاره گر بوده اند.

 

اما چیز دیگری که در جریان کرونا شاهد آن بوده ایم حضور بسیار گسترده نیرو های مسلح و همکاری بسیار خوب مردم در مقابله با کرونا بوده است که سپاه با نظارت کامل بر پایگاه های بسیج به مقابله با کرونا رفته بود و از همه مهمتر شروع رزمایش مواسات و کمک های مومنه هست که با برجستگی و محوریت بسیج آغاز شده است.

بنابراین سپاه نیروی مردمی است که مردمی رفتار می کند

نظر جدید
پربازدیدها