شنبه، 07 فروردین 1400 00:00 کد مقاله : 14000107001
امین روانان
استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۹شاهد رویداد های تلخ و شیرین زیادی بود که در سایه همدلی، تلاش مضاعف دولت و مشارکت مثال زدنی مردم توانست این فراز و نشیب ها را پشت سر بگذ ...
فراز و فرودهای کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۹

به گزارش رهیافت جنوب" اگرچه مشکلات پیش آمده ناشی از تشدید تحریم های ظالمانه دشمنان،شیوع ویروس کرونا و زلزله ۵.۶ ریشتری شهرستان دنا خاطرات تلخی را برای مردم این استان در سال گذشته به جا گذاشت اما توسعه کهگیلویه و بویراحمد در این سال پرافت و خیز همچنان ادامه یافت.

با وجود کاهش منابع مالی ، دولت توانست بیش از ۲ هزارو ۳۸۹ میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف اقتصادی  در سال ۹۹ برای کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری کند و این مهم از جمله دستاوردها و مصادیق بارز خدمات انجام شده در سال گذشته است.

تلاش های انجام شده بر اساس شاخص های توسعه ای این استان در حوزه های گوناگون؛ میزان توجه دولت و تلاش های صورت گرفته را نشان می دهد و ارائه این خدمات ارزنده با وجود تحریم های اقتصادی دشمنان در کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته ستودنی است.

پرداخت نزدیک به ۳۳۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونا، تحقق بیش از ۵۹ طرح اقتصادی، اجرای یکهزار و ۶۲ هکتار آبیاری نوین، جذب ۱۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۲۱واحد صنعتی راکد از رخدادهای مهم اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جهش تولید بود.

البته جان باختن ۴۶۲ نفر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، زلزله ۵.۶ لیشتری سی سخت و مجروح شدن ۶۳ نفر، تخریب بیش از سه هزار واحد مسکونی در سی سخت بر اثر زلزله و رد اعتبار نامه منتخب مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی را نیز باید جزو تلخ ترین رخدادهای استان در سال گذشته دانست.

آتش سوزی های گسترده در یکهزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی مراتع و جنگل های ملی از دیگر اتفاقات ناگوار استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۹ بود.

ثبت نام ۷۱۳ نامزد برای  حضور در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در نیمه دوم اسفند ۹۹ در کهگیلویه و بویراحمد نیز آخرین رخداد مهم این استان در حوزه سیاسی در سال گذشته بود.

خاطرات تلخ

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، زلزله ۵.۶ ریشتری شهرستان دنا، آتش سوزی های گسترده ، شیوع ویروس کرونا، رد اعتبار نامه منتخب مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از  خاطره های  تلخ این استان در سال گذشته است.

حسین کلانتری اضافه کرد: دولت در سال گذشته تلاش کرد تا با اجرای طرح های مهم اقتصادی، احیای واحد های راکد و افزایش سرمایه گذاری در زیر ساخت های مختلف تا حدودی مرهمی بر زخم های مردم کهگیلویه و بویراحمد باشد.

 

اجرای ۱۵ هزارو ۵۲۶ میلیارد ریال طرح عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵ هزارو ۵۲۶ میلیاردو ۹۸۸ میلیون ریال سرمایه گذاری طرح عمرانی سال گذشته در مناطق مختلف این استان به بهربرداری رسید.

حسین کلانتری افزود: سال گذشته با وجود مشکلات مالی دولت و تنگنای اقتصادی ،سال درخشانی در توسعه و رفع محرومیت های استان در تمامی حوزه ها سپری شد.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار برای اجرای ۳۸۰ طرح عمرانی در این استان هزینه شد.

کلانتری ابراز کرد: با اجرای این طرح ها در سال گذشته در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد پنج هزارو ۱۳۷ نفر به کار مشغول شدند.

وی اظهار داشت: همچنین در سال گذشته عملیات اجرایی ۱۸۱ طرح عمرانی با اعتباری بیش از چهار هزارو ۴۷۵ میلیاردو ۳۰۸ میلیون ریال آغاز شد که با بهره برداری از این طرح ها یکهزارو ۴۸۹ نفر به کار مشغول خواهد شد.

بهره برداری ۲ هزارو ۳۸۹ میلیارد ریال طرح اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:  ۲هزار و ۳۸۹  میلیارد و ۷۲۳ میلیون ریال برای اجرای طرح های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته در این استان هزینه شد.

سید حشمت الله صمیمی دوست اظهار داشت: این میزان اعتبار برای اجرای ۵۹ طرح در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری هزینه شد  با اجرای انها بیش از یک هزار و ۱۲۰ نفر مشغول به کار شدند.

صمیمی دوست گفت: این طرح ها در زمینه آبیاری اراضی دیم، بخش های گلخانه ای، شیلات، طیور، دام ، بوم گردی ، گردشگری و صنایع بوده است.

طرح های جهش تولید

انعقاد پروژه های جهش تولید برای ۳۳ طرح بزرگ استان از دیگر اقدام های دولت برای توسعه اقتصادی استان در سال ۹۹  است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبارات مصوب و ۷۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده  این طرح ها می باشد.

صمیمی دوست گفت: از محل منابع ملی،استانی،تسهیلات سرمایه گردش برای این طرح ها پیش بینی شده که ۶۲ میلیارد تومان آن ابلاغ و۲۰ درصد از آن تخصیص یافته است.

وی  تاکید می کند: در سال گذشته ادامه اجرای ۱۷ طرح استانی ویژه کهگیلویه وبویراحمد از جمله آبرسانی به دشت امامزاده جعفر،باشت،آبرسانی به چهار شهر دهدشت،سوق لنده،محور یاسوج به سی سخت، راه باغچه سادات از جمله با ۲۳۳ میلیارد تومان اعتبار ادامه یافت .

صمیمی دوست گفت: ۹ مورد از این طرح ها در حوزه گردشگری، هفت مورد کشاورزی، ۶ مورد در زمینه صصنعت و معدن ،هشت مورد در زمینه زیر ساخت های  شهرک های و کشاورزی است.

وی تصریح کرد:تدوین سند آمایش سرزمینی که هم اکنون در مراحل پایانی است از دیگر برنامه های در دست اجرا برای توسعه استان در سال گذشته بود.

احیای واحد های راکد

 پارسال ۲۱ واحد صنعتی راکد با اشتغال ۳۴۰ در این استان وارد مدار تولید شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این واحد های راکد با اعتباری بیش از یکهزارو ۳۷۰ میلیارد ریال به چرخه تولید بازگشتند.

سید حشمت الله صمیمی دوست اظهار داشت: فولاد بویراحمد، تولید چهار چوب فلزی و برش انواع ورق های سرد و گرم، تولید سازهای فلزی و تولید ضد یخ و محصولات شنی از مهمترین این طرح هاست.

وی بیان کرد: احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در کنار حفظ ظرفیت های اشتغال باید با قدرت در این استان دنبال می شود.

اجرای طرح برق امید در کهگیلویه و بویراحمد

با هدف از اجرای طرح برق امید نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه برق در بخش خانگی  در نیمه دوم سال گذشته ۱۰۰ هزار مشترک استان با توجه به میزان مصرف مشمول طرح برق امید  شدند.

در این مدت زمان  ۱۳ میلیون و هشت هزار و ۹۹۹ کیلووات ساعت انرژی به مبلغ ۳۵۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان صرفه جویی شده است.

افتتاح بزرگراه گچساران- بهبهان

در حوزه راه و شهرسازی، در ۱۳ شهریور ۹۹ بزرگراه گچساران به بهبهان با حضور وزیر راه و شهرسازی، به بهره برداری رسید.

این  بزرگراه به طول ۴۰کیلومتر از شهر دوگنبدان تا پل خیرآباد در مرز استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده و فازهای اول و دوم این طرح در سال های ۱۳۹۶و۹۷ بهره برداری شد.

 ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای بزرگراه گچساران به بهبهان هزینه شده است.

مسکن

عملیاتی شدن بیش از سه هزارو ۵۰۰ مسکن محرومین، اختصاص ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای ساخت مسکن محرومین، آغاز ساخت بیش از یکهزارو ۹۵۰ خانه در  طرح اقدام ملی مسکن از دیگر رویداد های کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۹ در زمینه مسکن می باشد.

فرهنگی

کرونا در سال ۹۹ موجب شد تا بسیاری از برنامه های این حوزه ها ی فرهنگی در این استان لغو  و یا به تعویق افتاد با این حال کهگیلویه و بویراحمد  در سالی که گذشت میزبان جشنواره ملی سرود ویژه نماز بود.

برخورداری ۱۵ هزار نفر در روستاهای کهگیلویه و بویراحمداز آب سالم 

آبرسانی به ۵۶ روستای این استان با جمعیتی بیش از ۱۵ هزار نفر در قالب طرح پویش هر هفته، الف- ب -ایران در سال گذشته دراین استان انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت:این میزان آبرسانی در قالب مجتمع های آبرسانی به روستاهای گچساران، آبرسانی فاز یک دهدشت غربی در قالب تامین آب ۱۰ روستا، آبرسانی به ۹ روستای بابا کلان، مجتع آبرسانی چین لوداب و  تامین آب ۹ روستا و مجتمع آبرسانی کریک دارشاهی و تامین آب ۱۶ روستا است.

اسفندیار برخه افزود: برای اجرایی این پرورژه بیش از ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه شد.

برخه افزود: اصلاع شبکه آب بطول ۳۴ کیلومتربا اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال، توسعه شبکه آب بطول ۲۳ کیلومتر و با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال، ساخت ۲ هزارو ۶۵۰ متر مکعب مخزن با اعتبار ۴۲ میلیارد ریال، ساخت شبکه جمع آوری فاضلاب بطول ۱۴ کیلومتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال از دیگراقدامات این شرکت در سال گذشته است.

وی تصریح کرد: همچنین از ردیف های اعتباری مختلف یکهزارو۳۵۹ میلیارد ریال برای طرح های آب و فاضلاب در این شرکت تصویب شد.

برخه ابراز کرد: هم اکنون بیش از یکهزارو ۶۴۱ روستا در این استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

بهره مندی ۲هزارو ۸۵۹ خانوار روستایی از نعمت گاز در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته

 پارسال۵۰ روستا در این استان با جمعیت ۲ هزارو ۸۵۹ خانوار به شبکه گاز متصل شد.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: این تعداد روستاها در قالب مجتمع گازرسانی شادگان و کهسرک باشت، آب الوان و برم الوان بهمئی، قلعه رئیسی دشموک،  بیشه ای لنده و دلی رچ مارگون در دهستان تاکسیسه و دلی گردو است.

رحمان خادم افزود این میزان گازرسانی با اعتباری بیش از ۶۲۰ میلیارد ریال اجرا شد.

خادم ادامه داد: ۸۷۹ روستا در این استان با جمعیت ۷۸ هزار نفر به شبکه گاز متصل شده است.

وی اظهار داشت: همچنین ۱۷ شهر در کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۲۷۰  نفر گازرسانی شده است.

خادمی تعداد کل متراژ شبکه اجرا شده را ۴ هزار و ۳۰۶ متر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده کهگیلویه وبویراحمد تا سال ۱۴۰۰ به عنوان استان سبز معرفی خواهد شد و تمامی روستاهای آن از نعمت گاز برخوردار می شود.

داغ زلزله

کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی آشنا با حوادثی مانند زلزله، سیل و بارش‌های حادثه ساز است اما داستان زلزله ۵.۶ سی سخت حکایت تلخ دیگری بود که در تاریخ این استان تقریبا مشابهی نداشت.

زلزله ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا نیز در تقویم سال ۹۹ برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تلخ ترین روز بشمار می رود.

بر اثر این زلزله  که به ماه های اخر سال ۹۹ ختم می شد، خسارت فراوانی به مردم، مسکن، زیرساخت ها، بخش کشاورزی وارد شد و۶۳ نفر زخمی شدند.

بر اثر این زلزله  بیش از چهار هزار واحد مسکونی تخریب و دچار خسارت شده، که بیش از یکهزارو ۲۰۰ واحد آن باید تخریب شود.

همچنین زلزله سی سخت بیش از ۹۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی  و ۸۴۰ میلیارد ریال به ۴۰ باب فضای آموزی  در قالب ۱۷۱ کلاس درس خسارت وارد کرد.

دولت تاکنون ۴۳۰ میلیارد تومان  اعتبار بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی شهر سی سخت مصوب و ابلاغ کرده است.

به گفته،مدیر کل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: آواربرداری ۳۰۰ واحد مسکونی در سی سخت پایان یافته و پروانه ساختمانی ۲۰۰ واحد برای اغاز نوسازی صادر شده است .

حسین جنتی گفت: بیش از  ۱۶۰ دستگاه ماشین آلات تخریب و آوار برداری در سی سخت در حال آواربرداری هستند.

دو روز پس از وقوع زمین لرزه سی سخت نیز محمد اسلامی وزیر راه به نمایندگی از رئیس جمهوری به این شهر سفر کرد.

کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت همچنین میزبان بسیاری از اعضای کابینه دولت بود که به منظور سرکشی و بازدید از طرح های مربوطه و یا افتتاح پروژه ها به این استان سفر کردند.
رییس قوه قضائیه ، وزرای راه و شهرسازی،وزیر کار و رفاع اجتماعی، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر ارتباطات، معاون پارلمانی رییس جمهوری،  معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشوردر سال ۹۹ به این استان سفر کردند.

نظر جدید
پربازدیدها