سه شنبه، 12 اسفند 1399 00:00 کد مقاله : 13991212004
امین روانان
پروژه فولادسازی شرکت فولاد اکسین اشتغالی بالغ بر یک هزار نفر به صورت مستقیم و 23 هزار نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد که به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پروژه فولادسا ...
فولاد اکسین به ماموریت اصلی خود بازگشته است

رهیافت جنوب :مجموعه فولاد اکسین خوزستان با ماموریت ایجاد ارتباط میان زنجیره نفت و گاز با زنجیره فولاد فعالیت خود را آغاز کرد. در سال‌های گذشته به دلیل نبود مواد اولیه برای این ماموریت و واردات در حوزه نفت و گاز، فولاد اکسین نتوانسته بود در حوزه اصلی ماموریت خود فعالیت کند اما در یکی دو سال اخیر با تولید محصولات دارای ارزش افزود، این شرکت توانست جایگاه اصلی خود را در صنعت فولاد کشور و صنایع نفت و گاز بیابد.

وضعیت شرکت فولاد اکسین را طی یکی دو سال اخیر چگونه ارزیابی می‌‎کنید؟

خوشبختانه از ابتدای سال 1398 که ماشین ریخته‌گری شماره 5 شرکت فولاد مبارکه برای تولید اسلب‌های آلیاژی و API مورد نیاز صنایع نفت و گاز فعال شد، مواد اولیه شرکت فولاد اکسین توسط فولاد مبارکه به صورت انبوه در دسترس قرار گرفت و تامین شد. در همان سال در مجموعه فولاد اکسین حرکت به سمت ماموریت اصلی شرکت آغاز شد و به نوعی در سال 1398 در شرکت اکسین رونق تولید را شاهد بودیم. به این ترتیب سال گذشته برای فولاد اکسین به خوبی پشت سر گذاشته شد؛ به نحوی که در این سال شرکت در سبد تولیدی خود برخلاف 10 سال گذشته، توانست بالغ بر 50 درصد محصولات خود را به تولید ورق‌های API و دارای ارزش افزوده اختصاص دهد. در حالی که این میزان طی 10 سال قبل حداکثر 10 درصد بوده و 90 درصد از محصولات فولاد اکسین به تولید ورق‌های ساختمانی و معمولی اختصاص می‌یافت.

در سال جاری چه دستاوردهایی در حوزه تولید، فروش و سودآوری کسب کردید؟

در سال 1399 با بسترسازی و آماده‌سازی زیرساخت‌هایی که از سال قبل ایجاد شد تا با تغییر ریل‌گذاری شرکت، توانستیم به نقطه‌ای برسیم که حجم محصولات شرکت مطابق با ظرفیت و توانایی‌های آن بود. به طوری که هم‌اکنون در حدود 70 تا 80 درصد از ظرفیت تولید شرکت فولاد اکسین به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا اختصاص یافته است. به این ترتیب مهم‌ترین دستاورد شرکت در سال جهش تولید، تغییر ریل‌گذاری و تولید محصولات مورد نیاز صنایع نفت و گاز است. تولید محصولات ویژه ارزش افزوده بسیار بالایی برای مجموعه فولاد اکسین ایجاد کرد.

با توجه به ویژگی‌های خاص شرکت فولاد اکسین، در کنار تولید محصولات ویژه، تلاش کردیم در حوزه صنایع استراتژیک دیگر همچون ورق‌های مورد نیاز صنایع معدنی، به ویژه ورق‌های مقاوم به سایش فعالیت کنیم. لازم به ذکر است که این ورق‌ها با نام هاردوکس در گذشته تماما از خارج وارد می‌شدند اما شرکت فولاد اکسین برای نخستین بار در کشور به این حوزه وارد شد و ورق‌های با نام «هارد اکسین» را به تولید انبوه رساند. در کنار این محصولات، تولید ورق‌های مورد نیاز ساخت مخازن CNG نیز جزو مهم‌ترین دستاوردهای فولاد اکسین به شمار می‌رود. تولید انبوه این محصول نیز در اکسین در سال 1399 آغاز شد. البته کارهای مطالعاتی مربوط به تولید ورق مخازن CNG در سال‌های گذشته انجام شده بود اما تولید انبوه آن در سال 1399 اتفاق افتاد.

دیگر دستاورد مهم فولاد اکسین که در سال 1398 شروع آن بود، صادرات بود و توانستیم در سال گذشته به بیش از 14 کشور محصولات خود را به میزان 40 هزار تن صادر کنیم. البته در سال 1399 برنامه صادرات 100 هزار تن ورق را در دستور کار قرار داده بودیم اما متاسفانه به دلیل شرایطی که در صنعت فولاد کشور اتفاق افتاد، نتوانستیم به برنامه صادراتی مورد نظر دست یابیم. با این وجود ظرفیت صادراتی در مجموعه فولاد اکسین ایجاد شده که امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بتوانیم صادرات را گسترش دهیم.

از دستاوردهای دیگر شرکت فولاد اکسین خوزستان که در سال 1399 اتفاق افتاد، موضوع فروش مستقیم بود. سابق بر این، فروش ورق با گریدهای تجاری به صورت کارمزدی یا حق‌العمل‌کاری انجام می‌شد اما در سال جاری با توجه به ظرفیت ایجاد شده در مجموعه فولاد اکسین به تبع درآمدهای کسب شده ناشی از محصولات کاربردی در حوزه نفت و گاز، شرایطی فراهم شده که بتوانیم در حوزه ورق‌های تجاری سیاست فروش مستقیم را در دستور کار خود قرار دهیم و فروش کارمزدی را حذف کنیم. البته در حوزه‌های زیرساختی، اصلاح ساختار مالی، اصلاح ساختار نیروی انسانی، تدوین استراتژی و... اقدامات متعددی صورت گرفت که در نهایت نتیجه این اقدامات، شرکت فولاد اکسین در صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری، حدود یک هزار 300 میلیارد تومان سود کسب کرده است. در حالی که طی 10 سال گذشته با زیان 160 میلیارد تومانی مواجه شده بود. به این ترتیب علاوه بر کسب سود قابل توجه برای سهامداران که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود، فولاد اکسین توانست تمام بدهی سال‌های گذشته خود را تسویه کند. لازم به توضیح است که صاحبان سهام فولاد اکسین عمدتا بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و بانک ملی هستند. خوشبختانه با این میزان سودآوری توانستیم در سال جاری برای نخستین بار سود میان سهامداران تقسیم کنیم و سهامداران را از برکات و جهش تولیدی که در فولاد اکسین رخ داده، منتفع سازیم.

شرکت فولاد اکسین چه برنامه‌هایی را برای آینده خود در نظر گرفته است؟

برنامه‌های فولاد اکسین برای آینده به همین روال تداوم خواهد یافت و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری به سودی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان دست یابیم. با توجه به توانایی موجود صنعت فولاد کشور در تولید اسلب، از ظرفیت اسمی یک میلیون و 50 هزار تن فولاد اکسین تقریبا 30 تا 40 درصد ظرفیت شرکت خالی می‌ماند. زیرا مواد اولیه مورد نیاز تولید ورق عریض هنوز در کشور تولید نشده است. در برنامه کوتاه‌مدت فولاد اکسین، کار مشترک با فولاد مبارکه در پیش داریم تا بتوانیم اسلب‌هایی با ضخامت 300 میلی‌متر در گریدهای مختلف به ویژه API را به تولید انبوه برسانیم. به این ترتیب با تولید اسلب با ضخامت 300 میلی‌متر و عرض دو متر و 20 سانتی‌متر، میزان تولید فولاد اکسین حدود 30 تا 40 درصد قابلیت افزایش خواهد داشت.

استراتژی بلندمدت فولاد اکسین این است که یک طرح فولادسازی را به بهره‌برداری برساند که این طرح 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد و امیدواریم طی یک ماه آینده تکلیف اسناد مناقصه مشخص شود. لازم به ذکر است که متاسفانه این مناقصه چندین بار به دلیل تعطیلی‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. با مشخص شدن تکلیف برنده مناقصه امیدوار هستیم تا قبل از پایان سال جاری فاز تشخیص پیمانکار پروژه را پشت سر بگذاریم و وارد فاز عملیاتی شویم. البته تمام مجوزهای احداث این پروژه مانند آب، برق، گاز و محیط زیست اخذ و زیرسازی مورد نیاز شامل فنس‌کشی و تجهیز کارگاه انجام شده است. اگر تکلیف پیمانکار مشخص شود، در پایان سال 1399 عملیات احداث این پروژه آغاز خواهد شد.

پروژه فولادسازی شرکت فولاد اکسین اشتغالی بالغ بر یک هزار نفر به صورت مستقیم و 23 هزار نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد که به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پروژه فولادسازی در کشور مطرح خواهد شد. در این پروژه یکی از فشرده‌ترین فولادسازی‌های کشور را خواهیم داشت. ظرفیت نهایی این طرح یک میلیون و 200 هزار تن اسلب و یک میلیون و 750 هزار تن آهن اسفنجی خواهد بود که این آهن اسفنجی به صورت هات‌لینک و اسلب به صورت هات‌شارژ است. بنابراین در این طرح‌ها تکنولوژی‌های خاص و منحصر به فرد استفاده می‌شود. امیدوار هستیم با توجه به اینکه واحد تولید ورق فولادی را در اختیار داریم، بتوانیم پروژه فولادسازی را نیز اجرا کنیم و طی سه سال آینده با بهره‌برداری از این پروژه مواد اولیه خود را تامین کنیم.

نظر جدید
پربازدیدها