سه شنبه، 12 اسفند 1399 00:00 کد مقاله : 13991212003
امین روانان
ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا شهر سی سخت و مردمانش شب و روز سخت و سردی را پشت سر بگذارند.
سی سخت از سرما و زلزله می لرزد

رهیافت جنوب "بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد آنگونه که هواشناسی پیش بینی کرده بود راس ساعت آغاز شد و خبر بد آنکه  در شهر سی سخت قطرات باران جایشان را به دانه های سفید برف دادند.

اگرچه در دو روز گذشته برای تمامی خانه ها چادرهای اسکان برپا شد اما بارش برف باز هم شرایط را آنچه بود دشوار تر کرد.

شامگاه روز سه شنبه پس لرزه ها آنچنان هراسی در دل مردم انداخت که آنهایی که خانه هایشان قابل سکونت بود از ترس به چادرها پناه بردند و برخی هایشان شب را در چادر ماندند. اما پس لرزه های روز چهارشنبه که شدتشان تا ۴.۵ ریشتر هم رسید باعث شد مردم برای بیرون رفتن از خانه ها و ماندن در چادر درنگ نکنند و همه به چادر پناه بردند.

پس از وقوع هر زمین لرزه که هیچ کدامشان به شدت شامگاه ۲۹ بهمن ماه نبود تعدادی دچار تنش و اضطراب های ناشی از حادثه شدند آنچنان که ۵ نفر  را به مراکز درمانی منتقل کردند و برخی نیز با امدادهای خانگی دوباره احیا شدند.۸ نفر هم که مصدوم شدند.

زمین لرزه ۵.۶ ریشتری ۱۲۰۰ خانه را تخریب کرده بود. اگرچه از ظاهر برخی از خانه ها نمی شد متوجه حال درونشان شد اما زمین لرزه ۴.۵ ریشتری کار را تمام کرد و برخی را تخریب کرد و برخی ترک ها هم عمیق تر شدند.

روز چهارشنبه با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلنگ ساخت نخستین خانه در سی سخت به زمین زده شد و به این ترتیب کار بازسازی شهر سی سخت آغاز شد.

اگرچه همه به سرعت در حال آواربرداری هستند و تلاش می کنند شهر سی سخت به سرعت دوباره همان شهری شود که همه می شناختند اما لازم است نمادی از زمین لرزه در شهر ایجاد شود. حال شاید بتوان این نمادسازی را با استفاده از مستند سازی نوع آوار و سایر جزئیات بعدها انجام داد و یا همین حالا آوارهای یکی از ساختمان ها را تثبیت کرده و موزه زلزله ایجاد کرد.

این موضوع از این جهت اهمیت دارد که همیشه این زمین لرزه و خسارات آن در خاطر بماند و مهندسان ناظر بدانند که هر اشتباه چه فجایعی را به بار می آورد و مردم هم بدانند چشم پوشی از هر نکته فنی و مهندسی می تواند چه خسارتی به جان و مال آنها وارد کند.

نکته دیگر اینکه شهر سی سخت مرکز شهرستان دناست و طبیعی است در هرکجای شهرستان نیاز به خدمتی باشد به این شهر مراجعه می کنند. از سویی برخی ادارات در این زمین لرزه آسیب دیده است و برخی ادارات کل هم در این شهر ساختمان و شعبه شهرستانی ندارند که همین نیز باعث اختلال در خدمت رسانی هم به زلزله زدگان و هم به سایرین می شود. شاید بتوان در این شرایط برخی خدمات را به ادارات کل در شهر یاسوج منتقل کرد تا از ازدحام در ادارات کاسته شود و تنش هایی که گاه و بیگاه بین ارباب رجوع و مردم زلزله زده پیش می آید پیشگیری شود ضمن آنکه شهر سی سخت به دلیل بافت سنتی همه همدیگر را می شناسند و ورود غریبه ها در شهر حتی اگر برای مراجعه به ادارات باشد احساس نا امنی ایجاد می کند.

بر اساس گزارش هواشناسی ازشب گذشته تا صبح پنج شنبه ۱۱ میلیمتر بارندگی در شهر سی سخت ثبت شده است.

مین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه شهر سی سخت را لرزاند و همچنان پس لرزه های آن ادامه دارد. تاکنون بزرگترین پس لرزه آن ۴.۵ ریشتر بوده است که ظهر چهارشنبه ۶ اسفندماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

 ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

نظر جدید
پربازدیدها