شنبه، 18 بهمن 1399 00:00 کد مقاله : 13991118004
امین روانان
یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از همان نخستین روزهای آغاز به خود در هفتم خردادماه سال جاری با پارلمان دهم و حتی نهم متفاوت بود. انتخاب شعار شفافیت و خط و نشان کشیدن برای ...
مراسم پرحاشیه قالیباف برای روز زن/ یک نماینده:یک شاخه گل پژمرده به خانواده های نمایندگان دادند که گویی از بهشت زهرا آورده بودند

رهیافت جنوب :تلاش‌هایی که رییس مجلس با واکنشی توئیتری از آن استقبال می‌کند ولی توقع این است که پارلمانی که ادعای شفافیت دارد زمانی که کار به برگزاری مراسمی به‌مناسب «روز زن» با حضور خانواده نمایندگان، آن هم در ساختمان مجلس باشد، به صورت شفاف درباره آن توضیح دهد و اطلاع‌رسانی کند. تاکنون اما رسانه رسمی مجلس و رسانه‌های همسو و همراه، از انتشار اخبار مرتبط با آن پرهیز کرده‌اند و توقع می‌رود که اطلاع‌رسانی لازم درباره آن انجام شود. 

 یک مراسم متفاوت
ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که همایشی به مناسب «روز زن» در مجلس یازدهم برگزار شده است. نمایندگان طول هفته گذشته با کارت دعوتی که از قرار معلوم به امضای رییس مجلس رسیده، به مراسمی دعوت می‌شوند که هدف از برگزاری آن گرامی‌داشت «روز زن» عنوان شده است. در این کارت دعوت از نمایندگان مجلس خواسته شده تا همراه خانواده‌هایشان روز جمعه مورخ هفدهم بهمن‌ماه در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان حاضر شوند.
 یوسفی: نمایندگان مرد در جلسه نبودند
این دعوتنامه به تمامی نمایندگان مجلس تقدیم شده با این تفاوت که باتوجه به برگزاری مراسم به مناسب روز زن، قرار بر آن بوده که علاوه بر نمایندگان زن مجلس که به این مراسم دعوت شدند، نمایندگان مرد نیز با حضور همسرانشان در این مراسم حاضر شوند. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که قصد این بوده که به مناسب «روز زن» از 200 نماینده مرد مجلس همراه خانواده‌هایشان کنار 15 نماینده زن مجلس میزبانی شود و این یعنی تدارک برگزاری مراسمی با حضور 500 نفر در ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان. دژ مستحکم و عظیمی که گوشه‌ای از میدان بهارستان ساخته شده، قطعا امکان میزبانی از چندین هزار نفر را در یک روز دارد اما شرایط خاصی که امروز بر ایران حاکم است، سبب شده تا توجه‌ها بیش از پیش به این مراسم جلب شود.
مجتبی یوسفی، نماینده اهواز یکی از نمایندگانی است که در این مراسم حضور پیدا کرده؛ او درباره چند و چون برگزاری این مراسم به روزنامه «اعتماد» می‌گوید: «دعوتنامه‌ای به ما دادند که خاطرم نیست به امضای شخص رییس مجلس رسیده بود یا مشاور زنان او. به هر حال در آن، نمایندگان را برای حضور در مجلس در روز جمعه دعوت کرده بودند.»
 این عضو فراکسیون اکثریت مجلس اضافه می‌کند: «این مراسم برای خانواده نمایندگان برگزار شد و ما در آن به عنوان راننده حاضر بودیم؛ به این معنا که خانواده‌ها را به محل برگزاری مراسم که در مجلس بود، رساندیم.» این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در بخش دیگری از اظهارات خود به «اعتماد» گفت که صبح روز گذشته خانواده‌های نمایندگان در صحن مجلس گرد هم آمده‌اند و آقایان نماینده به‌رغم حضور در مجلس، در محل برگزاری جشن حضور نیافته‌اند.

 عطایی مشاور بانوان؟ 
یکی از نکات قابل‌توجه در اظهارات یوسفی، سخنگوی فراکسیون اکثریت به عنوان فراکسیونی که باتوجه عده و عده ناچیز فراکسیون اقلیت، باید آن را تنها فراکسیون سیاسی مجلس یازدهم دانست اشاره‌اش به مشاور زنان رییس مجلس است. این نماینده مجلس در جریان گفته‌های خود، تاکید کرد که دعوتنامه از حوزه ریاست مجلس به نمایندگان تقدیم شده ولی در عین حال متذکر شد که دقیقا به خاطر ندارد که ریاست مجلس این دعوتنامه را امضا کرده یا مشاور زنان او. این اظهارنظر بدان معناست که رییس مجلس، مشاوری در حوزه زنان نیز برای خود منصوب کرده اما گویا خبری از آن در رسانه‌های ارتباط‌جمعی و حتی رسانه‌های منتسب به قوه مقننه به چشم نمی‌خورد.
پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد»، حاکی از آن است که با حکم قالیباف، «الهه عطایی» به عنوان مشاور رییس مجلس در حوزه زنان منصوب شده است. الهه عطایی سال 95 و در روزهایی که شهرداری تهران هنوز تحت مدیریت قالیباف اداره می‌شد، به عنوان مدیرکل امور بانوان شهرداری منصوب شده و همواره ازجمله چهره‌های حامی قالیباف به شمار می‌رود. یکی از خاطراتی که از عطایی احتمالا در ذهن ناظران سیاست ایرانی مانده، تاکید این سیاستمدار زن اصولگراست بر اجرای پروژه «شهر دخت»؛ پروژه‌ای که با برخی انتقادات مواجه شد. بر مبنای این پروژه، شهرداری تهران قصد داشت مکان‌هایی را به‌طور اختصاصی برای زنان در نظر بگیرد که در آن خبری از مردان نباشد. 
بهارستان و کرونا
نخستین موضوعی که درباره میهمانی چند صد نفره دیروزِ مجلس به ذهن خطور می‌کند، خطر ابتلای میهمانان به ویروس کروناست. آنچه تا امروز همواره مطرح بوده و هست، شیوه‌نامه‌های سفت و سخت ستاد ملی مقابله با کرونا برای روسای قواست و البته تاکید به نمایندگان مجلس درخصوص رعایت فاصله فیزیکی در جریان برگزاری جلسات علنی و کمیسیون‌ها که طبیعتاً برگزاری‌شان ضروری است؛ پس سوال آن است که چطور مراسمی با حضور چندین و چند نفر در مجلس برگزار شده است؟
 مجتبی یوسفی، نماینده اهواز به این پرسش خبرنگار روزنامه «اعتماد» اینگونه پاسخ می‌دهد؛ «اگرچه در مجلس یازدهم شاهد ابتلای چند تن از همکاران به ویروس کرونا بودیم ولی انصافا مجلس در زمینه مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌ها بسیار خوب عمل کرد»  غلامرضا نوری قزلجه، نماینده اعتدالگرای مجلس یازدهم که نه خود و نه خانواده‌اش در این مراسم حاضر نشده‌اند، اما نظری متفاوت با یوسفی دارد. او در جریان گفت‌وگوی خود با روزنامه «اعتماد» اظهار کرد: «شخصا به مصلحت ندانستم که خانواده‌ام در این مراسم حضور پیدا کنند. به نظر من در شرایط کنونی برگزاری این مراسم امری ضروری به شمار نمی‌رفت و به مصلحت نیز نبود. ما در مجلس کارهای بر زمین مانده بسیاری داریم و می‌شد با صدور یک پیام و یک کارت تبریک به‌جای دعوت حضوری، آن هم در شرایط کرونا، روز زن را به نمایندگان زن مجلس و همسران نمایندگان مرد تبریک گفت. در شرایط کرونا همین اقدام کفایت می‌کرد.» فراموش نکنیم نوری قزلجه چندصباحی در قامت معاون اجرایی ریاست مجلس دهم فعالیت کرده و سپس از این مقام کنار گذاشته شد. 
 هزینه‌های یک مراسم
جدای از مساله کرونا، آنچه هنوز در هاله‌ای از ابهام است، هزینه‌های برگزاری این مراسم است. پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد» حاکی از آن است که در جریان این مراسم و همراه با تقدیم لوح تقدیر به خانواده نمایندگان، کارت هدیه‌ای نیز به آنان تقدیم شده است. یکی از نمایندگان مجلس که نخواست نامش فاش شود و خود در این مراسم حاضر نبوده این مساله را تایید کرد و گفت که «شنیده‌ام کارت هدیه داده شده» اما مجتبی یوسفی حاضر به تایید این مساله نشد. او گفت که در جریان این مراسم فقط لوح تقدیر به خانواده نمایندگان داده شده است. او همچنین متذکر شد که «یک شاخ گل پژمرده نیز در جریان این مراسم به خانواده نمایندگان داده شد که فکر می‌کنم آن را از بهشت زهرا تهیه کرده بودند.»
پرسش از اینکه مجلس به خانواده نمایندگان کارت هدیه داده یا تنها شاخه گلی پژمرده که از بهشت زهرا آمده، درگیر اظهارات متناقض است اما در این میان نگاهی به سابقه برگزاری چنین مراسمی در مجلس شاید راهگشا باشد. در مجلس دهم خبری از دعوت از خانواده نمایندگان به مناسب «روز زن» نبود و لاریجانی هر سال در چنین روزی سری به محل تشکیل جلسات فراکسیون زنان می‌زد و تنها با نمایندگان زن دیدار می‌کرد. یکی از نمایندگان زن مجلس دهم درباره هدایی که همان زمان به نمایندگان زن مجلس داده می‌شد، به «اعتماد» گفته است که «آقای لاریجانی یک سال کارت هدیه داد، یک سال در آن زمان که سکه ارزان بود، به برخی از نمایندگان زن سکه دادند که من جزوشان نبودم و در سال آخر نیز صنایع دستی در روز زن هدیه دادند.» بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد تقدیم هدیه به زنان در جریان چنین مراسم‌هایی رسم نانوشته پارلمان به شمار می‌رود. هر چند در این باره هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد.

نظر جدید
پربازدیدها