شنبه، 20 دی 1399 00:00 کد مقاله : 13991020002
امین روانان
فعالان حوزه گردشگری شهرستان گچساران در کهگیلویه و بویراحمد این روزها در حال تبدیل تهدیدهای دوران رکود کرونا به فرصت طلایی خانه تکانی و پوست اندازی زیرساخت های گردشگری هست ...
صنعت گردشگری گچساران در مسیر پوست اندازی

رهیافت جنوب : فعالان حوزه گردشگری شهرستان گچساران در کهگیلویه و بویراحمد این روزها در حال تبدیل تهدیدهای دوران رکود کرونا به فرصت طلایی خانه تکانی و پوست اندازی زیرساخت های گردشگری هستند.

به گزارش رهیافت ، شهرستان گچساران با داشتن جاذبه هایی چون روستای مارین به عنوان ماسوله جنوب ایران،بارگاه امامزاده بی بی حکیمه (س) خواهر امام هشتم (ع)،پل خیری و محمد،سواحل سد کوثر و دشت های دیل و گناوه بدون اغراق و تعارف عروس گردشگری سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد است.

فعالان عرصه گردشگری گچساران این روزهای سخت در تکاپو برای ساختن سرزمین رویایی پذیرایی از گردشگران با سلایق مختلف  تاریخی، طبیعی،روستایی و کشاورزی برای میزبانی از گردشگران برای دوران پس از کرونا هستند.

اقلیم چهارفصل منطقه باعث شده این شهرستان در تمام طول سال ظرفیت پذیرایی از گردشگران را داشته باشد به همین دلیل سرمایه گذاری در این سرزمین سودآور است به عنوان مثال وجود کوه سه هزار و ۴۰۰ متری خامی و روستاهایی چون مارین امکان گردشگری،کوهنوردی و دیدن جاذبه های برداشت میوه از دیدنی های فصل تابستان در گچساران است.

فصول پاییز و زمستان تپه ماهورهای دهستان های گرمسیری بی بی حکیمه و امامزاده جعفر رنگ و بوی بهاری دارد و فصل بهار نیز اوج رونق گردشگری این شهرستان در هر نقطه ای از این آب و خاک تماشایی است.

اما با وجود این ظرفیت مسافران همواره از نبودن زیرساخت های رفاهی گلایه داشته اند و به همین دلیل آنان حاضر به اقامت در این شهرستان نبوده اند و این نقیصه باعث شده  صنعت گردشگری در گچساران نتواند آنچنان که باید و شاید درآمدزا باشد.

مزایای گردشگری روستایی

یکی از ساکنان روستای دیل می گوید: رونق صنعت گردشگری در مناطق روستایی افزون بر امکان ایجاد فرصت های شغلی مستقیم با فروش مستقیم تولیدات محلی می تواند منجر به قطع دست دلالان و افزایش درآمد اهالی نیز شود. 

مینا جلالی اظهار داشت:در صورت وجود زیرساخت های گردشگری هر بانویی در خانه خود با پخت غذاهای محلی مانند آش کارده، آش دوغ،نان محلی و فروش آن به گردشگران می تواند درآمد کسب کند.

وی اضافه کرد: رونق فروش سوغات محلی مانند صنایع دست بافت، رب انار، کره، ماست، روغن، کشک و دوغ محلی و مغز بنه از دیگر مزایای رونق صنعت گردشگری در گچساران است.

وی معتقد است که صنعت گردشگری با توجه به پایان ناپذیر بودن ثروتی بسیار ارزشمندتر از منابع نفت وگاز است.

کرونا فرصتی برای توسعه زیرساخت ها

یک بانوی سرمایه گذار حوزه گردشگری گچساران که در ۱۵ کیلومتری شهر دوگنبدان در حال احداث یک مجتمع تفریحی رفاهی است می گوید: دوران کرونا و رکود گردشگری فرصتی برای نوسازی و توسعه مجتمع های گردشگری است.

فاطمه وکیلی که قصد دارد با ایجاد یک بازارچه فروش سبزی خوردن در کنار مجتمع گردشگری خود هم زمینه رونق فروش محصولات محلی را فراهم کند و هم به افزایش درآمد خود کمک کند معتقد است افزایش درآمدزا حوزه گردشگری نیازمند خلاقیت و نوآوری برای فراهم کردن تجربه های تازه برای گردشگران است. 

او که در صورت تکمیل طرح در حال اجرایش زمینه اشتغال ۲۰ نفر را فراهم می کند بر این باور است که شهرستان گچساران به دلیل قرار داشتن در محل اتصال استان های خوزستان،بوشهر و فارس در صورت تلاش می تواند حرف های زیادی برای گفتن در صنعت گردشگری داشته باشد.

توسعه زیرساخت های ماسوله جنوب ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران با اشاره به اینکه روستای مارین با وجود داشتن جاذبه های طبیعی به دلیل وجود معارض محلی هیچ زیرساخت گردشگری ندارد گفت:سه اقامتگاه بومگردی در این روستا ایجاد می شود. 

الماس قبادی تصریح کرد: با تلاش های متولیان طرح منظومه روستایی و بنیاد مسکن خانه سه نفر از اهالی پس از دریافت قیمت با تعمیر و تجهیز به اقامتگاه بوگردی تبدیل می شود.

وی بیان کرد:هم اکنون چهار متقاضی راه اندازی مجتمع های بومگردی گچساران  در حال تکمیل پرونده برای دریافت تسهیلات بانکی هستند.

وی عنوان کرد: این واحدهای خدماتی بومگردی در روستاهای دیل و مارین راه اندازی می شود.

مارین بهشت گمشده گردشگری طبیعی

روستای مارین در شمال شهرستان گچساران به دلیل ساخت خانه های پله ای ،داشتن چشمه سارهای طبیعی ، باغ های میوه و چشم انداز زیبا به ماسوله جنوب ایران معروف شده است.

روستای مارین در شیب ملایم دره قرار دارد واحدهای مسکونی در یک یا دو طبقه ساخته شده‌اند وپشت بام خانه حیاط خانه دیگری است و همین ویژگی روستا را به ماسوله شبیه کرده است.

درباره معماری روستا سقف های مسطح، ایوان، پنجره‌های کوچک و دیوارهای قطور برخی خانه‌های روستا تماشایی است و در ساخت واحدهای مسکونی روستای مارین از سنگ، خشت، گل، آجر و تیرهای چوبی استفاده شده است.

روستای مارین یکی از روستاهای تاریخی ایران است که راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از هفت کیلومتری این روستا عبور می‌کرده است.

موقعیت خاص روستای مارین، در دوره هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان سبب احداث قلعه‌های متعدد راهبانی در حوزه نفوذ این روستا شده است.

دیگر طرح های گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: هم اکنون چهار طرح عمرانی حوزه گردشگری شامل مجتمع های خدماتی رفاهی و اقامتگاه های بومگردی این شهرستان در حال اجراست.

وی بیان کرد: این طرح ها که عملیات اجرایی آنان با مشارکت بخش خصوصی در سال جاری شروع شده است به طور مستقیم زمینه ایجاد ۵۰ نفر را فراهم می کند.

قبادی عنوان کرد: این طرح با ۹۰میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام می شود.

وی ابراز داشت:امسال۳۷ میلیارد  ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای تکمیل ۲ طرح گردشگری در این شهرستان اختصاص یافته است.

قبادی تاکید کرد: حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی از اولویت های میراث فرهنگی برای توسعه زیرساخت های گردشگری به ویژه اقامتگاه های بومگردی است.

گردشگری آبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث موزه نفت و دهکده گردشگری از برنامه های توسعه گردشگری در گچساران است.

مجید صفایی با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی دهکده گردشگری در منطقه سد چم شیر به زودی شروع می شود اضافه کرد:۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث این طرح پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در این طرح زیرساخت هایی مانند بازی های آبی، امکانات اقامتی و ورزش هایی مانند پیاده روی پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام مطالعات و امکان سنجی طرح دهکده گردشگری در منطقه سد چمشیر این شهرستان اختصاص یافته است.

سد چمشیر با حجم ۳/۲ میلیارد متر مکعب و مساحت ۵۱ کیلومتر مربع  در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته در دست ساخت است.

این سد به طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال ۵۹۸ متر از سطح دریا  قرار است امسال بهره برداری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت های گردشگری حوزه نفت در گچساران اظهار داشت: طرح احداث موزه نفت در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در نزدیکی جاده سلامت شهر دوگنبدان اجرا می شود.

صفایی با بیان اینکه احداث موزه نفت گچساران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های موزه‌ای در جنوب کشور است، اظهار داشت: حدود ۴۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته است.

وی افزود:عملیات اجرایی این طرح به زودی آغاز می شود.موزه نفت این شهرستان با توجه به سنگینی ابرازهای قابل نمایش در ۲ بخش فضای بسته و باز در یک طبقه احداث خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرستان گچساران حدود ۲۰ درصد نفت کشور را تامین می‌کند و این موزه با هدف به نمایش گذاشتن قدیمی‌ترین وسایل اکتشافی نفت ایجاد می‌شود.

صفایی عنوان کرد: موزه نفت گچساران می‌تواند در توسعه گردشگری شهرستان گچساران و جذب گردشگران نقش بسزایی ایفا کند.

وی بیان کرد: قدیمی‌ترین چاه نفت گچساران در منطقه‌ای مرتفع به نام سقلاطون قرار گرفته و به دلیل مرتفع بودن این منطقه، گچساران به بام نفتی ایران معروف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: برای حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری استان و به ویژه شهرستان گچساران محدودیت اعتباری وجود ندارد و براساس طرح توجیهی به متقاضیان تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت می شود.

مجید صفایی اضافه کرد: سرمایه گذاران می توانند بدون نگرانی از سقف تسهیلات اعطایی با استفاده از نقطه نظرات کارشناسی طرح های مورد نظر خود را اجرایی کنند.

نخستین زیرساخت گردشگری کهگیلویه وبویراحمد دهه ۵۰ در شهرستان گچساران احداث شد.

تا پیش از این اگرچه کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران با داشتن جاذبه های طبیعی و صدها اثرتاریخی ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری داشت و مردم این خطه به مهمان پذیری معروف بودند اما خبری از اشتغال و سرمایه گذاری در این حوزه نبود.

یک هتل چهار ستاره، یک مهمان پذیر، ۶ باغ تفریحی، سه رستوران بین راهی ،چهار اردوگاه گردشگری ، یک کمپینگ اقامتی و چهار اردوگاه تفریحی در شهرستان گچساران ایجاد شده است.

سالیانه بیش از یک میلیون نفر از جاذبه های گردشگری گچساران بازدید می کنند

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها