شنبه، 20 دی 1399 00:00 کد مقاله : 13991020001
امین روانان
کمبود روغن مایع و جامد گیاهی در بازار از یک سو، وجود روغن‌هایی با نام و نشان نا آشنا و افزایش ۲۰۰ و ۳۰۰ درصدی قیمت از سوی دیگر باعث ایجاد نگرانی و بی اعتمادی و سوق دادن م ...
دلایل کمبود روغن در بازار چیست؟

رهیافت جنوب : کمبود روغن مایع و جامد گیاهی در بازار از یک سو، وجود روغن‌هایی با نام و نشان نا آشنا و افزایش ۲۰۰ و ۳۰۰ درصدی قیمت از سوی دیگر باعث ایجاد نگرانی و بی اعتمادی و سوق دادن مردم به سمت استفاده از روغن‌های حیوانی شده است.
به گزارش رهیافت  این روزها در بازار شهر یاسوج روغن کمیاب شده است و آنچه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود روغن‌هایی است که تا پیش از این نه کسی نام آنها را شنیده بود و نه از محصولات آن استفاده کرده بود اما همین گمنام‌ها با قیمتی چندین برابر به مشتری فروخته می‌شود.
به عنوان مثال روی یک کالای نام آشنا قیمت مصرف کننده یک بطری یک و نیم لیتری که ۷ آذرماه تولید شده ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده اما روغن گمنام دیگری با شرایط مشابه که ۱۲ روز بعد تولید شده ۴۶ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
از سویی روغنی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال تولید است با همین شرایط بطری ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد اما از آنجایی که در تولید این روغن ذائقه مردم در نظر گرفته نشده است بسیاری می گویند پس از یک بار استفاده دیگر حاضر به خرید آن نیستند.
زینب رضایی مادری خانه داراست که مسئولیت خرید و پخت و پز خانواده را هم به عهده دارد. او پس از خرید می‌گوید: آنچه در بازار عرضه می‌شود کاملاً نا آشنا است. من به عنوان مشتری چگونه می‌توانم مطمئن باشم که این نامهایی که یک شبه بازار را گرفته‌اند معتبر هستند آن هم در شرایطی که هر روز در خبرها نشان می‌دهند که تعزیرات اجناس فاسد و تقلبی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیرون کشیده است.
   
این دغدغه‌ای است که بسیاری از شهروندان دارند. علی احمدی می‌گوید دو قلم کالا خریدم وقتی فروشنده گفت ۵۴ هزار تومان می‌شود با تعجب خواستم دوباره خریدم را بررسی کند اما وقتی گفت روغن ۴۶ هزار تومان شده واقعاً شوکه شدم. چطور امکان دارد ظرف چند روز قیمت روغن سرخ کردنی چهار برابر شود؟ اما بخش بد ماجرا این بود که در خانه متوجه شدم همسرم قبلاً از این روغن خریداری کرده و به دلیل طعم و بوی نامطبوع آن را کنار گذاشته است.
آیا همه روغن‌ها مثل هم هستند؟
بالا رفتن ناگهانی قیمت و جولان نام‌های نا آشنا این نگرانی را در میان مردم ایجاد کرده که آیا می‌توان به هرچه در بازار هست اعتماد کرد؟ ستاره شاهدی می‌گوید: به فروشنده گفتم روغن خوب می‌خواهم گفت همه روغن‌ها مثل هم هستند فقط برخی تبلیغات بیشتری کرده‌اند برای همین شما مشتریها دنبال همان می‌گردید.
او ادامه می‌دهد: کالایی که تبلیغات بیشتری کرده طبیعتاً باید قیمت بیشتری هم داشته باشد چون علم بازار یابی می‌گوید مشتری هزینه تبلیغات را می‌پردازد اما در بازار روغن همه چیز برعکس شده است. کالاهای نا آشنا قیمت‌هایی چندین برابر آشناها دارند. با این حال او بیش از هر چیز نگران سلامت روغن‌های موجود در بازار است.
این دغدغه‌ها که در میان اکثر مردم مشترک هم هستند برخی را بر آن داشته که روغن خوش (روغنی که پس از جوشاندن و صاف کردن کره حیوانی به دست می‌آید) و روغن حیوانی (روغنی که از پی و دنبه حیوانی گرفته می‌شود) را به عنوان روغن مصرفی جایگزین کنند.
اما اینکه چرا مردم به استفاده از این روغنها روی آورده‌اند هم موضوعی است که بیش از هر چیز متأثر از قیمت و عدم اعتماد به روغن‌های موجود در بازار است.
گرایش به سمت روغن حیوانی
شاهتاب منصوری شهروند یاسوجی می‌گوید: ما روغن خوش و حیوانی را فقط برای غذاهایی خاص استفاده می‌کردیم اما حالا این روغنهای گیاهی که معلوم نیست با چه چیزی ساخته شده‌اند آنقدر گران شده‌اند که ترجیح می‌دهم همان روغن حیوانی را کمی گرانتر بخرم اما با اطمینان استفاده کنم.
البته روغن حیوانی هنوز هم به گونه‌ای نیست که همه بتوانند از آن استفاده کنند و در این میان آنهایی که بضاعت مالی پایین‌تری دارند از همین روغن‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند اما مساله این است که احساسی که از خوردن این روغنها دارند آمیخته با نگرانی و ترس است. از سویی ترس از ثابت ماندن این قیمت‌ها و کمبودها نیز خود به نگرانی بزرگتری تبدیل شده است زیرا تاکنون سابقه نداشته قیمتی افزایش پیدا کند و دوباره به همان نرخ سابق برگردد.
با همه این نگرانی‌ها از جولان برندهای عجیب و غریب با قیمت‌های متفاوت اما معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت و معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: قیمت روی جلد را کارخانه تولیدی درج می‌کند و تا زمانی که کالا به همان قیمت روی جلد فروخته می‌شود نمی‌توان ورود کرد.
روح اله باقری فرد ادامه می‌دهد: تفاوت قیمت‌ها ممکن است به دلیل تصمیمات ستاد تنظیم بازار باشد چون در ماه‌های گذشته چندین بار روغن را نرخ گذاری کرده‌اند و این تغییرات روی جلد محصولات هم خود را نشان داده است.
   
وی می‌گوید: کالایی که نشان سیب سلامت، پروانه بهداشتی و استاندارد و آدرس کارخانه داشته باشد به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.
باقری فرد یادآوری می‌کند که کمبود روغن در بازار کهگیلویه و بویراحمد مساله کشوری است. سه مؤلفه تخصیص ارز، رسوب کالا در بنادر و کمبود مواد اولیه در بروز این مشکل در بازار نقش دارد.
اما اینکه چگونه می‌توان تبعات کمبود این کالای اساسی را در بازار کنترل کرد نیز موضوعی است که سازمان صمت برای حل مشکل از مهرماه تاکنون ۷۲۶ تن روغن خام به کارخانه روغن گچساران سپرده و از طریق ۵۶ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ۱۰۰ فروشگاه منتخب در سطح استان توزیع کرده است. آنچنان که معاون بازرسی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: توزیع ۱۹۵ تن روغن در استان که از روز سه شنبه گذشته آغاز شده است و در سه چهار روز آینده مشکل کمبود روغن در استان حل می‌شود.
سید امیر تیمور موسویان همچنین یادآوری می‌کند با اعلام وزیر صمت ۳۰۰ هزار تن روغن خام بین ۴۵ کارخانه در سطح کشور توزیع می‌شود که جذب سهم استان کمک می‌کند برای بهمن و اسفند کمبودی در بازار احساس نشود.
اگرچه مسئولان بر موقتی بودن این وضعیت تاکید دارند اما باز هم نمی‌توان منکر ضرر و زیانی شد که در این وضعیت متوجه اقتصاد مردمی می‌شود که خود هنوز در بحران بزرگتری به نام کرونا گرفتار هستند.
هر کدام از کالاهای اساسی اگر قرار باشد به صورت موقت افزایش بیش از صد در صدی داشته باشد باید منتظر شرایطی به مراتب سخت‌تر برای مردم بود البته کمبود کالاهای اساسی باعث می‌شود بازار عده‌ای هم پر رونق و اصطلاحاً نانشان در روغن باشد. ( منبع: ایرنا )

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها