سه شنبه، 16 دی 1399 00:00 کد مقاله : 13991016002
امین روانان
طبق آخرین اخبار جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال میتوانند اقدام کنند و ثبت نام سهام عدالت انجام می شود.
خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت

رهیافت جنوب :طبق آخرین اخبار جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال میتوانند اقدام کنند و ثبت نام سهام عدالت انجام می شود.
به گزارش رهیافت  به نقل از مشرق، آزادسازی سهام عدالت در سال جاری آغاز شد و سهامداران میتوانند ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را از طریق بانک ها بفروش برسانند. از زمان آزادسازی سهام عدالت، جاماندگان سهام عدالت درخواست ثبت نام داشتند که از همان زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار گرفت. امروز یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت را تشریح کرد.
اختصاص سهام عدالت به مشمولان تا دو ماه آینده
حدود ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور سهام عدالت دارند، اما متقاضیان بسیاری هستند که معتقدند دولت باید به جاماندگان سهام اختصاص دهد.
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز از اختصاص سهام عدالت به مشمولان تا دو ماه آینده خبر داد.
محمد صفائی دلوئی گفت: طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید و از شهریور ماه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف شد که مشمولان جدید را شناسایی کند.
به گفته او، وزارت کار شش ماه فرصت دارد تا جاماندگان اختصاص سهام عدالت را شناسایی کند. از آنجایی که از شهریور ماه به این وزارتخانه برای شناسایی مشمولان ابلاغ شده، مشمولان جدید در بهمن ماه مشخص می‌شوند.

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت

این عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص این که سهام عدالت جدید به چه کسانی اختصاص داده می‌شود؟ عنوان کرد: سهام عدالت جدید به همه روستائیان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و خانوارهایی که درآمد ماهانه کمتر از پنج میلیون تومان دارند اختصاص داده می‌شود.
همچنبن براساس اظهارات او، این لیست در بهمن ماه مشخص می‌شود و وزارت کار با همکاری وزارت اقتصاد باید منابع و سهام لازم برای مشمولان جدید را در نظر بگیرند.
نحوه واریز سود سهام عدالت سهامداران غیرمستقیم
مژگان صفری مقدم مسئول مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه، در رابطه با کارکردهای مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه، اظهار کرد: این مرکز در اصل محل پاسخگویی به تمام سوالات سهامداران بازار سرمایه است به نحوی که سهامداران می‌توانند از هرکجای ایران که باشند بدون نیاز به پیش شماره ۰۲۱ با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند. از جمله خدماتی که این مرکز ارائه می‌دهد می‌توان به توضیح و رفع مشکلات سهام عدالت، درگاه یکپارچه سهام عدالت، سامانه سجام، مجامع الکترونیک و … اشاره کرد.
او بیان کرد: بیشترین تماس این مرکز از جانب افرادی است که در دریافت وجه حاصل از فروش سهام عدالت با مشکل مواجه شده اند و برای بررسی آن به فضاهای ارتباطی چندانی دسترسی ندارند.
مسئول مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه تصریح کرد: هر فردی که می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود فارغ از آنکه سهام عدالت دارد یا خیر برای خرید و فروش سهم مانند بازارهای دیگری نیاز به شناسایی شدن دارد، به علت آنکه فرآیند شناسایی در بازار سرمایه از طریق سامانه سجام صورت می‌پذیرد.
صفری مقدم در رابطه با جاماندگان سهام عدالت، تصریح کرد: این موضوع فعلا مربوط به شرکت سپرده گذاری مرکزی نمی‌شود بلکه مجلس و دولت باید در این رابطه تصمیم گیری کنند به علت آنکه شرکت مذکور تنها قابلیت اجرایی دارد.
او در رابطه با علت فروش نرفتن سهام عدالت افراد بیان کرد: فرآیند فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود مردم اگر در رابطه با عدم واریز نشدن سهامشان با مشکل مواجه هستند کافی است به کارگزاری بانکی که شماره شبای آن را در سامانه وارد کردند، مراجعه کنند یا اگر هم نمی دانند که اسم کارگزاریشان چیست با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند و پس از آن با وارد کردن شماره ملی خود نسبت به کارگزاری مربوطه خود آگاهی پیدا کنند.
مسئول مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه بیان کرد: پرداخت سود سهام عدالت افراد تا پایان سال به حساب سهامداران عدالت واریز خواهد شد، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، سهامداران مستقیم به ازای تک تک سهم‌های حاضر در پرتفویشان سود دریافت می‌کنند، اما سهامداران غیر مستقیم، هرگاه مجمع پرداخت سود شرکت سرمایه‌گذاری استانی آنها برگزار شود، پس از آن سود به حسابشان واریز می شود.
طرح «جاماندگان سهام عدالت» در مجلس
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه علی‌رغم شروع واگذاری سهام عدالت از سال ۸۵، بسیاری از مستحقان از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و کارگران از دریافت این سهام محروم مانده‌اند، گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس آماری گرفته‌ایم و طی آن دریافتیم حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، فاقد سهام عدالت هستند. حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی نیز فاقد سهام هستند. کارگران هم بخش زیادی، سهام نگرفته‌اند. این اعداد، اعداد بزرگی است.
وی ادامه داد: در مجلس بحث کردیم و طرح «جاماندگان سهام عدالت» تدوین و در صحن، اعلام وصول شد. پنج، شش جلسه کار کردیم و جمع‌بندی این بود که با اولویت دهک‌های کم‌درآمد به ویژه جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت اختصاص یابد. طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و به صحن علنی مجلس رفته است. پس قولی که ما به مردم داده بودیم، انجام شده و اگر در صحن علنی و شورای نگهبان نیز تصویب شود، به زودی همه کسانی که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت محروم مانده‌اند، این سهام را خواهند گرفت.
آمار جاماندگان سهام عدالت
اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد خطا در شناسایی افراد مشمول سهام عدالت سبب شده که ۴۵ درصد از افراد دهک دهم جامعه (پردرآمدترین‌ها) مشمول سهام عدالت شوند و در مقابل حدود ۳۰ درصد از کم‌درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت باشند.
قرار بود سهام عدالت به دهک‌های پایین جامعه تعلق بگیرد و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، روستاییان، عشایر، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی و بیماران دارای بیماری خاص در اولویت دریافت سهام عدالت بودند.
اما حالا آمارها خلاف این را نشان می‌دهد. ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر از کم‌درآمدترین افراد جامعه سهام عدالت ندارند اما در مقابل ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.

ماجرای پرابهام آزادسازی سهام عدالت

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها