دوشنبه، 15 دی 1399 00:00 کد مقاله : 13991015003
امین روانان
آب سد مخزنی کوثر با بهره برداری از یک طرح به روستای دژسلیمان از توابع شهرستان گچساران رسید.
آب سدکوثر به روستای دژسلیمان گچساران رسید

به گزارش رهیافت جنوب : مردم روستای تاریخی دژسلیمان با ۴۰۰ نفر جمعیت از توابع  دهستان لیشتر شهرستان گچساران که همواره از کمبود آب آشامیدنی روستای خود گلایه داشتند با بهره برداری از این طرح حالا دغدغه این مایع حیات بخش را ندارند.

پیش از این آب آشامیدنی اهالی این روستا که در نزدیکی تاسیسات نفتی قرار دارد به دلیل نبودن منابع آب پایدار با تجهیزات شرکت نفت تامین می شد. 

سد کوثر که آب آن از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود، آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

محروم بودن مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تا پیش از دولت تدبیر وامید از آب سدکوثر باعث نارضایتی مردم شده بود اما اختصاص بخشی از آب این سد برای استفاده مردم استان و تخصیص اعتبار زمینه اجرا و تکمیل طرح های بزرگی در این حوزه را فراهم کرد.

تا جایی که تکمیل طرح انتقال آب به شهر دوگنبدان و روستاهای اطراف باعث بهبود کمی وکیفی آب آشامیدنی آنان شد.

به همت مسئولان قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر تأمین شود.

سد ملی کوثر که تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

بهره برداری از طرح تامین آب روستای دژسلیمان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح تامین آب آشامیدنی روستای دژسلیمان بهره برداری شده است.

فیض الله پاسره اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح آبرسانی به روستای دژسلیمان در گچساران سال ۱۳۹۶ با پیگیری نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

وی بیان کرد:۱۵ کیلومتر خط لوله پلی اتیلن  و مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۳۰۰مترمکعب در شبانه روز از مشخصات این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن عذرخواهی از مردم روستای دژسلیمان به دلیل طولانی شدن اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه طرح تامین آب آشامیدنی روستای دژسلیمان از کنار تاسیسات و خطوط انتقال نفت و گاز می گذرد برای رعایت کامل اصول ایمنی نیاز به هماهنگی ها و اخذ مجوزهایی داشت که باعث طولانی شدن روند اجرای آن شده است.

پاسره تاکید کرد: تامین آب آشامیدنی برخی از روستاهای شهرستان گچساران به دلیل نبود منابع تامین آب با تجهیزات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام می شود که دژسلیمان یکی از این روستاهاست.

دیگر خدمات توسعه زیرساخت های آب آشامیدنی در گچساران 

پاسره اصلاح شبکه آبرسانی امامزاده جعفر و ناصرآباد، تعمیر و نگهداری تاسیسات آب آشامیدنی، آبرسانی به روستاهای سربیشه، بی بی جان آباد، سرآب ننیز، تلخاب شیرین، مظفرآباد لیشتر، هفت چشمه، آب توت به انجیر سیاه، آب انجیر علیا و سفلی و آبرسانی سیار به روستاهای فاقد آب آشامیدنی را از مهمترن خدمات انجام شده سال های اخیر در گچساران عنوان کرد.

وی گفت:تکمیل طرح رینگ مخازن و انتقال آب سدکوثر به شهر دوگنبدان با ۱۳۰ میلیارد ریال یکی از مهمترین خدمات دولت در سال های اخیر است که سیمای آب گچساران را تغییر داده است.

پاسره ابراز داشت:با بهره برداری از این طرح که در دولت تدبیر و امید کلید خورد آب آشامیدنی مناطق مسکونی فرهنگیان،کارکنان، سه راهی،باغ فردوس،محله لبنان،رزمندگان وجانبازان و روستای آبگرمو از طریق سدکوثر تامین می شود.

وی تاکید کرد: با بهره برداری از این طرح زیرساخت های مورد نیاز آب آشامیدنی گچساران تا ۲۰ ساله آینده تامین شده است.

هم اکنون ۹۲ درصد از روستاهای گچساران زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.

هشت هزار و۳۳۲ مشترک در مناطق روستایی این شهرستان خدمات رسانی می شوند.

برای آبرسانی به این روستاها مخازنی به ظرفیت ۱۴ هزار و ۳۰۰ متر مکعب ایجاد شده است.

بیش از ۳۶ هزار مشترک آب و۱۲ هزار مشترک فاضلاب در گچساران خدمات رسانی می شوند.

شهرستان گچساران ۳۱۰ کیلومتر شبکه توزیع آب و۲۴۰ کیلومتر شبکه داخلی انتقال دارد.

ظرفیت مخازن ذخیره آب گچساران ۴۰ هزار متر مکعب است.

۲۳ درصد جمعیت شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد در روستاها سکونت دارند.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها