شنبه، 13 دی 1399 00:00 کد مقاله : 13991013004
امین روانان
بازار خودرو در کشور ما گرفتار مونتاژ و تولید محصولات تکراری شده است. دو شرکت بزرگ خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا مدت هاست که محصول جدیدی را به جز تارا و شاهین در ...
خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران می‌شوند

رهیافت جنوب :بازار خودرو در کشور ما گرفتار مونتاژ و تولید محصولات تکراری شده است. دو شرکت بزرگ خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا مدت هاست که محصول جدیدی را به جز تارا و شاهین در کشور رونمایی نکرده بودند. البته محصولات فیس لیفتی عرضه کرده بودند که جز تغییرات خیلی جزیی مانند تغییر رنگ در سقف و یا تغییر چراغ‌های جلو و عقب و یا سپر‌ها چیزی برای گفتن نداشتند. محصولاتی مانند ساینا اس، کوییک آر در سایپا و رانا پلاس و سورن پلاس و یا ۲۰۷ سقف شیشه‌ای در ایران خودرو.

 

بازار خودروی کشور به شدت تشنه ورود محصولات جدید و به روز هست. اخیرا شرکت‌های خودروساز خصوصی اقدام به معرفی محصولات جدید کرده اند که همه آن‌ها در کلاس شاسی بلند و کراس اوور هستند و همچنین همگی ان‌ها در چینی بودن مشترک هستند. دقیقا برعکس خودروسازان دولتی که به دنبال خودرو‌های سدان اتاق متوسط هستند و از زمان رونمایی و معرفی تا عرضه آن‌ها حدود ۳ تا ۴ سالی زمان می‌برد.

همه خودروسازان وطنی مجبور به همکاری مشترک با شرکت‌های چینی هستند و در این بین کمتر هم توانسته اند سراغ خوردوسازان بزرگ و مطرح چین مانند سایک موتور، جیلی، بایک و یا ام جی موتور بروند که بعد از آغاز دور دوم تحریم‌ها بر علیه ایران علاقه‌ای به همکاری مشترک از خود نشان نداده اند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی خودرو‌های جدیدی که در سال ۹۹ وارد بازار شده اند و یا قرار است وارد شوند بپردازیم. شایان ذکر است که احتمال دارد خودرو‌های معرفی شده با نسخه‌ای که وارد بازار می‌شود دارای تفاوت‌هایی در مشخصات فنی و یا امکانات باشند. در این مطلب خودرو‌هایی مثل ۲۰۷ دنده با سقف شیشه‌ای (پانوروما) و یا دنا پلاس توربو اتومات هم می‌توانستند حضور داشته باشند، ولی به علت تکراری بودن این محصولات از ذکر آن‌ها در این نوشتار خودداری کردیم.

۱- فردا SX5

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

فردا SX۵ در واقع همان دانگ‌فنگ SX۵ است که در بازار چین، با نام دانگ‌فنگ X۵ فروخته می‌شود. قیمت قطعی این خودرو که رسما اعلام شده است ۵۹۰ میلیون تومان می‌باشد که در اولین مرحله از فروش این خودروی شاسی بلند مبلغ ۴۰ میلیون تومان تخفیف در آن لحاظ شده است. این خودرو دارای موتور با حجم ۱.۶ تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۳ اس بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتونمتری ساخت میتسوبیشی ژاپن می‌باشد.

البته احتمال دراد که سرنوشت تلخی که هایما S۷ تنفس طبیعی (با موتور ۲.۰ لیتری) یا چری تیگو ۵ تنفس طبیعی دچارش شدند، گریبان این شاسی بلند جدید فردا SX۵ را هم بگیرد و موفقیت چندانی در کسب سهم مناسبی از بازار و فروش به دست نیاورد.


۲- KMC K7 کرمان موتور

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

جک X۷ با نام KMC K۷ کرمان موتوردر ایران عرضه می‌شود محصول جدید جک موتور چین است. قیمت قطعی این خودرو در اولین مرحله از فروش در کشور ۹۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. KMC K۷ کرمان موتور به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر بنزینی با توان ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن‌متر مجهز شده است.

توان تولیدی این پیشرانه به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعت DCT (دوکلاچه) به محور جلو منتقل می‌شود KMC K۷ کرمان موتور با این ترکیب پیشرانه و وزن ۱۷۱۵ کیلوگرمی به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت آن در سیکل‌های شهری، ترکیبی و جاده به ترتیب با ۱۰.۱، ۸.۶ و ۷ لیتر اعلام شده است.


۳- JMC S350 ریگان خودرو

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

کارخانه «ریگان خودرو» در ارگ جدید بم، خط تولید شاسی بلند «JMC S۳۵۰» را افتتاح کرد. جی ام سی S۳۵۰، بعد از کوپا T۲۱۰ حالا دومین محصولی است که ریگان خودرو قصد عرضه آن را در بازار کشورمان دارد.

نسخه‌های دو دیفرانسیل S۳۵۰ در بازار چین حداکثر ۱۷۴ هزار یوآن (یا معادل تقریبی ۲۴ هزار دلار) قیمت دارند که تقریبا با مدل‌هایی مانند هاوال H۶، چانگان CS۷۵ و زوتی T۶۰۰ هم قیمت است.


۴- شاهین سایپا

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

محصول جدید سایپا بعد از معرفی و رونمایی در سال ۹۸ سرانجام در اواخر پاییز، روی خط تولید رفت. قیمت نهایی کارخانه شاهین در سه ماهه سوم امسال ۲،۳۶۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال از طرف شورای رقبت اعلام شده که با احتساب افزوده شماره گذاری و بیمه، ممکن است حدود ۱۳ درصد به این مبلغ اضافه شود. سایپا، مشخصات نهایی تیپ‌های مختلف "شاهین" را اعلام کرده است. سایپا شاهین با دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد. سایپا شاهین که از چندی پیش فروش آن در سایپا آغاز شده است در دو تیپ S و G عرضه خواهد شد.

پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو سایپا شاهین، ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متری در اختیار کاربر قرار می‌دهد و با جعبه دنده دستی به بازار خواهد آمد.


۵- تارا ایران خودرو

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

تارا جدیدترین خودروی مونتاژی در ایران خودرو می‌باشد. این محصول جدید در ابتدا K۱۳۲ نامیده شده بود. خودرویی سدان در کلاس ابعادی C است که با بهره گیری از طراحی متخصصان این شرکت و با بهره گیری از خودروی پژو ۳۰۱ تولید خواهد شد.

این خودرو خانوادگی، در دو مدل با گیربکس دستی و اتوماتیک و با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۵، یکی از سازگارترین خودرو‌های ایران با محیط زیست است.

موتور ۱۶۰۰ سی سی، ۴ سیلندر با تنفس طبیعی، قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار را دارا می‌باشد. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده است، ولی طبق پیش بینی‌ها قیمت این خودرو هم ردیف دنا پلاس خواهد بود.


۶-دیگنیتی پرایم

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

دیگنیتی پرایم با امکاناتی از نظر تجهیزات و آپشن‌های رفاهی و ایمنی بالا روانه بازار خواهد شد و دارای ایربگ‌های راننده، سرنشین و جانبی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، دی لایت، اتو لایت، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای و... است.
دیگنیتی با پیشرانه SFG۱۵T در خط تولید بهمن موتور مونتاژ خواهد شد. این پیشرانه از نوع ۵/۱ لیتری مجهز به توربو شارژ است و ۱۴۸ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه قابل بهره برداری است و این توان به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیشرانه خودروی دیگنیتی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و ظرفیت مخزن سوخت ۵۸ لیتر است. قیمت این خودرو توسط گروه بهمن موتور هنوز اعلام نشده است.


۷- چری تیگو ۵ توربو

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

چری تیگو ۵ به عنوان یک خودرو جا افتاده در بازار شناخته می‌شود، ولی مشکل اصلی این خودرو موتور ضعیف آن می‌باشد که به زودی مدل توربو این خودرو با گیربکس جدید مطابق با تقاضای بازار خودروی کشور وارد مرحله تولید و عرضه خواهد شد.

موتور توربو این خودرو، همان موتور معروف ۱.۵ لیتری توربو می‌باشد که بر روی محصولات معروف شرکت مدیران خودرو، چون تیگو ۷، آریزو ۶، ایکس ۵۵ و آریزو ۵ قرار دارد که عملکرد نسبتا خوب و بهینه‌ای را داشته است. این موتور طراحی شرکت معروف اتریشی AVL می‌باشد و سیستم توربو آن نیز تکنولوژی شرکت معروف هانیوال میباشد.

از سوی دیگر گیربکس این خودرو نیز نسل جدید گیربکس‌های CVT ۲۵ می‌باشد که این گیربکس‌ها ۹ سرعته بوده و اولین بار بر روی خودروی آریزو ۶ نصب گردید که آن هم عملکرد موفقی دارد. این گیربکس جدید همراه با موتور توربو کارایی بالایی را دارد.

هنوز قیمت نهایی و قطعی این خودرو اعلام نشده است.


۸- ام وی ام ایکس ۵۵

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

خودروی جدید ام وی ام ایکس ۵۵ که در بازار جهانی با نام "تیگو ۴" شناخته میشود درآذرماه ۹۸ از سوی مدیران خودرو فروش آن آغاز شده بود.

MVM X۵۵ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۴۷ اسب بخار بهره میبرد. گیربکس این خودرو از نوع دوکلاچه و به صورت ۶ سرعته اتوماتیک می‌باشد.

از مهم‌ترین تجهیزات این خودرو میتوان به: فرمان کمکی برقی - ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای -ترمز ABS، EBD و BA- سیستم کنترل پایداری و هرزگردی- ترمز پارک برقی- اتوهلد- کنترل شروع حرکت در سربالایی- صندلی راننده برقی- دوربین ۳۶۰ درجه- کروز کنترل- سانروف- سنسور پارک- چراغ روشنایی روز (دیلایت) و سنسور نور اشاره کرد.

قیمت این خودرو در کارخانه ۸۵۵ میلیون در مدل فول تومان می‌باشد، ولی در بازار کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


۹-SWM سیف خودرو

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

مدتی است که تولید مدل G۰۱ کراساوور دو رگهی ایتالیایی، چینی در سیف خودرو آغاز شده است. با توجه به لزوم تنوع و گسترش سبد محصولات قرار است به زودی مدل G۰۱F نیز در این شرکت تولید شود. هر دو مدل از لحاظ پیشرانه، قدرت و حجم موتور و سیستم گیربکس یکسان هستند، اما از نظر ظاهری تفاوت‌هایی با هم دارند. خودرو SWM G۰۱ یک خودروی چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که میتواند حداکثر ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و دارای گیربکس شش سرعته خودکار است. محصول جدید سیف خودرو مجهز به شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر موبایل وایرلس، چراغ‌های گردشی در پیچ و سقف پانوراما است.

سیف خودرو قیمت نقدی G۰۱ با موعد تحویل مرداد ماه را ۵۸۰ میلیون تومان و قیمت نقدی G۰۱F با موعد تحویل شهریور ماه ۶۵۰ میلیون تومان اعلام شده، این در حالی است که قیمت این خودرو‌ها در خردادماه ۹۹ به ترتیب ۳۱۰ و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود.. قیمت فعلی این خودرو در بازار در حدود ۷۹۰ میلیون تومان می‌باشد.


۱۰-لیفان ایکس ۷۰ بم خودرو

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

لیفان X۷۰ محصول جدید کرمان موتور از کمپانی لیفان می‌باشد که در گروه خودروسازان بم قرار است تولید شود. سیستم مدیریت پایداری ESP همچنین استارت دکمهای، ورود بدون کلید (Keyless)، صندلی برقی راننده و گرمکن داخلی برای صندلی‌های جلو، امکانات موجود در کراساوور لیفان هستند. پیشرانه لیفان X۷۰ دارای پیشرانه دولیتری تنفس طبیعی، همراه جعبهدنده CVT است. این موتور، ۱۴۰اسببخار قدرت و ۱۸۰نیوتونمتر گشتاور دارد. باید در عمل تست شود و مقایسه بین این محصول جدید با سایر رقبا انجام گیرد تا قطعی‌تر بتوان درباره موتور ۲ لیتری این خودرو بدون توربوشارژر هم می‌باشد قضاوت کرد.

براساس اعلام رسمی شرکت خودروسازان بم در مهرماه سال ۹۹ و اولین قیمت‌های اعلامشده قرار بود خودرو لیفان X۷۰ با قیمت نهایی ۵۸۰میلیونتومان به دست مصرفکنندگان برسد.


۱۱- کراس اوور T60 YEMA

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

اخبار متعددی از همکاری ماموت خودرو (نماینده فولکس واگن در ایران) با برند YEMA چین به گوش می‌رسید و کراس اوور T۶۰ یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های شروع فعالیت یما در ایران به حساب می‌آمد، اما ظاهرا در نهایت T۶۰ با برند مادر یعنی Levdeo به خاک ایران قدم گذاشته است.

خودرو Levdeo T۶۰ با دو پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۲ اسب بخاری و ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخار عرضه می‌شود و برای سیستم انتقال قدرت به محور جلو دو گیربکس CVT و ۵ سرعته دستی پیش روی طرف ایرانی است. با توجه به قیمت حدود ۹ تا ۱۴ هزار دلاری این محصول در بازار چین پیشبینی می‌شود T۶۰ با قیمتی بین خودرو‌های هموطنش یعنی ام وی ام X۲۲ و X۳۳ به بازار عرضه شود.


۱۲- پیکاپ T8 جک

خودرو‌هایی که به زودی وارد بازار ایران میشوند

پیکاپ جک تی ۸ در دسته پیکاپ‌های متوسط قرار دارد که در مدل دو کابین وارد بازار ایران می‌شود و رقبایی همچون آمیکو آسنا و پیکاپ فوتون تونلند را در برابر خود می‌بیند. پیکاپ جک تی ۸ با پیشرانه ۱۹۹۷ سی سی با توان ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر که از دور‌های پایین در دسترس است راهی بازار می‌شود که این قدرت از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چهار چرخ خودرو منتقل خواهد شد. جک تی ۸ با فرمان هیدرولیک و ترمز‌های ۴ چرخ دیسکی با رینگ‌های ۱۸ اینچی تراش خورده به بازار می‌آید.

پیش فروش اولین مرحله از این خودرو آغز شده است، ولی هنوز قیمت آن اعلام نشده است. براساس برخی اطلاعات دریافتی ما، حدود قیمت این محصول ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود، ولی امکان دارد با توجه نوسانات نرخ ارز این قیمت در زمان آغاز فروش رسمی متفاوت باشد.

 

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها