شنبه، 29 آذر 1399 00:00 کد مقاله : 13990929006
امین روانان
صادر نشدن ویزای قطر برای محمدحسین میثاقی، اما از این جهت خبرسازتر می‌شود که شنیده‌ها حاکی از دعوت ای‌اف‌سی از عادل فردوسی‌پور برای گزارش این بازی در بخش فارسی کنفدراسیون ...
صدای نفس ایران / پرسپولیس: پایان انتظار؟

رهیافت جنوب " 77 روز انتظار به پایان رسید تا به فینال برسیم. از آن روزی که پرسپولیس مقابل النصر پیروز شد و یک اتفاق بزرگ را در دوحه رقم زد 77 روز انتظار کشیدیم تا فینال را ببینیم. امروز تیم گل‌محمدی باز هم در دوحه است و این بار فینال را مقابل تیم برگزیده منطقه شرق برگزار خواهد کرد. پرسپولیس دشواری‌های بسیاری کشید و تحت شرایطی کاملاً ویژه به این مسابقه رسید اما حالا تیم یحیی حتی نسبت به آنچه دفعه قبل در دوحه داشت چیزهای مهمی از دست داده است.


پرسپولیس: پایان انتظار؟

کارشناس فوتبال نیز آورده است؛ در خانه را باز کنید. گلدان‌ها را بیرون آورید. باغچه را آب دهید. می‌گویند عروسی به کوچه‌تان آمده. صدای ساز بلند شده. فریاد طرفداران به گوش می‌رسد. رسیدن پرسپولیس بدین قله به‌خودی‌خود فرخنده بوده و چنین رقابتی با باشگاه‌های میلیونر عربی و شرقی در سال جیب‌های خالی، غیرمنتظره. آن‌هم با تیمی تازه برپا شده در دستان یک مربی ایرانی در تب ورود مربیان فرنگی. پرسپولیس سرانجام در آستانه رسیدن به بام آسیا قرار گرفته است. این «مرد آرام»، یحیی گل‌محمدی، در آستانه دری ایستاده که برای خیلی‌ها باز نشد؛ نه راجرز، نه پروین، نه دنیزلی، نه قطبی و نه ایوانکوویچ. ستاره‌ها آمدند و دل‌ها را گرم کردند، ولی رفتند و ویترین سرخ‌ها از جام قهرمانی آسیا از دهه‌ای به دهه دیگر خالی ماند. از دوران همایون بهزادی به عصر علی کریمی و علی دایی رسیدیم و سرانجام به نسل مهدی طارمی ولی دست‌ها خالی ماندند. حالا پسرهای سرخ می‌خواهند تاریخ را ورق بزنند. تا طعم تلخ نبرد با کاشیما در فینال 2018 را به فراموشی بسپارند. در رویارویی با اولسان کره‌ای در قطر، در میدان الجنوب که آوردگاه دیدارهای جام جهانی خواهد بود. پیروزی برابر اولسان تاریخی خواهد بود، اولسان بی‌شکست با رکورد پنج پیروزی و یک تساوی طی شش دیدار، با زدن چهارده گل و دریافت فقط یک گل... اولسان را با پاس‌های متوالی‌اش در زمین خود می‌شناسند. رکورد بیشترین تعداد پاس تا فینال به آنها تعلق دارد، با 5018 پاس. پرسپولیسی‌ها 4589 بار توپ را بین خود ردوبدل کرده‌اند. پرسپولیس تا این مرحله فقط دوازده گل زده و خط حمله اولسان با جونیور نگرایهو و بیورن یانسن طی نه دیدار آسیایی رکورد عجیب بیست‌ویک گل را ثبت کرده که یعنی حامد لک شب پر تب‌وتابی را سپری خواهد کرد. اولسان هم تک مهاجم بازی کرده و هم دو مهاجم ولی مهاجمان اولسان سالمند است. بیشترین تعداد شوت به نگرایهو برزیلی بالای سی سال تعلق دارد. مارسون بیست‌ونه‌ساله نروژی پنج گل زده و کاپیتان کی کیهو هو هم با بیش از هشتاد بازی ملی سی‌وپنج‌ساله است. پرسپولیس با محرومیت سه بازیکن روبه‌رو است، سه محرومیت آماتوری و قابل جلوگیری. غیبت وحید امیری (دریافت کارت زرد در دقیقه باورنکردنی 93) احسان پهلوان (اخراج برابر النصر) و سرانجام عیسی آل‌کثیر (محرومیت شش‌ماهه با اتهام حرکات نژادپرستانه) بله خشم یحیی را می‌فهمیم.

عجیب، ولی واقعی؛ داور فینال پرسپولیس ایرانی است!
  

کنفدراسیون فوتبال آسیا عبدالرحمن جاسم، داور قطری به عنوان داور فینال لیگ قهرمانان آسیا در این فصل - که قرار است روز شنبه بین دو تیم فوتبال پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره‌جنوبی در دوحه قطر برگزار شود - انتخاب شده است.
 رضا سخندان، داور بین‌المللی سابق ایران که سابقه همکاری با این‌داور را دارد اظهار کرد: این داور اصلیتی ایرانی دارد و ریشه خانواده پدری او به بندرعباس و جنوب ایران برمی‌گردد. او در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در لیست داوران چهارم و VAR بود، اما با پیشرفت قابل توجهش، در جام جهانی قطر در لیست داوران اصلی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: او فاصله زیادی با علیرضا فغانی دارد، اما از نظر کیفیتی می‌توان او را دومین داور برتر آسیا در سال‌های اخیر دانست. او چند جام بین‌المللی بیرون قاره‌ای را سوت زده و یکی از امیدهای کنفدراسیون آسیا برای جام جهانی بعدی است و به همین دلیل نیز این بازی به او داده شده است.
 سخندان در خصوص ویژگی‌های داوری او گفت: جاسم داور پر کارتی نیست و معمولاً ابتدا به تذکر بسنده کرده و در مراحل بعد از کارت‌های خود استفاده می‌کند. او عادت ندارد که در طول بازی ارتباط زبانی با بازیکنان برقرار کند و سعی می‌کند تمرکزش را روی صحنه‌ها بگذارد و هر جا که لازم باشد به بازبکنان اخطار دهد. به نظرم او گزینه مناسبی برای قضاوت فینال بود و امیدوارم داوری بی‌حاشیه‌ای را پشت سر بگذارد.
   
عادل گزارشگر فینال آسیا؛ فروغی عصبانی از دست پرسپولیس!
  

کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل تخلف ایران در پخش تصاویر مسابقات آسیایی که حق پخش آن‌ها را خریداری نکرده بود، نه تنها حق پخش فینال را به ایران نفروخت، بلکه مجوز حضور هیچ یک از خبرنگاران ایرانی برای حضور در قطر را صادر نکرد.
 این موضوع باعث شد محمدحسین میثاقی و مهدی هاشمی که می‌خواستند برای پوشش خبری فینال آسیا به همراه پرسپولیس راهی قطر شوند هم ویزای قطر را دریافت نکنند. این در حالی بود که هیچ نامی از آن‌ها به عنوان خبرنگار برده نشده بود و نام این دو نفر در لیست ۶۰ نفره پرسپولیس به ای‌اف‌سی قرار گرفته بود.
ای‌اف‌سی، اما تنها ویزای ۵۰ نفر از آن‌ها را صادر کرد که میثاقی و هاشمی در میان ۱۰ نفری حضور داشتند که ویزا برای آن‌ها صادر نشد. این در حالی است که تا پیش از این حتی اگر کشوری حق پخش مسابقات را نمی‌خرید، می‌توانست خبرنگاران خود را برای پوشش غیرتصویری به مسابقات اعزام کند، اما از آنجا که صدا و سیما دیگر رقابت‌های آسیایی را از طریق غیرقانونی پخش کرده است، کنفدراسیون فوتبال آسیا، فوتبال ایران را مشمول تنبیه‌های مختلفی کرده است از جمله ممنوعیت حضور خبرنگارانش در فینال آسیا!
 صادر نشدن ویزای قطر برای محمدحسین میثاقی، اما از این جهت خبرسازتر می‌شود که شنیده‌ها حاکی از دعوت ای‌اف‌سی از عادل فردوسی‌پور برای گزارش این بازی در بخش فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا است. گفته می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا از عادل فردوسی‌پور خواسته تا برای گزارش فارسی این مسابقه در قطر حاضر شود. هرچند امکان پخش زنده مسابقه فینال از طریق اینستاگرام فارسی ای‌اف‌سی وجود ندارد، اما گویا کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهد از گزارش فردوسی‌پور برای بازپخش مسابقه یا انتشار بخش‌هایی از آن در صفحات فارسی خود استفاده کند.
 حتی شنیده می‌شود که ویزا برای فردوسی‌پور هم صادر شده و او با درخواست ای‌اف‌سی موافقت کرده است. در راستای این اقدام ای‌اف‌سی حتی فروغی و برخی مدیران دیگر صدا و سیما به گمان اینکه باشگاه پرسپولیس نام او را در لیست همراهان خود قرار داده بوده، به این باشگاه معترض شده‌اند و باشگاه پرسپولیس برای اثبات این نکته که عادل فردوسی‌پور را در لیست خود قرار نداده بودند، این لیست را در اختیار مدیران صدا و سیما گذاشته‌اند. هنوز معلوم نیست عادل فردوسی‌پور آیا راهی قطر می‌شود و فوتبال‌دوستان ایرانی می‌توانند بعد از مدت‌ها گزارش فینال آسیا را هر چند بعد از چند روز در صفحات اجتماعی با گزارش عادل ببینند؟
 
این صدای نفس ایران است
  

محمدقراگزلو در ایران ورزشی نوشت: با وجود این از اینجا تا دوحه دل خیلی‌ها روشن است که این قهرمانی دور از دسترس نیست و می‌توان به این جام برای اولین بار چنگ زد و آن را از دست شرقی‌ها ربود. پرسپولیس برای بردن فینال هم به اندازه کافی توان دارد هم انگیزه و اعتماد به نفس. آن‌ها نه از حریف شرقی‌شان می‌ترسند نه با وجود تمام کمبودها و از دست دادن چهار مهره اصلی نسبت به مسابقات مراحل قبل، خودشان را دست کم می‌گیرند.
این تیم برای بردن فینال مهم‌ترین آیتم را در اختیار دارد و آن چیزی نیست جز اعتماد به نفس و اعتماد به تیم خودی. پرسپولیس امروز یک تیم کامل است و قدرت تیمی‌اش می‌تواند نقطه برتری آنها باشد. این چیزی است که بازیکنان و مربیان تیم بارها به آن تأکید کرده‌اند و اصلاً اتکا روی همین نکته می‌تواند آنها را برنده از زمین بیرون بیاورد.
پرسپولیس می‌داند، باشگاه و فوتبال ایران چقدر به این جام قهرمانی نیاز دارد. این نکته غیر از اینکه فشار روانی روی کادر فنی و بازیکنان را بالاتر خواهد برد در عوض آنها را برای پیروزی در این مسابقه به هر قیمتی که شده مصمم‌تر و با انگیزه‌تر خواهد کرد.
پرسپولیس امروز از تمام مشکلاتش عبور خواهد کرد و فقط به بردن و قهرمانی فکر می‌کند. آن‌ها از دست دادن ستاره‌ها، بخشیده نشدن بازیکنان محروم، تمرین نکردن در زمین ورزشگاه مسابقه، دوری از شرایط بازی و... را پشت سر گذاشته‌اند و فارغ از تمام مشکلات فقط و فقط به قهرمانی فکر می‌کنند چرا که خوب می‌دانند برای باشگاه پرسپولیس، فوتبال ایران و از همه مهم‌تر مردم ایران و هواداران این قهرمانی چقدر لذت‌بخش است و این جام چقدر می‌تواند بخش عمده‌ای از مردم ایران را در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی روی پا نگه دارد.
این جامی است که هنوز به ایران نیامده و پرسپولیس می‌خواهد طلایه‌دار باشد پس با قدرت فراوان و با بالاترین انرژی پیش به سوی طلا.
در حوزه فنی و شرایط دو تیم طی روزهای اخیر آنقدر صحبت شده که هر چه بگوییم چیز تازه‌ای نیست. بعد از اینکه مشخص شد اولسان کره جنوبی حریف پرسپولیس در فینال خواهد بود هزاران هوادار سرخ سعی در آنالیز و تحلیل این تیم داشتند و البته پالس‌های این هجوم گسترده به اطلاعات حریف شرقی به اردوی پرسپولیس و کادر فنی این تیم نیز رسید.
 
حالا همه فوتبالدوستان ایران بازیکنان شاخص اولسان را می‌شناسند و با مدل بازی این تیم آشنایی دارند ضمن اینکه همه از کمبودهای پرسپولیس و نقاط قوتش مثل دفاع تیمی و روحیه جنگندگی خبر دارند اما داستان فینال داستان دیگری است که شاید هرگز براساس این دانسته‌ها و داشته‌ها بنا نشود.
فینال یک مسابقه ویژه است و در هر تورنمنتی پیچیده‌ترین و بعضاً نزدیکترین بازی آن تورنمنت خواهد شد. معمولاً بیشتر فینال‌ها زیبا نمی‌شود چرا که درصد ریسک و خطرپذیری تیم‌ها پایین می‌آید و هیچ تیمی دوست ندارد در یک قدمی جام با اشتباهات کوچک از این افتخار بی‌نصیب شود.
پرسپولیس و اولسان نیز فارغ از تمام آنچه تا الان به دست آورده‌اند به این بازی به عنوان یک نبرد کاملاً مستقل نگاه خواهند کرد و با اینکه روی نقاط قوت‌شان تکیه دارند از دل این بازی دنبال پیروزی و جام می‌گردند. یعنی آنچه در طول نود دقیقه یا 120 دقیقه اتفاق می‌افتد حتماً چیزی نیست که بتوان در تمام آنالیزهای قبل از بازی پیدایش کرد و با اشاره به آن گفت این موارد از قبل به کادر فنی و بازیکنان دو تیم گوشزد شده بود.
ترکیب اولیه و سیستم بازی پرسپولیس چیزی نیست که حتی برای این بازی بزرگ مخفی باشد اما استراتژی مربیان تیم و آنچه اولسان قرار است مقابل قهرمان غرب ارائه کند به علاوه اشتباهات فردی، توانایی‌های انفرادی و اتفاقات بازی می‌تواند تعیین‌کننده برنده بازی باشد که یک ایران منتظر است به سود پرسپولیس رقم بخورد.

نظر جدید
پربازدیدها