شنبه، 22 آذر 1399 00:00 کد مقاله : 13990922006
امین روانان
غریب‌پور از آذر ماه ۹۷ با حکم رحمانی بعنوان معاون وزیر و رئیس هیئت عامل گروه توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منصوب شد
مدیر پرافتخار کهگیلویه و بویراحمدی قربانی دعواهای سیاسی و حسادت/چرا دولت تحمل فرزندان توانمند لُر را ندارد؟

به گزارش رهیافت جنوب :وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالهای اخیر همواره مورد نقد جدی مسئولان ارشد نظام و مردم بوده است.

از گرانی های عجیب و غریب تا کمیابی های گاه و بی گاه در مایحتاج مردم ، خودرو و …همواره شرایطی را رقم زد که گاهاً انتقاد و نگرانی خود دولتی ها را هم در پی داشت.

با همه آمار بد در حوزه صنعت، خودرو و تأمین کالاهای اساسی اما وزارت صمت تنها در یک حوزه عملکرد قابل دفاع داشته است.

معدن و صنایع معدنی در دو سال اخیر با وجود تحریم و کرونا موفقیت های را کسب کرد که به گفته وزرای سابق و البته شخص رئیس جمهور در تاریخ این سازمان بی سابقه بوده است.

رکوردهایی که تنها به نام غریب پور ثبت شد و تمام

در سال ۹۸ پهنه های اکتشافی کشور به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع رسید که بیش از نیمی از آن در دو سال اخیر به سرانجام رسید و آنطور که دکتر روحانی؛ رئیس جمهور گفته رقم اکتشاف ۳۵۰ هزار کیلومتری سال ۹۸ معادل با کل فعالیت اکتشافی این سازمان از ابتدا از تاکنون بوده است.

افتتاح دهها ابر پروژه پر افتخار دولت در کارنامه غریب پور

تکمیل و افتتاح آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار و اشتغالزایی ۱۶۵۰ نفر یکی از مهمترین پروژه های دولت تدبیر و امید و یکی از اسناد افتخارات این دولت است، طرحی که پیگیری ، تکمیل و افتتاح آن به نام غریب پور است.

افتتاح چندین کارخانه کنسانتره و گندله سازی در نقاط مختلف کشور با تدبیر غریب پور آن هم در اوج تحریم ها نشان دهنده مزان تلاش و پشتکار وی است.

البته این تنها افتخار ایمیدرو نبود، بهره‌برداری از فاز نخست آبرسانی به فلات مرکزی ایران (برای شرب و صنعت) با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان با مدیریت ایمیدرو از دیگر اقدامات ارزشمند ایمیدرو برای توسعه ایران و بهبود شرایط زندگی مردمش بوده است.

حرکت نوین ایمیدرو که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کرد

توسعه سنگ های قیمتی یکی از حوزه‌های مغفول در حوزه معادن بود که از سال 98 توسط غریب پور کلید خورد و در همین مدت کوتاه هم دو مجموعه سنگ های قیمتی در استان های اصفهان(استان پایلوت) و خراسان رضوی به سرانجام رسید.

این اقدام در راستای جلوگیری از خام فروشی بود، مسأله ای که مورد عنایت رهبر قرار گرفت و ایشان نیز خواهان توسعه این صنعت که در گذشته حتی نامی از آن وجود نداشت، شدند.

کرونا روی دیگر عیار مدیریتی غریب پور را روشن کرد

در مدت کرونا کمک های زیادی از حوزه معادن به بیمارستان های کشور شد، هم در زمینه تخصیص های مالی و هم تهیه ماسک و موتور ضدعفونی و دستگاه های اکسیژن مورد نیاز بیماران بد حال، رقم کمک ها برای استان های عمدتاً محروم بالغ بر ۴ میلیارد تومان بوده است.

جالب این که وقتی کرونا شروه شد فولاد و آلومینیم و مس در همه دنیا کاهشی شد اما ایران بیش ترین رشد را در دنیا داشت.

اشتغالزایی در شرایطی که تحریم ها کشور زا به سمت حفظ شرایط هدایت می‌کرد!

در شرایطی که اقتصاد کشور تحت تاثیر کرونا و تحریم بود و نهایت هنر در حفظ شرایط بود اما در ایمیدرو علاوه بر توسعه زیرساخت‌های معدنی، توسعه اکتشاف و فعال شدن حدود ۳۰۳ معدن راکد و نیمه فعال، بالغ بر ۵۵۰۰ اشتغالزایی مستقیم تنها در سال ۹۸ اتفاق افتاد.

دانشگاه و صنعت بیش از هر زمان دست در دست هم

انعقاد ۲۲۱ تفاهمنامه همکاری با دانشگاه های مطرح کشور (تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و…) اتفاق تازه ای در ایمیدرو بود که به واسطه آن دانشگاه و صنعت بیش از هر زمانی به کمک یکدیگر آمدند و کار علمی و مبنی بر فکر و دانش نمود عینی و عملی پیدا کرد.

ایجاد. نخستین شرکت سرمایه گذاری، بزرگترین افزایش سرمایه‌ تاریخ بورس ایران (۱۰ هزار میلیارد تومان)، رشد تولید فولاد و قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ قدرت برتر در زمینه فولاد در دنیا از دیگر اقدامات غریب پور بود.

فرماندار افسانه ای در تهران هم اسطوره وار کنار رفت

خداداد غریب پور، نامی آشنا برای مردم کهگیلویه و بویراحمد است، مردم هنوز هم دوران فرمانداری او را بهترین می دانند، هنوز هم از غریب پور بعنوان فرماندار اسطوره ای کهگیلویه و بویراحمد یاد می شود.

او در پست های ملی نیز هرجا بوده منشأ اقدامات بزرگ و متفاوت بود، در پتروشیمی شازند نخستین تعمیرات اساسی این پتروشیمی بعد از انقلاب و رکورد تولید و صادرات شکسته شد، در سیمان سیدکو و گروه توسعه ملی نیز درخشان ترین کارنامه به گواه آمار های رسمی از تولید ، صادرات و سودآوری در دوران تصدی غریب پور رقم خود.

وزارت صنعت امروز مدیر نمونه خود را کنار گذاشت ، اگرچه همه می‌گفتند تنها بخش وزارت صنعت که در دو سال اخیر به افتخارات آن استناد شده و آمارش نقل محافل ارئه عملکرد دولتی ها بود همان حوزه معدن بوده و انتظار نیز حفظ سکاندار این بخش بود اما در عمل اتفاقی دیگر رخ داد.

خداداد غریب پور قربانی سیاست بازی ها و اختلافات تشنه های قدرت شد، امروز بدون شک روزی خوب برای دکتر غریب پور و آغاز روزهای بد دیگر برای وزارتخانه ای است که تنها اعتبارش همان حوزه معدنی بود وگرنه نه در خودرو، نه صادرات، نه کالاهای اساسی و نه تنظیم بازار هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

سایت تخصصی حوزه معدن در مطلبی نوشت:

صبح امروز سکان هدایت سازمان ایمیدرو بدون هیچ مقدمه و بی سر و صدا از خداداد غریب پور به وجیه الله جعفری مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شد.
اما غریپ پور در این دو سال چه اقداماتی انجام داد؟

به گزارش سایت تحلیلی خبری معدن ۲۴، خداداد غریب پور حدود 24 ماه سکان هدایت ایمیدرو، به عنوان بزرگ ترین هدلینگ معدن و صنایع معدنی را برعهده داشت. وی علاوه بر ارایه مدل های جدید سرمایه گذاری و تامین مالی، همگرایی تازه نیز بین شرکت های بزرگ و ایمیدرو ایجاد کرد که پیشتر سابقه نداشت. این امر کمک فراوانی به راه اندازی طرح های توسعه، ایجاد اشتغال و درامدزایی به ویژه برای مناطق کم برخوردار کرده است. غریب پور ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی را قوت بخشید و در کنار آن با استان های مختلف اسناد مجزا برای توسعه به ویژه در بخش اکتشاف امضا و اجرایی کرد. غریب پور در یک کلام به ارتباط گسترده با بخش خصوصی روی آورد و تصمیم گیری ها را در فضای مشارکتی اتخاذ کرد که اثرات آن برای سال های متمادی در اذهان خواهد ماند.
این مطلب به شرح زیر نگاهی کوتاه و گذرا به اقدامات وی طی 24 ماه دارد:


– افزایش سطح فعالیت های اکتشاف در کشور از 250هزار به 650هزار کیلومتر مربع
– تنوع بخشی به تامین مالی پروژه های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی
– اقدام برای تشکیل نخستین شرکت سهامی پروژه در ایران با پروژه هایی به ارزش 7هزار میلیارد تومانی
– راهبری افزایش 10هزار میلیارد تومانی سرمایه شرکت مس به عنوان بزرگ ترین افزایش سرمایه در تاریخ بورس کشور
– جلب همکاری شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی برای کمک به بورس با ارایه برنامه جدید بازارگردانی
– راه اندازی طرح های تولید کنسانتره و گندله به ویژه در مجتمع معدنی سنگان
– رشد پیوسته تولید زنجیره فولاد از سنگ آهن، کنسانتره، گندله،‌ آهن اسفنجی و فولاد خام
– برای نخستین بار قرار گرفتن ایران در جایگاه دهمین تولیدکنندگان فولاد در دنیا
– انجام بیش از ۵۵درصد از سرمایه گذاری های ۶ سال نخست دولت کنونی در بخش معدن و صنایع معدنی طی دو سال اخیر
– سرمایه گذاری 3.2 میلیارد دلاری با راه اندازی طرح های معدن و صنایع معدنی در کشور (پروژه شاخص: راه اندازی بزرگ ترین،‌ مدرنترین و کامل ترین کارخانه شمش آلومینیوم ایران)
– ایجاد 5500هزار فرصت شغلی مستقیم طی سال 98 با راه اندازی طرح ها
– برنامه راه اندازی 2.2 میلیارد دلار طرح در سال جاری
– احیا و فعال سازی 303 معدن در طرح اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط در کشور
– تعمیق روابط با مراکز علمی و امضای 221 قرارداد پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز علمی
– افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری های معدنی از 150 میلیارد به 350 میلیارد تومان و برنامه دستیابی به سرمایه 500 میلیارد تومانی تا پایان سال 99
– اقدام برای طرح های جامع حوزه های سرب و روی،‌ مس، طلا، زغالسنگ
– اولویت دادن به سرمایه گذاری در مناطق کم برخوردار و محروم
– اجرای طرح های توسعه ای و سرمایه گذاری در ۳۱ استان
– برگزاری مستمر جلسات پایش شرکت ها و طرح ها (ماهانه به طور متوسط تا 50جلسه) با هدف رصد پیشرفت طرح ها به عنوان مدل جدید نظارتی
– اجرای طرح جامع گوهرسنگ ها (سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی) در کشور و انتخاب اصفهان به عنوان شهر پایلوت؛ مشهد مقصد بعدی است
– انعقاد تفاهمنامه توسعه معدن و صنایع معدنی با استان ها
– کمک به تامین اقلام بهداشتی برای ستاد مقابله با کرونا
– کمک برای تامین منابع ریالی تامین ارز تجهیزات بیمارستانی مربوط به کرونا
– کمک به استان های سیل زده در نوروز 98

البته که لرها در حاکمیت بی کس هستند و هزار افسوس

نظر جدید
پربازدیدها