شنبه، 22 آذر 1399 00:00 کد مقاله : 13990922005
امین روانان
شما و نمایندگان دیگر، نسبت به عملکرد خود چقدر پاسخگو هستید؟ نماینده مجلس وقتی می تواند خیلی کارها برای خود و خانواده و دوستانش و پسرخاله و پسردایی اش کند چرا نمی تواند بر ...
مناظره صدرالساداتی با تاجگردون / تاجگردون: هیچ کس در این مملکت علیه الاسلام نیست / صدرالساداتی: ما بذرپاش را قبول نداریم همه باید شفافیت داشته باشند

رهیافت جنوب ؛مناظره اینستاگرامی سیدمهدی صدرالساداتی یکی از افشاگران اینستاگرامی که با سیاسیون و افراد مختلفی لایو و بحث‌های مجازی ترتیب می‌دهند و به انتقاد سیاست‌ها و مسائل کشوری می‌پردازد، با غلامرضا تاجگردون نماینده اسبق شهرستان‌های گچساران و باشت برگزار شد.

در این لایو اینستاگرامی در خصوص شفافیت در مسائل سیاسی و مسائل دیگری بحث شد.


به گزارش رهیافت جنوب ؛ برخی از اظهارنظرات این بحث در زیر آورده شده است.


صدرالساداتی: چند روز گذشته کلیپی پخش شد و در ان عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است که بودجه شرکت نفت بررسی نمی‌شود و مجلس روی آن نظارتی ندارد.
تاجگردون: این درست نیست، 4 شرکت اصلی نفتی را داریم که درامد دارند و بقیه زیان ده هستند. هر میزانی که شرکت نفت درامد داشته باشد، 14 و نیم درصد به خود شرکت نفت برمی گردد، بخشی از آن به صندوق توسعه ملی و بخشی از آن به خزانه می‌رود. اگر کسی بخواهد درامد شرکت نفت را بررسی کند باید این 14 درصد را بررسی کنند.
صدرالسادتی در خصوص نحوه بررسی بودجه شرکت‌های دولتی علی الخصوص شرکت نفت: بودجه‌های نهادهای دولتی مثل آموزش و پرورش و بودجه‌های مذهبی و ... بررسی می‌شود، ولی بودجه شرکت نفت بررسی نمی‌شود.
تاجگردون: این ضعف مجلس است. مجلس باید بررسی کند.
صدرالساداتی: شما بعد از رد اعتبارنامه‌تان در خصوص کسانی که علیه شما بودند گفته‌اید «شاید من شیشه کثیف باشم، ولی شما دستمال تمیز نیستید»، و شما گفتید افشاگری می‌کنم، چرا نکردید؟ ما افشاگری از سمت شما ندیدیم.
تاجگردون: در کشور بگردید اگر یک بیزینس از گذشته تا به حال از من پیدا کردید، گردن من را بزنید. شیوه و روش من افشاگری نیست.
صدرالساداتی: وقتی فردی نماینده می‌شوند، به تمام خاندانش پست داده می‌شود. نه فقط شما، خیلی از نمایندگان اینطور هستند.
تاجگردونهیچ کس در این مملکت علیه السلام نیست.
صدرالساداتی: صدرالساداتی: چرا قانون شفافیت تصویب نمی شود، اگر قانون شفاف می بود لابی نمی شد و مسائل دیگر کم می شد. نمی خواهند شفاف باشند، چون دست و بالشان بسته می شود، قدرت از دستشان در می رود.
تاجگردون در خصوص وظایف قانونی مجلس و دولت و ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس: مجلس و دولت باید با شفافیت و قانونی ارتباط داشته باشند. 
صدرالساداتی در خصوص لزوم اصلاحات ساختاری در کشور: سیاست‌های کلان چه در مسکن، آموزش، درمان، سیاست‌های موفقی نبوده، ساختار مجلس غلط است، هر فردی وارد این ساختار مجلس شود در نهایت فاسد می‌شود. اینکه دولت‌ها عوض شوند، هوای تازه‌ای ایجاد نمی‌شود، قوه قضاییه «با توجه به این سخن که روزهای پیش گفته‌اند: دادگاه باید علنی باشد ولی رسانه‌ای نشود» با این نوع دیدی که به دادگاه‌ها دارد می‌تواند اعتماد را به مردم برگرداند. چرا هیچ شفاف سازی‌ای در بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای حکومتی وجود ندارد.
تاجگردون: با نسل اول انقلاب نمی‌توانید اصلاح ساختار صورت دهید. سیستم و مجلس اصولگرا مهرداد بذرپاش را نمی‌تواند تحمل کند و پس از 15 سال هنوز بذرپاش را به موضوع شرکت سایپا مرتبط می‌دانند.
صدرالساداتی: ما بذرپاش را قبول نداریم. فرقی نمی‌کند اصولگرا یا اصلاح طلب. مهرداد بذرپاش رزومه‌ای دارد، بدون قانون خواستند رئیس دیوان محاسبات شود، فرقی نمی‌کند چه کسی مقابل قانون است، همه باید شفافیت داشته باشند.
ساختار خود را تکمیل می‌کند، اصلاح ساختار صورت نمی‌گیرد، چون گردونه‌ای شکل گرفته است، و نمی‌خواهد اصلاح را قبول کند.
تاجگردونبرای حل مسئله، اگر آن را ساده کنیم راحت‌تر حل می‌شود. متاسفانه در جمهوری اسلامی وقتی می‌خواهیم مسئله کوچکی را حل کنیم آنقدر آن را درگیر مسائل بزرگ‌تر و یا مسائل سیاسی می‌کنند که حل نمی‌شود.
صدرالساداتی: شما و نمایندگان دیگر، نسبت به عملکرد خود چقدر پاسخگو هستید؟ نماینده مجلس وقتی می‌تواند خیلی کارها برای خود و خانواده و دوستانش و پسرخاله و پسردایی‌اش کند چرا نمی‌تواند برای مردم کار کند؟ چرا برای مردم و این ملت کار نمی‌کند. زنگنه می‌گوید: من خودم را موظف می دانم که نمایندگان را استخدام کنم. چرا؟
تاجگردون: نون به اندازه همه نیست.
تاجگردون در انتهای این لایو: نوع نگاه ما به انتقاد فرق دارد، من در مورد رد اعتبارنامه خودم انتقاداتی داشتم و گفتم برخوردهایی که با من صورت گرفت درست و قانونی نیست، طرح نوشتم، برای رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی فرستادم تا قانون اصلاح شود و بعد از من با کسی برخوردهای اشتباه نشود. انتقادات شما به عدم شفافیت را قبول دارم.
صدرالساداتی: انتقاداتم را محکم گفتم، و هنوز هم انتقاداتم را دارم، ولی سخنی گفتید که شفافیت بیشتر شما نسبت به برخی از افراد دیگر را نشان داد، شما در خصوص برخی از منتقدان خود گفتید «شاید من شیشه کثیف باشم، ولی شما دستمال تمیز نیستید». متاسفانه بعضی از آقایان لایو می‌گذارند و می‌بینم که حاضرند در لایو دروغ بگویند، برای رانت‌هایشان هم توجیه و تفسیر می‌کنند و قبول نمی‌کنند، شما هم همینطور بودید. (خنده‌ی صدرالساداتی و تاجگردون).

نظر جدید
پربازدیدها