جمعه، 09 آبان 1399 00:00 کد مقاله : 13990809001
داود طلوعی مطلق
برگ های زرین تاریخ پرافتخار جنوب گواه حضور و وجود رادمردانی بود که که با رشادت و شجاعت نام و نشان خود را در تاریخ به عنوان خالق قیام همیشه ماندگار 1316 در قلب ایران زمین ...
یادداشت دکتر امین درخشان – در سوگ یادگار قیام 1316

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب،دکتر امین درخشان در یادداشتی  در سوگ یادگار قیام ۱۳۱۶به این سایت ارسال کرده اند که متن یادداشت به شرح ذیل میباشد:

 

برگ های زرین تاریخ پرافتخار جنوب گواه حضور و وجود رادمردانی بود که که با رشادت و شجاعت نام و نشان خود را در تاریخ به عنوان خالق قیام همیشه ماندگار ۱۳۱۶ در قلب ایران زمین ثبت نموده اند.
بزرگ مردانی که اوج قدرت رضاخانی هرگز نتوانست اراده آنان که به استواری رشته کوه های زاگرس بود ، را سُست کند.
امروز یادگار همیشه ماندگار قیام ۱۳۱۶، حاج فتح اله خان ایزدپناه در زرد رنگ ترین روز های پائیزی خزان شد تا به پیشواز بهمن ماه ، سالگشت عروج خداکرم خان سردار آزادی خواه و مبارز ایل بهمئی سر بر ضمیر پاک بالین پدرش بگذارد تا بار دیگر خاطرات پر مخاطره قیام ۱۳۱۶ ایل بزرگ بهمئی در مقابل ظلم و استبداد پهلوی رنگ تازه ای به خود گیرد ، قیامی که ید طولایی در تاریخ سراسر پرافتخار جنوب ایران دارد و به عنوان نقطعه ای عطف و نگینی درخشان در سپهر تاریخ سیاسی قوم لر علیه حکومت رضاخان همواره می درخشد.
وقتی به شخصیت ، تدین و دین داری ، منش، تواضع و فرتنی، اخلاق ، جایگاه ممتاز فردی و اجتماعی، روحیه خاص مردمداری این بزرگ مرد می نگریم بدرستی در می یابیم که شخصیت فردی حاج فتح الله خان برگرفته از همان ضمیر پاک پدرش بود که با ایستادگی و دفاع از کیان مردمانش در راه آرمان های دینی و اسلامی با قیام و مبارزه با ظلم پهلوی نامی جاوید در صفحات تاریخ به ارمغان آورد.
در طول عمر با برکت خود همواره همراه و همیار مردم، دغدغه مندانه در شادی ها و غم هایشان بود و با بهره گیری از روحیه خاص مردم داری و مقبولیت و پذیریش اجتماعی که در بین مردم ، ایلات و طوایف داشت در همه بزنگاه های محلی و ایلی با حضوری فعال نقشی کلیدی در حل مناقشات و اطلاح گری داشت و چه بسا مانع اختلافات دامنگیری در منطقه می شد.
پایبندی عمیق به آرمان های دینی و اعتقادی و به نظام مقدس جمهوری اسلامی و شهداء که برگرفته از روحیه دینداری و معنوی ایشان بود در شخصیت و زندگی این انسان شایسته مشهود بود.
لذا بر خود وظیفه می دانیم به پاس یک عمر مجاهدت و مردمداری این بزرگ مرد و همچنین گرامیداشت یادوخاطره پدر مبارزش، سردار قیام تاریخی ۱۳۱۶ ایل بهمئی علیه حکومت پهلوی ، این ضایعه بزرگ را به همه ایلات و اقارب و ارادتمندان بویژه خانواده بزرگشان تسلیت عرض نمائم ؛ به امید آنکه راه و نامشان بر تارک جُنبین این دیار پرافتخار بدرخشد.
روحشان شاد و یادشان تا ابد گرامی باد …

خبرنگار:داودطلوعی مطلق

نظر جدید
پربازدیدها