پنج شنبه، 08 آبان 1399 00:00 کد مقاله : 13990808001
امین روانان
پیام تسلیت قادر آشنا مدیر کل  نمایشی کشور در پی درگذشت " شادروان حاج فتح الله ایزدپناه"


به گزارش رهیافت جنوب در پی درگذشت یکی از بزرگان ایل بزرگ بهمئی حاج فتح الله خان ایزدپناه از طرف حاج قادر آشنا پیام تسلیتی صادر شده است که متن آن به شرح ذیل است.

وطنم پاره تنم ایران، مردان و زنان فرهنگ ساز زیادی را به خود دیده است که هر کدام از آنها گنجینه زرینی بر کتاب تاریخ ایران زمین افزوده اند. از همین رو ایل بزرگ و شجاع بهمئی نام آوران زیادی از این قبیله داشته است.  به عنوان نمونه می توان از شیرمردان و زنانی که خالق قیام پرافتخار سال ۱۳۱۶ علیه  استبداد رضاخانی بوده اند، نام برد.
خبر درگذشت زنده یاد حاج فتح الله خان ایزدپناه فرزند مانا باد خداکرم خان معروف به" خان طلا" آخرین سنگربان مبارزات عشایر سلحشور ایران اسلامی علیه ظلم و استبداد رضاخانی ایل و تبارم را در غم و اندوهی بزرگ فرو برد.
وظیفه داشتم که به رسم ایلی و افتخار همتباری،  قومی و فامیلی در کنار سایر برادران  در مراسم سوگواری حضور داشته باشم که متاسفانه علیرغم میل قلبی به دلیل شرایط ویژه این توفیق حاصل نیامد.
خداکرم خان ،همقطاران وهمراهانش چهره های نام آشنا،  و مبارزی بوده اند که جان خود را در راه آزادگی و کیان ایل و طایفه علیه استبدادرضاخانی و به حرمت قرآن کریم فدا کرده و نام و مرامشان برای همه ی اقوام لر قابل احترام و زبانزد بوده است و سربلندی ایل بزرگ بهمئی و تبار وابسته با نام چنین مردانی دلیر و بزرگان دیگر و شهیدان عزیزی که در همراهی پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم و سلامت جانفشانی کرده اند.مایه ی مباهات ایران زمین بوده و تاریخشان بدان گره خورده است.
شادروان حاج فتح الله ایزدپناه انسانی نجیب، مردمی ، دیندار و مصلح ایلمان بود.
می توان گفت ویژگی برجسته  مرحوم ایزدپناه مصلح گری ایشان بود که برای همیشه در حافظه ایل به یادگار خواهد ماند. همان صفتی که مولی علی (ع) می فرمایند" اصلاح و سازش دادن میان مسلمانان  از تمام نمازها و روزه ها بالاتر است"(نهج البلاغه،نامه۴۷)  یا امام موسی کاظم(ع) می فرمایند؛ خوش به حال کسانیکه میان مردم صلح و آشتی می دهند، آنان در روز قیامت ازمقربان الهی خواهند بود( تحف العقول، ص ۴۱۴)
 و سرانجام امام محمد باقر(ع) می فرمایند؛ خدایش رحمت کند کسی که میان دو نفر از محبان و شیعیان ما را دوستی و الفت دهد( سفینه، ج ۲، ص۶۹۵)
اینجانب خود را داغدار و سوگوار این مصیبت جانکاه دانسته و فقدان آن بزرگمرد ایل مدار را که حضورش  در طایفه باعث حرمت و اعتبار ایلی، مظهر همبستگی های فامیلی و قومی در منطقه بوده است، ضایعه ای بزرگ قلمداد کرده.
 ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده جلیل القدر مرحوم ایزدپناه و ایل سترگ بهمئی و لر تباران زاگرس، ازخداوند بزرگ برای آنمرحوم رحمت و مغفرت واسعه ی الهی وبرای بازماندگان صبر جزیل آرزومندم.

            قادر آشنا مورخ ۹۹/۸/۸

نظر جدید
پربازدیدها