چهارشنبه، 07 آبان 1399 00:00 کد مقاله : 13990807001
امین روانان
خام‌فروشی مواد معدنی فروش ثروت‌های ملی است، موضوعی که وزیر صنعت برای پایان آن، از تکمیل زنجیره فولاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر می‌دهد
وقتی چینی‌ها برای ثروت ملی کهگیلویه و بویراحمد سر می‌شکنند / انحصارطلبی و جولان دلالان بر سر معادن بهمئی / معادن سلستین و بهبود اقتصاد شهرستان بهمئی


رهیافت جنوب ؛صادرات محصولات معدنی به صورت خام، حکایت بر شاخه نشستن و بن بریدن است.
به گزارش رهیافت جنوب کهگیلویه و بویراحمد استانی با حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور در جنوب غربی ایران در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است، این استان دارای ۹ شهرستان است و یکی از این شهرستان‌ها بهمئی است که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری مرکز استان در همجواری خوزستان واقع شده است.


 شهرستان بهمئی کاملاً گرم و خشک که به اصطلاح آب و هوایی خوزستانی دارد. شهرستانی که یکی از وزیران دولت پیشین گفت با ذره بین هم نمی‌توان روی نقشه‌ی ایران آن را پیدا کرد، اما نگفته که همین شهرستان به اصطلاح کوچک ظرفیت‌هایی دارد که آن طرف دنیا برای دسترسی به آن سر و دست می‌شکنند چرا که اخیراً برخی از سرمایه گذاران بخش معدن عنوان می‌کنند که صنایع فرآوری در کشور چین برای دستیابی به معادن بهمئی به ویژه معدن گودبند در شهرستان بهمئی رقابت می‌کنند. و به قولاً آنها برای به دست آوردن این ثروت ملی سر می‌شکنند.
 
   
ثروت ملی در شهرستان بهمئی چگونه هدر می‌رود

نقش استخراج معادن "سلستین" در بهبود اقتصاد شهرستان بهمئی
معادن روباز سلستین بهمئی با درجه کیفی خوب و با ظرفیت بالقوه استخراج سالانه هزار تن به لحاظ ارزش صادراتی و ارز آوری می‌تواند در بهبود و شکوفایی اقتصاد شهرستان بهمئی و به تبع آن کشور نقش به سزائی داشته باشد. چهار معدن سلستین در روستاهای قبر قیصر، دشت آهو، دوپری نظری و گنبد بردی در شهرستان بهمئی از توابع کهگیلویه و بویراحمد کشف و برخی از این معادن در حال بهره برداری است علاوه بر ایران کشورهای اسپانیا و مکزیک معدن سیلستین دارند. معدن سیلستین گود بند که پیش از سایر معادن کشف شده بود، درحال بهره برداری است.
اسماعیل شاپسندی مدیرعامل معدن سلستین بهمئی با بیان اینکه معادن سلستین بهمئی از بهترین معادن به شمار می‌رود، اظهار کرد: توان استخراج سالانه هزار تن سلستین از این معادن وجود دارد.
 وی به بیان یکی از مشکلات مهم در این زمینه پرداخت و گفت: مشکل این است که در کشور کارخانه‌ای برای فرآوری سلستین وجود ندارد و باید به صورت خام‌فروشی این ذخایر به کشورهای دیگر صادر شود و مشکل دیگر این است که برای استخراج معادن سلستین معارضات اجتماعی مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند.


 این فعال اقتصادی در بخش معادن بیان کرد: مشکلات بعد از تحریم‌ها برای فروش سلستین به سایر کشورها پیدا کردیم، اما چند کشوری هستند که سلستین به آن‌ها فروخته می‌شود.
 هر تن سلستین سی دلار از کشور خارج می‌شود و در مقابل آن هر تن سلستین فرآوری شده (استرانسیوم) هر تن هفت هزار دلار وارد کشور می‌شود و این یعنی تیشه به ریشه معادن کشور زدن.
 در ایران شش کارخانه فرآوری سلستین وجود دارد که ۴ کارخانه در زنجان، یکی در سمنان و دیگری هم در مشهد است کارخانه‌هایی که هر چند توان فرآوری همه سلستین‌های استخراج معادن کشور را ندارند، اما منفعت خام فروشی هم سنگ بزرگی سر راه آن‌ها گذاشته است.


حسینی مدیر یکی از معدود کارخانه‌های فرآوری سلستین می‌گوید: این که مواد معدنی با کیفیت و درجه یک به دلیل انحصار طلبی برخی سودجویان و دلالان از کشور خارج می‌شود یک روی سکه است.
 وی با بیان اینکه روی دیگر سکه تن دادن به خواسته دلالان برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های موجود در کشور است افزود: دلالان محصولات شش کارخانه موجود در کشور را در بسته بندی‌های چینی به بازار عرضه می‌کنند.
وی با اشاره به بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران این کارخانه ادامه داد: تولید کارخانه ما از روزی ۳۵ تن به یک تن در روز رسیده است و این یک فاجعه است 
 خام‌فروشی مواد معدنی فروش ثروت‌های ملی است، موضوعی که وزیر صنعت برای پایان آن، از تکمیل زنجیره فولاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر می‌دهد.
 کشور ما تنوع فراوانی در تولید فرآورده‌های معدنی دارد به گونه‌ای که کشفیات معدنی تاکنون نشان داده ۶۷ نوع ماده معدنی در ایران است و به عنوان یکی از مناطق معدنی با پتانسیل بالا در جهان به خصوص غرب آسیا شناخته شده، اما متاسفانه میزان استخراج معادن کشورمان با ذخایر معدنی هیچگونه تناسبی ندارد و همین امر موجب شده ایران در سبد تولیدات جهانی معدنی، جایگاهی نداشته باشد.

گزارش: موسی ویسی‌پور  / صدا و سیما

نظر جدید
پربازدیدها