شنبه، 18 مرداد 1399 00:00 کد مقاله : 13990518001
امین روانان
محتوای غنی و پرداختن به مسائل اساسی جامعه به رسانه هویت می دهد/ ضرورت تشکیل اتاف فکر رسانه ای در استان

رهیافت جنوب ؛ امین درخشان کارشناس ارشد رسانه در یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار، تحلیلی مختصر از توجه به محتوای غنی، خلاقیت  و آنچه هویت به رسانه می دهد و همچنین ضرورت اتاق فکر رسانه ای در استان و از طرفی امیدورای به آینده رسانه ای استان مطرح کرد و بیان کرد : 

روز خبرنگار فرصتی است مغتنم تا ضمن پاسداشت تلاش های خبرنگاران و سفیران عرصه اطلاع رسانی ، بتوانیم یک خود ارزیابی و بازاندیشی از کارکرد رسانه های استان هم از حیث ساختاری و هم  نظری و عملکردی بطور مختصر داشته باشیم. 
مقدمتاً باید گفت در عصر و روزگار امروزی که سیل سهمگین بمباران اطلاعاتی از درست و نادرست از خروجی انواع و اقسام رسانه ها  افکار و ذهن جوامع را عمیقاً درگیر خود کرده است، این رسانه و چه بسا قدرت قلم خبرنگار است که می تواند بارقه ی امید را در عین آگاهی دادن به جامعه پمپاژ کند.
اصولاً در مباحث نظری خبر، از مهمترین کارکردهای رسانه، تولید محتوای غنی همراه با خلاقیت و نوآوردی و قدرت دربرگیرندگی و تأثیر گذاری بر مخاطب بر پایه پرداختن به مسائل و مشکلات اساسی جامعه است.
اگر بخواهیم یک برش استانی به موضوع دهیم،در استان کهگیلویه و بویراحمد که به نسبت نُرم جمعیت به نوعی به کثرث رسانه ای دچار شده است، ضعف اساسی در تولید محتوای خبری در  درصد قابل توجهی از رسانه های استان  مشهود است. 
در یک بررسی اجمالی از تولید روزانه اخبار در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی،اقتصادی، اجتماعی، حوادث و ... آنچه محسوس تر است، اخبار بیشتر صبغه گزارش های معمول روزانه  عملکردی دارد که بیشتر در وظیفه روابط عمومی سازمان ها تعریف وگنجانده می شود (که پرداختن به آنها در رسانه ها البته در معمول خود هم ضرورت و هم نیاز است).
اما نباید فراموش کرد رسالت واقعی خبرنگار و رسانه ها ، پرداختن به موضوعات اساسی و مبتلابه جامعه است.
تولید اخبار،گزارش های تحلیلی از نبود زیر ساخت ها در حوزه های مختلف، پرداختن به ظرفیت ها و پتانسیل ها، توجه به مؤلفه های که می تواند موجبات رونق تولید و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان که معضل اساسی جامعه است را برطرف کند. 
پرداختن و گریزی به مسائل اجتماعی و فرهنگی، مشکلات معیشتی مردم، مطالبه گری عدم رونق اقتصادی استان علی رغم ظرفیت های موجود، حمایت رسانه ای و فرصت دادن در رسانه خود به تولیدگنندگان فعال، به چالش کشیدن دستگاه ها و مسئولینی که در عرصه رشد و توسعه استان کم کاری و حتی ندانم کاری می کنند و موارد متعددی که در این مطلب فرصت پرداختن به آنها نیست می تواند یک نقشه راه برای خبرنگاران و اصحاب رسانه در جهت رشد و توسعه استان باشد. 
اگر کمی در سیاست های رسانه ای خود تجدید نظر کنیم و بخش قابل توجهی از وقت و ظرفیت خود را صرف مسائل صرفاً سیاسی و بعضا منطقه ای و قومی نکنیم مهمترین عامل توسعه استان قبل از مسئولی میتواند خبرنگار یا رسانه های استان باشد.
گاهی یک تیتر خیلی کوتاه اما با محتوای غنی و خلاقانه قدرت کشیدن پای مسئولین و حتی وزراء را به استان باز می کند؛ همانطور که محدود خبرگزاری ها یا پایگاه اطلاع رسانی که البته تعداد آنها محدود است در سطح استان داریم که  با تولید خبری در مقیاس و استاندار ملی این قابلیت را از خود نشان دادند، که این خود مبین امیدواری به رسانه های استان در آینده می باشد. 

تشکیل اتاف فکر رسانه ای در استان یک ضرورت است.
تشکیل اتاف فکر رسانه ای بعنوان محور دوم این مطلب، در استان با بهره گیری از افراد صاحب نظر که بتوانند هم مسائل و مشکلات استان را با مباحث رسانه ای تلفیق دهند تا یک خروجی رسانه ای قوی داشته باشد و  خود رسانه ها  بر آسیب شناسی و تقویت خود  بعد مشورتی داشته باشند یک ضرورت است.
آنچه مسلم است در این اتاق فکر به مباحث سواد رسانه ای که متضمن اخلاق رسانه ای خبرنگار است و همچنین توجه به اقتصاد خبر و خبرنگاری و اینکه چرا عمر مفید فعالیت خبری یک خبرنگار معمولاً به 5 سال نمی رسد و همین مسئله موجب می شود تا همواره با کمبود خبرنگار با تجربه و حرفه ای مواجه شویم را بررسی و آسیب شناسی کنیم. 
ارتقاء سواد رسانه ای مردم و حتی مسئولین از مهمترین نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه ما می باشد؛ نقش و کارکرد رسانه در این موضوع که موجب رشد و پویایی جامعه می شود واقعیتی انکار ناپذیر است. 
عدم توجه در ایجاد شبکه گفتمان رسانه ای در جهت ایفای نقش مقابله ای با اتاق های فکر  رسانه های مخالف که روزانه با شایعه سازی و ابهام افکنی ذهن و روان مردم را هدف قرار می دهد موضوعی است که مستلزم توجه جدی هم مسئولین و هم اصحاب رسانه بویژه در شرایط خاص امروزی می باشد.
در پایان شایسته میدانم ضمن تبریک این روز بزرگ و گرامی داشتن یاد و خاطره ی شهدای عرصه خبر، بویژه شهید صارمی و شهید عبدیانی خبرنگار شهید استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین به پاس تجلیل از روایت تلاش خستگی‌ناپذیر مدافعان عرصه سلامت در این روزهای پر مخاطره کرونایی ، رسالتی که به قلم شورآفرین ، چشمان بیدار و هنرمندانه اهالی خبر و رسانه  جامه عمل می‌پوشاند، بی شک در دفتر این مرز پرگهر ثبت و به یادگار خواهد ماند، و آن را با افتخار ارج نهاده و سپاسگذاری می نمائیم.    

امین درخشان 
 17 مرداد 99

نظر جدید
پربازدیدها