جمعه، 17 مرداد 1399 00:00 کد مقاله : 13990517003
داود طلوعی مطلق
جهانگیرآشناکارشناس ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دریاداشتی روزخبرنگار راتبریک گفت
رسانه ها پل ارتباطي بین مردم و مسئولان هستند

 

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب،جهانگیرآشناکارشناس ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دریاداشتی روزخبرنگار راتبریک گفت که متن پیام به شرح ذیل میباشد:

مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه ۸ نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسیدند به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

ضمن یاد وخاطره شهدای ۱۷مرداد این روز را خدمت خبرنگاران عزیز تبریک عرض میکنم.

خبرنگاران چشم بصیر و گوش شنوا  جامعه هستند.خبرنگاران با تكيه بر سلاح خود که ‌رسانه هست پل ارتباطي بين مردم و مسئولان هستند.

بیان نیازمندی ها و مطالبات مردم در سطحي فراتر از افراد و گروه ها به مسئولان يا اطلاع رساني فعاليت هاي دستگاه هاي اجرايي و اداري بيانگر نقش و رسالت سنگين رسانه در جامعه اسلامي است ، مسئله بسیار مهم و با ارزشی كه رسانه ها باید به آن توجه بکنند امانتداري و انتقال صحيح اخبار مهم ترين چاشني اين رسالت سنگين بوده و در عصري كه اخبار و مطالب نادرست و شايعه در فضاي مجازي رد و بدل مي شود تنها جايگاه تكيه به مطالب درست را بايد از رسانه مطالبه كرد.

 مسئله مهمی که اهمیت رسانه ها را در عصر مدرن با دنياي مجازي متفاوت كرده، شناسنامه دار بودن رسانه از ديگر سيستم هاي نقل و انتقال اطلاعات  است.

در این نوشته به چند نکته مهم که بیانگر اهمیت و ارزش رسانه و جایگاه آنها را در جامعه مشخص میکند به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد.

رسانه ها پل ارتباطي بین مردم و مسئولان هستند.

اهمیت رسانه ها در جامعه به عنوان يك ابزار قوی از بسياري چالش ها و تنش ها پيشگيري مي كند.آگاهی مردم از گزارشها و عملکرد دولتها و بیان مطالبات و نیازمندی مردم به مسئولان که توسط رسانه ها شکل میگیرد يك اصل مهم در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است.به همین‌ خاطر ارتباط بين مردم و مسئولان در اين مقوله از اهميت بسیار زیادی برخوردار است.

نقش مهم رسانه در تقويت اعتماد و امید به آینده در جامعه اطلاع رسانی عملكرد دولتها از طريق رسانه هاي جمعي تاثير بسیار مهمی در رضايت مردم و بالا آمدن روحیه امید در دل مردم دارد.باخبر بودن مردم از مشكلات، تنگناها و داشته هاي ملي موجب مي شود تا سطح همفكري و مشاركت مردم با دستگاه هاي اجرايي بالا برود و ميزان نارضايتي مردم كاهش پيدا كند.

تعامل دو طرفه مردم و مسئولان با رسانه نقش تعامل مردم و مسئولان در رشد كمي و كيفي خدمات كه بستر ساز توسعه پايدار در جامعه مي باشد را رقم مي زند.ارتباط مردم و مسئولان با رسانه نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی دو طرفه خواهد داشت و در پیشرفت کارها و حل مشکلات بسیار مهم و اثر گذار میباشد

 جمهوری اسلامي ایران از ظرفيت هاي بالايي در حوزه هاي مختلف از جمله‌ سیاسی ،فرهنگی،اقتصادي، اجتماعی و ...برخوردار مي باشد كه در زمينه اميدآفريني در جامعه رسانه ها مسئوليت خطيري بر دوش دارند.

 فرهنگ سازي مشتمل بر فرهنگ پذيري (به معناي تاثيرگذاري بر هسته و پوسته فرهنگ) و فرهنگ گرايي (به معناي تاثيرگذاري بر پوسته فرهنگ) و با بهره گيري از نظريه هاي ارتباطي، به تجزيه و تحليل تاثيرات فرهنگي رسانه ها در عرصه هاي انديشه پردازي، ارزش گذاري، هنجار سازي، نماد سازي، جامعه پذيري، الگوسازي و نوآوري رفتاري مبادرت مي ورزد و اين فرضيه را مورد آزمون قرار مي دهد که رسانه ها در عرصه هسته فرهنگ از توان تعليمي و تثبيتي در زمينه فرهنگ پذيري برخوردارند و در مورد پوسته فرهنگ داراي توان تغيير رفتارها و الگوهاي اجتماعي در جهت فرهنگ گرايي هستند.

خبرنگار:داودطلوعی مطلق .

نظر جدید
پربازدیدها