شنبه، 21 تیر 1399 00:00 کد مقاله : 13990421001
امین روانان
عضو شورای شهر دیشموک از پیگیری‌ها برای احیای معدن نیترات دیشموک در دیدار با مسوولانی از وزارت صمت خبر داد.
احیای معدن دیشموک در دستور کار وزارت صمت/راهی برای رفع محرومیت از چهره مناطق کهگیلویه و بویراحمد

سلمان بینا در گفت‌وگو با خبرنگار رهیافت جنوب ، با اشاره به دیدار با معاون وزیر صمت برای راه‌اندازی معدن نیترات لیراب دیشموک گفت: در این دیدار که محمد علی کیانی مدیرعامل موسسه خیریه پزشکی مرهم حضور داشت خواستار توجه ویژه به معدن دیشموک شدیم.

وی با اشاره به سخنان مدیرعامل موسسه مرهم گفت: وی محرومیت منطقه دیشموک را نگران کننده دانست و خواستار راه اندازی این معدن در جهت رفع برخی از مشکلات دیشموک، شد.

وی عنوان کرد: مدیرعامل موسسه مرهم به آسیب‌های اجتماعی دیشموک اشاره کرد و اینکه دیشموک به تناسب جمعیت مقام اول خودکشی و خودسوزی در کشور را دارد و بخش عظیمی از این امر به دلیل فقر و بیکاری است.

عضو شورای شهر دیشموک عنوان کرد: طبق سخنان دکتر کیانی صنعت، معدن تجارت با توجه به بحث معدن لیراب می‌تواند به توسعه و آبادانی منطقه و ایجاد اشتغال و به دنبال آن کاهش آسیب‌های اجتماعی، کمک کند.

 

بینا ادامه داد: این معدن می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال و رفع محرومیت منطقه کمک زیادی کند.

وی اضافه کرد: هراز چندگاهی صدایی از راه‌اندازی معدن دیشموک توسط مسئولان بلند می‌شود ولی در عمل چیزی نمی‌بینیم و معدن در حالت تعلیق و سکون و تعطیلی قرار دارد.

بینا بیان کرد: مسئولان، خبر از اعطای تسهیلات و تجهیز کارگاه معدن می‌دهند ولی تاکنون کارگاه تجهیز نشده ؛ بلکه کاملا تعطیل است.

وی عنوان کرد: غریب پور معاون وزیر صمت با بیان اینکه، معدن نیترات دیشموک را در زمره معادن کوچک قرار می دهیم،  هماهنگی شد با مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک نشستی ترتیب و موضوع بررسی شد.

وی عنوان کرد: معاون وزیر صمت به این نکته هم اشاره کرد که کمک می کنیم وضعیت معدن نیترات بررسی و گزارش کتبی ارائه شود.

این مسوول ادامه داد: در ادامه با دستور ویژه معاون وزیر برای برگزاری نشستی با هدف بررسی وضعیت معدن نیترات دیشموک جلسه‌ای با سید رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک کشور داشتیم.

این مسوول یادآور شد: در این دیدار گزارشی از وضعیت معدن نیترات دیشموک ارائه شد که مدیر اجرای طرح معادن کشور با نادر برشمردن معدن نیترات دیشموک خواستار گام قوی سازمان  صنعت، معدن و تجارت در جهت احیای این معدن شد.

بینا ادامه داد: سید رضا عظیمی‌فر ضمن ابراز خرسندی از مطالبه‌گری یک مدیر منطقه‌ای برای اشتغال جوانان این دیدار را فرصتی برای بررسی وضعیت معدن دیشموک دانست.

وی عنوان کرد: مدیرکل معادن کشور در این دیدار عنوان داشت با توجه به گزارش‌های دریافتی مشخص شد احیای معدن نیترات لیراب عملاً آغاز شده و بزودی فرصتهای جدیدی در زمینه اشتغال و تولید کار در منطقه ایجاد خواهد شد.

بینا تصریح کرد: با دستور مدیرکل معادن کشور اولین مرحله از تسهیلات اختصاص یافته برای تجهیز کارگاه پرداخت شد و این معدن در اختیار بخش خصوصی است و پیگیری‌های آن از دارنده مجوز بایستی به طور مستمر پایش شود.

وی عنوان کرد: طبق صحبت‌های عظیمی مطالعات سازمان زمین شناسی کشور نشان از وجود ماده معدنی نیترات در دیشموک دارد، و  در صورتی که نیتراتی دریافت شود، وزارت دفاع می‌تواند یکی از مصرف کنندگان عمده آن باشد.

عضو شورای شهر دیشموک: مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک خواستار نظارت مستمر سازمان صمت بر عملیات اجرایی این معدن شد و با رسانه ای کردن مراحل اجرایی، امید را به مردم منتقل کند.

 

وی تصریح کرد:  در آینده نزدیک تیم کارشناسی از معادن کشور به منطقه اعزام و وضعیت پایش معدن رصد خواهد شد، نیترات در دیشموک وجود دارد و امیدواریم از این محل تولید مستمر صورت بگیرد.

عضو شورای شهر دیشموک با اشاره به نظر مدیر اجرای طرح معادن کشور در خصوص بیکاری در منطقه دیشموک و موضوع مشکلات اجتماعی گفت: این معدن می‌تواند در رفع محرومیت منطقه و شادابی جوانان نقش بسزایی دارد، لذا در بحث تجهیز معدن و کارخانه و امور اداری در صورت اعلام نیاز از طرف دارنده مجوز؛ مشاوره فنی از طرف کارشناسان طرح ارائه خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  شرط اجرای برنامه‌های تنظیم شده تحت نظر صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، فعالسازی معدن و کارخانه برای تولید، در آینده نزدیک از دیگر مباحث مطرح شده در دیدار با مدیر اجرای طرح معادن کوچک کشور بود.

نظر جدید
پربازدیدها