دوشنبه، 09 تیر 1399 00:00 کد مقاله : 13990409001
سیروس بزمی
جزئیات پروژه ی انتقال آب از سد کوثر به شهرستان بهمئی/ بهره برداری نیمه دوم سال ۱۴۰۰

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از بهره برداری پروژه آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای مسیر از سد کوثر در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش رهیافت جنوب به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "آرش مصلح"، با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به لیکک و روستاهای مسیر از سد کوثر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آب شرب استان است و عملیات اجرایی آن از سال 1390 آغاز شده، گفت: این پروژه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 40 درصدی برخوردار است.

وی اظهار داشت: در این پروژه در مسیری به طول 55 کیلومتر و با اختلاف ارتفاع حدود 400 متر، آب تصفیه شده از سد کوثر برای جمعیت حدود 85 هزار نفر انتقال داده خواهد شد که برای توسعه جمعیت تا افق 1420 طراحی شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه در هفته گذشته به همراه امام جمعه و فرماندار شهرستان بهمئی، از این پروژه بازدید داشته‌اند، گفت: قرار شد 55 کیلومتر عملیات لوله گذاری، امسال انجام و سال بعد نیز ایستگاه پمپاژ و مخازن آن تکمیل شود.

وی، با اشاره به اینکه هزینه اتمام این پروژه حدود 250 میلیارد تومان است و در عین حال در حدود 10 کیلومتر از مسیر، معارضات اجتماعی وجود دارد، گفت: خوشبختانه در سفر اخیر آقای جغتایی، رئیس امور پایش و آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، 60 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شد که با تزریق همه اعتبارت لازم و رفع مشکل معارضات موجود که با تلاش مسئولان محلی و همکاری ریش سفیدان و معتمدان انجام خواهد گرفت، در نیمه دوم سال آینده، شاهد بهره‌برداری از این پروژه مهم و حیاتی خواهیم بود.

دکتر مصلح سرپرست شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک و حومه با مسیر انتقال 57 کیلومتری، ظرفیت انتقال 8.5 میلیون متر مکعب آب، دارای ۲ ایستگاه پمپاژ و ۴ مخزن ذخیره آب می باشد از اوایل سال 1390 عملیات اجرایی آن با توجه به افزایش جمعیت شهرستان بهمئی، سیر قهقرایی سطح آب زیرزمینی ناشی از برداشت آب بیش از  5/5 میلیون متر مکعبی از منابع استراتژیک آب زیرزمینی شهرستان، عدم کیفیت مطلوب آب شرب چاهها، مشکلات تامین آب مورد نیاز صنایع شهرستان  و در راستای اجرای سیاست های پدافند غیر عامل، آغاز شد که با بهره برداری کامل از این طرح بیش از 90 درصد جمعیت شهرستان از آب آشامیدنی پایدار و سالم بر خوردار خواهند شد ضمن اینکه با توجه به در حال توسعه بودن شهرستان حدود 3 میلیون متر مکعب برای تامین آب صنایع و خدمات شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی عملیات لوله گذاری خط انتقال به طول حدود 20 کیلومتر، افتتاح مخزن 15 هزار متر مکعبی لیکک، اتمام مخازن آب شهرک ولی عصر و شهرک مطهری (روستای ورزرد)، خرید و دپوی لوله 26 اینچ به میزان 10کیلومتر، عملیات خاکبرداری و جاده سازی و تملک اراضی مسیر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی را عمده ترین فعالیت های انجام شده تا اکنون دانست. 

وی اعتبار هزینه شده در طرح را تا پایان سال 98 حدود 40 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اعتبار مصوب سال 1399 حدود 22 میلیارد تومان هست که تاکنون 7 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

مصلح ابراز امیدوارای کرد که با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته در سطح استانی و کشوری اعتبارات مصوب طرح به حدود 80 میلیارد تومان در سال 1399 افزایش پیدا کند که بر این اساس امکان اتمام عملیات لوله گذاری طرح تا ۱۴۰۰ از نظر فنی و اجرایی در صورت تخصیص اعتبار مذکور امکان پذیر است.

 وی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری فرماندار و امام جمعه محترم شهرستان بهمئی با مجموعه شرکت آب منطقه ای، یکی از مشکلات پیش روی عملیات اجرایی طرح آبرسانی به لیکک را رفع معارضات محلی و اجتماعی و تملک اراضی کشاورزی مسیر خط انتقال دانست که انتظار هست شورای تامین و اداری شهرستان بهمئی با همکاری مسئولان محلی شهرستان بهبهان اهتمام ویژه در این زمینه داشته باشند.

جزئیات پروژه ی انتقال آب از سد کوثر به شهرستان بهمئی/ بهره برداری نیمه دوم سال ۱۴۰۰جزئیات پروژه ی انتقال آب از سد کوثر به شهرستان بهمئی/ بهره برداری نیمه دوم سال ۱۴۰۰جزئیات پروژه ی انتقال آب از سد کوثر به شهرستان بهمئی/ بهره برداری نیمه دوم سال ۱۴۰۰جزئیات پروژه ی انتقال آب از سد کوثر به شهرستان بهمئی/ بهره برداری نیمه دوم سال ۱۴۰۰جزئیات پروژه ی انتقال آب از سد کوثر به شهرستان بهمئی/ بهره برداری نیمه دوم سال ۱۴۰۰

نظر جدید
پربازدیدها