شنبه، 07 تیر 1399 00:00 کد مقاله : 13990407001
امین روانان
مهندس امین ابراهیمی مدیری که توانست با ورودش به اکسین کارهای بزرگ و تحولات خوبی در این شرکت ایجاد کند
 آمادگی شرکت فولاد اکسین خوزستان برای تامین ورق های خاص فولادی جهت جلوگیری از واردات/تحریم نتوانست مانع تولیدشود

تعامل و مدیریت خوب بین مجموعه هیئت مدیره فولاد اکسین  و مدیر عامل فولاد اکسین  سبب شد که مجموعه این  شرکت دست به کارهای بزرگی در سطح کشور بزند که روز به روز شاهد پیشرفت این مجموعه در سطح کشور می باشیم 

به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب ، امین ابراهیمی روز شنبه با اشاره به ایجاد ارزش افزوده بسیار مناسب در تولید ورق‌های عریض برای ساخت لوله‌های انتقال نفت گوره به جاسک در فولاد اکسین، اظهار داشت: رئیس جمهوری پنجشنبه گذشته در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه مشارکت شرکت فولاد اکسین در اجرای این پروژه را از جمله دستاورد با ارزش دولت یازدهم دانست.

وی ادامه داد: با حمایت‌هایی که از سوی دولت صورت گرفت، زمینه رونق تولید در این شرکت فراهم شد و امروز تکنولوژی‌ روز دنیا در ساخت انواع ورق‌های فولادی در فولاد اکسین خوزستان انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت:  مشارکت در ساخت مواد اولیه تولید لوله‌های خط انتقال نفت گوره به جاسک باعث شد دانش فنی این شرکت نیز بیش از پیش تکمیل شود.

وی افزود: همچنین زمینه فعالیت در پروژه‌های دیگر از جمله ساخت لوله  ۷۰ در ۵۶  که با فرمول خاصی تولید می شود و اکنون  در اختیار متخصصان فولاد اکسین است، فراهم شده است این نوع ورق‌ها برای استفاده در مخازن تحت فشار صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تولیدی می‌شوند که هم‌اکنون با قیمت بسیار بالایی از خارج کشور وارد می‌شوند.

ابراهمیی یادآورشد: با ایجاد ارزش افزوده مناسب در فولاد اکسین خوزستان و همکاری بسیار خوبی که بین فولاد مبارکه صورت گرفته، تکنولوژی ساخت این لوله و مواد اولیه تولید آن بومی سازی شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با تاکید بر اینکه این شرایط رضایت بخش به واسطه حمایت‌های دولت از این شرکت فولادی رقم خورده است گفت: زمانی که فولاد اکسین فعالیت خود را شروع کرد، قرار بود این شرکت به ارتباط هرچه بیشتر صنعت نفت و صنعت فولاد کمک کند اما بخاطر نبود اعتماد لازم و همچنین فراهم نبودن بستر مناسب برای ارائه توانمندی‌های فولاد اکسین خوزستان، طی ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های غیر تخصصی مشغول فعالیت بودیم.

وی تصریح‌کرد: این موضوع باعث ایجاد چالش‌های متعدد برای شرکت و زیان انباشته به میزان یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۹۷ شد.

ابراهیمی با بیان اینکه این روند در سال ۹۸ همزمان با فعالیت  ساخت مواد اولیه در تولید لوله‌های خط انتقال نفت گوره به جاسک با تغییرات اثربخشی همراه شد، گفت: در این دوره، فولاد اکسین خوزستان توانست نقش اثرگذاری در صنعت نفت و گاز کشور داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین ادامه‌داد: این شرکت از یک مجموعه جوان و متخصص برخوردار است که با هم‌افزایی به وجود آمده بین فولاد مبارکه، توانست در پروژه گوره به جاسک با تکیه به توان داخلی، در تولید محصول مورد نیاز تولید لوله‌های خط انتقال نفت گوره به جاسک که قرار بود مواد اولیه آن از خارج کشور تامین شود، مشارکت داشته باشد.

ابراهیمی تصریح‌کرد: در نهایت با مشارکت سه مجموعه فولاد اکسین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و لوله‌سازی اهواز تولید لوله‌های این پروژه کاملا بومی سازی شد.

وی با بیان اینکه کل این پروژه یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر است که ۳۶۶ هزار تن ورق نیاز دارد، گفت: تاکنون بیش از۲۶۰ هزار تن از این میزان در فولاد اکسین تبدیل به ورق شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از این پروژه باقی مانده که از این میزان ۲۰ هزار تن ورق آن در شرکت فولاد اکسین و ۸۰ هزار تن اسلب در کارخانه فولاد مبارکه موجود است، گفت: سهم فولاد اکسین خوزستان به عنوان تولید کننده ورق در شهریورماه به اتمام می‌رسد.

عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد.

این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از کوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک تکمیل می‌شود.

خط انتقال نفت خام گوره به جاسک هم‌اکنون ۳۹ درصد پیشرفت دارد که شامل ۸۶۰ کیلومتر عملیات مسیرسازی، ‌۴۴۰ کیلومتر ساخت لوله، ۳۵۰ کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه و ۲۶۰ کیلومتر عملیات جوشکاری است.

یکی از مهمترین مشخصات این طرح تامین یک‌هزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از تلمبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر است که بخش مهمی از آن در شرکت لوله‌سازی اهواز در حال ساخت است.

در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند

نظر جدید
پربازدیدها