یکشنبه، 10 فروردین 1399 00:00 کد مقاله : 13990110001
امین روانان
کرونا تهدیدی که در آموزش و پرورش به فرصت تبدیل شد

 
وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَخَیْرٌلَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّلَّكُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ(216/بقره)
بسا چیزى را خوش نمى‏دارید و آن براى شما خوب است و بسا چیزى را دوست مى‏دارید و آن براى شما بد است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید.    

 به گزارش رهیافت جنوب از لنده چند صباحی است مهمان ناخوانده عجیبی  بر سطح  کره خاکی که مردمانش سرگرم  زندگی روزمره خویش بودندفرود آمده است ودر تکاپوی ورود به تمامی اقلیم های بشری کشور ما نیز از دسترس چنگ اندازی و حضور بد یمن آن  در امان نمانده است . درباره این مهمان ناخوانده ،منشاءپیدایش ،کارکردها و آسیب های آن ،فرایند انتقال و تاریخ ترک میزبان  آن..... تفسیر ها و برداشت های متفاوت و گاها ضد و نقیصی ارائه شده ،اما وجه مشترک همه این تعاریف با وجود ابهامات متعدد درگیر کردن تمامی ساختار های اجتماعی ،اقتصادی ،سیاسی ،فرهنگی ، نظامی ،و.... سرزمین میزبان  می باشد و به عبارتی جنس آن تک بعدی یا تک ساختاری نمی باشد .
 وزارت آموزش و پرورش  جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از  مهم ترین و بنیادی ترین خرده سیستم های کشور که متاسفانه از اولین مقاصد این ویروس بود از ابتدای ورود بیماری  از پیامد ها و تبعات آن در امان نماند و از همان شروع پیدایش بیماری با درگیری مثبت و فعالانه با آن به تحلیل منطقی و کارشناسی موضوع پرداخت . با تعطیلی  مهم ترین بعد و فلسفه وجودی آموزش و پرورش یعنی مدرسه و  کلاس های درس در مهم ترین و بارورترین ماه و فصل سال در  اسفند ماه درک موضوع و تهدیدهای ناشی از آن به اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش تبدیل گردید.
 در بالاترین سطوح وزارت آموزش و پرورش ، تهدید بیماری کرونا به عنوان یک موضوع مهم  زیر نگاه  و رصد دقیق همه مدیران  این دستگاه از ادارات کل تا شخص وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت و با عنایت به علمی بودن بدنه کارشناسی و مدیریتی و در راس  آن وزیر محترم آموزش و پرورش ،تبدیل این تهدید به فرصت در دستور کار همه مسیولان قرار گرفت .طرح شعار محوری   (مدرسه و کلاس تعطیل می شود اما یادگیری و آموزش تعطیل نمی شود)  و تشکیل تیم های  کارشناسی و نظر خواهی از استان ها و شهرستان ها برای عملیاتی نمودن این شعار آغاز و در این راستا از همان هفته های اول اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده نوید تبدیل این تهدید به فرصت هایی برای ارتقای فعالیت های آموزشی می داد . 
وزارت آموزش و پرورش اقدامات مهمی را برای تبدیل تهدید بیماری کرونا به فرصتی برای اعتلا و پیشرفت و عدم توقف قعالیت های آموزش و یادگیری  انجام داد که پاره ای از آنها به شرح ذیل  میباشد:     
1- استفاده از ظرفیت فضای مجازی ؛ تکیه بر توانمندی  بومی معلمان با شور و شوق تشکیل گروههای درسی و کلاسهای مجازی  از همان روز های اول و ارائه تدریس توسط  همکاران آموزشی در هر نقطه ای از کشورکه دسترسی حداقلی به اینترنت داشتند ،  نشان از موثر بودن این شیوه  داشت . تهیه کلیپ های متنوع و مختلف تدریس با تکیه بر خلاقیت  همکاران  ، برگزاری آزمون های آنلاین و اخذ بازخورد از فراگیران از جمله دستاوردهای آن می باشد  . همکاران آموزشی نیز  از این فرصت برای ارائه و گسترش  خلاقیت های خویش استفاده کرده و مبادله کلیپ های تولید شده توسط معلمان در گروههای مختلف گواه این موضوع می باشد.
2- ورود صدا و سیما  از طریق  شبکه آ موزش فرصتی را برای اولیا فراهم کرد که در کنار دانش اموزان با تکالیف ومطالب  درسی فرزندان خود آ شنا شوند و فاصله و حلقه مفقوده تاریخی ارتباط  بین خانه و مدرسه تا حدودی پر شد.          
3-  درگیری اولیا در فرایندهای یادگیری باعث شد آ نها به نقش و اهمیت کار معلمان و مدرسه در هدایت  کنترل ویادگیری دانش آموزان پی برده وبه نوعی درک و نگاه مثبت و بهتری از سختی کارمعلمان پیدا کنند .
4- آموزش  معلمان و عوامل اجرایی مدارس با شیوه های پیشگیری از  بیماری با آموزش ضمن خدمت و همچنین درگیر شدن آنها در فرایند ضدعفونی و گند زدایی  مدارس فرصتی برای دانش افزایی همکاران درموضوعات مرتبط با  بهداشت و سلامتی شد .            
5- درگیرشدن  دانش آموزان در تهیه کلیپ از فعالیت های خویش که در موضوعات درسی یا در موضوعات مرتبط با  سلامت، ورزش ، بهداشت و اصلاح عادت های غلط غیربهداشتی  .......شور و نشاط در بین دانش آموزان ایجاد کرد.
6-  مدیریت بهینه  اوقات فراغت به صورت مشترک توسط اولیا و مدرسه از طریق مبادله اطلاعات و فعالیت های دانش آموزاتن در خانه  از طریق رصد مجازی صورت گرفت .
7-  تهیه بانک و آرشیو متنوع شیوه های نوین تدریس با جمع آوری و مستند سازی کلیپ های  تهیه  شده  توسط همکاران  آموزشی در سراسر کشور 
  با عنایت به اقدامات فوق که بخش کوچک و پیدای فرصت های خلق شده توسط وزارت آموزش و پرورش می باشند، می توان نتیجه گرفت که اقدامات این وزارت در مدیریت تهدید کرونا موفقیت آمیز بوده و تهدیدکرونا را به فرصتی برای اثبات شایستگی های معلمان وارتقای کیفیت نظام آموزشی و افزایش دانش واطلاعات و بهبود نگرش معلمان نموده است  . 
همان طور که ملت ایران در گذر از گردنه های تاریخی از دفاع مقدس تا تحریم ها و ... و تبدیل این گردنه های تهدید آمیز به فرصت هایی برای پیشرفت و استقلال کشور، وزارت آموزش و پرورش نیز با درایت و تدبیر وزیر محترم و مجموعه مدیران کل آموزش و پرورش و روسای شهرستان ها و مدیران مدارس ، با تکیه بر مقوله پدافند غیر عامل دیگر منتظر بحران نمی ماند  و با پیش بینی و رصد دقیق بحران های احتمالی و شناسایی تهدید های فعلی و آینده ،همچنان به دنبال فرصت سازی های مثبت و سازنده در تمامی حوزه ها و ابعاد خویش می باشد و تا فضای مساعد رشد و پیشرفت برای دانش آموزان فراهم شود .

علی جاویدان
مدیر آموزش و پرورش شهرستان لنده استان کهگیلویه و بویراحمد

برچسب ها :
نظر جدید
پربازدیدها