شنبه، 02 فروردین 1399 00:00 کد مقاله : 13990102003
امین روانان
نوروز و سنت های همیشگی

رهیافت جنوب - به قلم کنشگر اجتماعی /مجتبی محمدی  - اگر چه نوروز کهنسال دیرینه ترین و قدیمی تر ین و پرتکرار ترین جشن کیانی ما ایرانیان و فارسی زبانان سراسر این کره خاکیست اما هر سال ک می آید با خود تازه گی،سرزندگی،شادابی، چهچهه چلچله های خوش آواز، عشق بی دریغ ب هم نوع، یادآوری گذر ایام و چرخش چرخ دوار پدر سپید موی فلک، کنار هم بودن و قدر یکدیگر دانستن و... را برایمان به ارمغان می آورد .

همین ارزشهای انسانی و جادویی است که نمی گذارد گرد و غبار گذر زمان و سالیان دراز رنگ پیری و کهنگی بر تنش بگذارد و هر سال جوان تر،شاداب تر و باطراوت تر از سال پیش سراغ مان می آید و بی هیچ بهانه ای بغل بغل مهرومهربانی و سبد سبد گل شادی تقدیم مان می کند،وقتی بوی سیب های سرخ سفره های هفت سین پر از یک رنگی و صفا در لابه لای دلهای پر از سخاوت و بی ریا می پیچد آرامشی عجیب می یابند و از سر قدرتی لایزال کینه های کهنه ی پار سالی را بیرون می ریزند و بهم از سر شوقی وصف ناپذیر نزدیک تر می شوند.
چشم ها ی خسته بقول سهراب انگار شسته می شوند و جز روشنی و زیبایی چیز دیگری نمی بینند!!همین که عطر بهار به مشام جان های اسیر سردی و تلخی زمستان می خورد انقلابی برپا می شود و گرمی و شیرینی تمام فضا را پر می کند و می توان گیسوان شانه زده ی سبزه های سر سفره های هفت سین  را به زلف درختان دشت گره زدو بهار را به همین سادگی مهمان تک تک خانه ها کرد.از نگاه نافذ انسان آگاه و آزاد اندیش اهل دل وقتی خوب عمیق شوی میبینی که نوروز سلامی از جانب یکتا زمام دار این آفرینش است سلامی از سر لبخندی زیبا ک برای بشر جز سلامتی ، آرامش،شادی و کمال نمی خواهد. آری لبخند خدا بر شما مبارک باد.
نوروز بمانید ک ایام شمایید
آغاز شمایید و سرانجام شمایید
ایام به دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید ک ایام شمایید

نظر جدید
پربازدیدها