جمعه، 02 اسفند 1398 00:00 کد مقاله : 13981202001
مدینه رحیمی
با تایید ابتلا و مرگ دو نفر در شهر قم به خاطر ابتلا به ویروس کرونا، و تایید سه مورد دیگر ابتلا در قم و اراک، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران از تشکیل "ستاد پیشگیری و مقابله ...
کرونا وارد کشور شد/تایید مرگ چند نفر از هموطنان/تشکیل کارگروه ویژه بهداشت

خبرها حکایت از آن دارد که در کمال تاسف تعدادی از هموطنان عزیزمان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

در این شرایط وظیفه همگانی کمک به پیشگیری از فراگیر شدن بیماری و همچنین درمان مبتلایان احتمالی است. بر این اساس  وظیفه می دانم موارد ذیل پیشنهاد داده شود:

در باره ی مناطق آلوده و تعداد ناقلان ویروس، بیماران و خدایی نکرده قربانیان بدون هیچگونه پرده پوشی و با دقت و سرعت اطلاع رسانی شود. ممکن است تعداد مبتلایان و مناطق آلوده به ویروس بسیار بیشتر از موارد اعلام شده باشد کما این که متاسفانه خبر از درگذشت تعدادی از مبتلایان رسیده است و معمولا در برابر هر مورد فوتی حدود ۴۰ برابر ابتلا گزارش می شود. به هیچ وجه نباید ساده اندیشی شود و یا با مصلحت سنجی های افراد غیر متخصص، شهروندان عزیز سراسر کشور در معرض خطر قرار گیرند. داستان جگر سوز سقوط هواپیمای اوکراینی باید به همه آموزش داده باشد که کوچکترین سهل انگاری، خطا یا پرده پوشی می تواند چه عوارض و پیامدهای سنگینی داشته باشد. به هیچ وجه منکر جنگ روانی آمریکا علیه چین نیستم اما غفلت و پنهانکاری اولیه چینی ها در فراگیری این بیماری و خسارات بسیار سنگین انسانی و مادی این بیماری به چین نقشی جدی داشته است.

انتظار می رود، وزارت بهداشت و سیستم بهداشتی و درمانی سراسر کشور که از توان و تجربه ی خوبی هم برخوردار است، فورا روش های کنترل و پیشگیری از بیماری را در همه اماکن عمومی و دولتی و محیط خانواده و ….اعلام نماید. کنترل و پیشگیری از فراگیری این ویروس، مهمترین اقدامی است که باید صورت پذیرد.

فورا علائم بیماری احتمالی و مراقبت های لازم و چگونگی پروسه ی درمان به مردم اطلاع و آموزش داده شود.

فورا مراکز درمانی که در صورت احتمال بیماری، مردم باید به آن مراکز رجوع کنند، معرفی شوند.

پزشکان، کادر پرستاری و دارویی سراسر کشور از آموزش و آمادگی های لازم برخوردار شوند.

بدون هیچ گونه ملاحظه یا مصلحتی، مراکز آلوده قرنطینه اعلام شود.

مبادی ورودی کشور نسبت به احتمال افراد ناقل ویروس به دقت مراقبت شود

برای آنچه سایر نهادهای حکومتی و دولتی و مدنی باید بدانند یا در پیشگیری از بیماری یا مدیریت بحران کمک کنند، بی استثنا دستورالعمل های لازم و فوری و قاطع صادر شود.

از هر گونه مداخله نهادها یا افراد غیر مسئول و غیر متخصص در هر سطحی به شدت پرهیز و ممانعت شود.

تلفن ها و شیوه های دیگر برای پاسخ دهی پیوسته به پرسش های مردم تعیین شود

نقش دستگاه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی تخصصی و مناسب و به زبان ساده در این فرآیند بسیار مهم و تعیین کننده است. تلویزیون و رسانه های رسمی و رسانه های شهروندی به ویژه در فضای مجازی و … با هوشیارسازی مردم اما بدون ایجاد ترس بیش از حد، فورا روش های پیشگیری را آموزش داده، مراکز درمانی اختصاص یافته را معرفی کنند و اطلاع رسانی های تخصصی و به هنگام را بر هر چیزی مقدم بدارند. آموزش باید به زبان آسان و به شکل مستمر صورت پذیرد. انتظار می رود مسئولان بهداشت و درمان نیز نهایت همکاری را با رسانه ها مبذول دارند.

موضوع سلامت هموطنانمان و درد و آلام مردم در معرض خطر و یا مبتلا در میان است، لذا همه باید از سیاسی کردن مسئله و حاشیه سازی ها و یا کم و زیاد کردن ابعاد مسئله پرهیز کنیم و هر کدام به سهم خود و با دقت و مسئولیت به هموطنان عزیز و مدیریت سلامت و کادر درمانی کشور در مواجهه با این ویروس یاری رسانیم تا با کمترین خسارت از این خطر که در صورت غفلت خدایی نکرده می تواند ابعاد وسیع و ملی پیدا کند و جان هموطنان عزیزمان که پدران و مادران و برادران و خواهران و فرزندان دلبند هر یک از ما هستند را هدف قرار دهد، به سلامت عبور نماییم. طبیعتا هر یک از مردم فهیم ایران نیز با سیستم بهداشت و درمان همکاری حداکثری خواهند داشت.

ان شاء الله خداوند در این مسیر حافظ سلامت و یاریگر مردم عزیز و کادر بهداشت و درمانی مان که با مسئولیت و آزمایش بسیار خطیری مواجه هستند، باشد و به زودی شاهد خبرهای کنترل کامل این ویروس باشیم.

نظر جدید
پربازدیدها