یکشنبه، 20 بهمن 1398 00:00 کد مقاله : 13981120009
سیروس بزمی
اگر از برخی مشكلات و محدودیت های ساختاری در فرهنگ و وضعیت زندگی صرف نظر كنیم می توان طایفه گرایی را به عنوان مهمترین مصیبت در راه توسعه همه جانبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ...
طایفه گرایی خطرناک تر از غده ای سرطانی برای افکار جامعه / انتخابات گذراست اما اختلافات پا برجا

از سری یادداشت های مخاطبین سایت/ رهیافت جنوب/ مختار خلخال

 طایفه گرایی خطرناک تر از غده ای سرطانی برای افکار جامعه / انتخابات گذراست اما اختلافات پا برجا

 رسول خدا (ص) می فرمایند: «من تعصب او تعصب له فقد خلع ربق الایمان من عنقه؛  هر کس تعصب بورزد، یا دیگران به خاطر او تعصب بورزند، رشته های ایمان را از گردن خود بازگردانده است.

روزهاست که فضای نشست های انتخاباتی در حوزه کهگیلویه بزرگ به راه است. در حال حاضر بحث های انتخاباتی در شبکه های مجازی و مجالس حقیقی از بخاری زمستان خانه های مردم هم گرم تر است و می توان گفت كه تمام مردم به نوعی درگیر بحث و جو انتخابات شده اند.

در این بین در خیلی ازحرف های خارج شده از دهان ها سخن از وابستگی طایفه ای كاندیداها و خط و مشی آنها نقل مجالس شده به نحوی که دعوت از کاندیدا انتخاباتی گاها براساس همین گرایشات طایفه ای است.

بطوری که دعوت از کاندیدا بخاطر این است که فلان طایفه یا فلان فرد رقیب از فلان کاندیدا دعوت کرده ما هم باید از کاندیدا رقیب دعوت کنیم.

كاندیداهای حوزه نیز سرگرم فعالیت و تشكیل جلسات و مراجعات انبوه هستند و از این نشست به آن نشست در حرکت اند و گاها وقتی را برای پرداختن به زندگی و کارهای شخصی برخی نیز کنار گذاشته اند.

اگر از برخی مشكلات و محدودیت های ساختاری در فرهنگ و وضعیت زندگی صرف نظر كنیم می توان طایفه گرایی را به عنوان مهمترین مصیبت در راه توسعه همه جانبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نام برد.

 هم ولایتی های عزیز ؛ طایفه گرایی نتیجه ای جز تحمیل افكاری كاذب در ذهن افراد یك جامعه ندارد تاثیر طایفه گرایی بر افكار، اذهان و فرهنگ یك جامعه؛ بینش ها را به سمتی هدایت می كند كه انجام كار ها و امورات اداری و بهره مندی از امتیازات اجتماعی وابسته به حضور یكی از اقوام و یا هم طایفه خود در ان قسمت می باشد.

متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم طایفه گرایی برنده میدان مبارزه با شایسته سالاری بوده و در حال حاضر می توان وزنه وابستگی های طایفه ای را سنگین تر و موثر تر از شایسته سالاری دانست.

 شایسته سالاری که در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری عزیز همواره برتکیه بر توان جوانان و انقلابیون تاکید دارند.

جوانانی که به خوبی در عرصه های مختلف از هشت سال دفاع مقدس گرفته تا عرصه های علمی و هسته ای لیاقت خود را نشان و امتحان خود را پس داده اند.

در نشان دادن اقتدار جوانان همین بس که در روزهایی که ما جنگ های مختلف نظامی را در منطقه با سرداران و سربازان جوان و شجاع حاج قاسم سلیمانی پیروز می شدیم و غده های سرطانی همچون داعش را نابود کردیم اما جنگ های اقتصادی و سیاسی را با پیرمردها شکست خوردیم تا سفره های مردم هرروز کوچکتر شود.

ریش سفیدان، دانشگاهیان، فرهنگیان و مردم شریف کهگیلویه بزرگ؛ طایفه گرایی غده ای خطرناك تر از سرطان برای افكار یك جامعه بوده و آنچنان تاثیرات مخربی بر افكار و اندیشه های یك جامعه دارد كه اثرات مخربش سال های سال برجا مانده و بزرگترین وسیله برای دامن زدن به كینه توزی ها و دشمنی ها همین غده سمی طایفه گرایی است، تا آنجا كه به صورت فرسایشی زندگی مردم را هم در فرهنگ و افكار و هم در وضعیت كلی زندگی به سمت بی خیالی نسبت به همدیگر سوق می دهد.

 بنده بعنوان یك شهروند كه روح و سرنوشت جوانان منطقه ام را جایگاه ضربه های متعدد اثرات مخرب همین قومیت گرایی می بینم؛ میگویم كه طایفه گرایی در انتخابات به طایفه گران هم پشت كرده است و گاها سبب اختلافات زیادی بین برادران بوجود آورده است.

اختلافاتی که بخاطر این ایام گذرا انتخابات است اما بعد از اینکه رای دادن ها تمام شد اختلافات همچنان پا برجاست ولی نه نماینده ای کار به اختلافات دارد و نه آن منطقه برای کاندیدایی که رای آورده مهم خواهد بود.

چیزی که در طول دوره های گذشته دیدیم نماینده ای که با هزاران وعده رای می آورد هیچ ثمره ای برای آن طایفه یا منطقه نداشت و صرفا از او وعده های بر زمین مانده است.

بعنوان حرف آخر با مردم شریف و همیشه در صحنه کهگیلویه بزرگ، روشنفكران، دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبگان سیاسی این است كه آستین بالا زده، پرچم روشنگری بر افراشته و نسبت به برچیده شدن بساط طایفه گرایی در آستانه انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی كمر همت ببندید و با تاسی به فرمایشات ائمه اطهار(ع) و تمسك به آیه شریف « واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا » منطقه را برای پیشرفت آماده کنیم تا شرمنده نسل های آینده نگردیم.

مختار خلخال - فرزند کوچکی از کهگیلویه بزرگ

نظر جدید
پربازدیدها