دوشنبه، 14 بهمن 1398 00:00 کد مقاله : 13981114007
امین روانان
با مردم رو راست باشید/ مردم شفافیت میخواهند/چرا می ترسید اموال خود را شفاف کنید؟


رهیافت جنوب /به قلم وحید زاده کنشگر اجتماعی /کاندیدا های یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی در حوزه ی کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام! :

قدر این مردم را بدانید، این مردم لایق بهترین ستایش ها هستند،  در کنار بی تقوایی های تبلیغاتی چند تا از راهکارها  و برنامه های خود برای برون رفت از مشکلات فعلی این مردم، مثل مشکل ازدواج، مشکل مسکن، مشکلات اشتغال به صورت شفاف ارائه دهید و موضع خود را نسبت به شفافیت اعلام کنید/ مردم دیگر تاب وعده های پوچ برخی را ندارند، و خواستار شفاف شدن اموال، آراء و هزینه های انتخاباتی شما هستند!!با مردم صادق، و آنان را مَحرم و ولی نعمت خود بدانید.

مگر یک نماینده در طول چهار سال وکالت خود  چه اندازه حقوق می گیرد که برای آن دست به ریخت و پاش های مستانه و نا معلوم می زند.

امیرالمومنین، علی(علیه السلام) در نامه ای به مالک اشتر می فرمایند: من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را پنهان نمی دارم «أن لاأحتجز دونکم سراً الا فی حرب)

 امروز در غرب مسائلی همچون شفافیت اموال و دارایی ها، که اسلام داعیه دار آن است، بصورت قانون در آمده است  و  هر مسئولی  تمامی اموالش را نه تنها برای قوه قضاییه بلکه برای تمام مردم آشکار می کند.

و این دقیقاً فرمایش امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که می فرماید: 

بدانید، حقی که شما بر عهده ی من دارید، این است که چیزی را از شما مخفی ندارم، جز اسرار جنگ را.

و در جایی دیگر فرمودند، فرزند ابی طالب را ببینید که با این لباس و این اسب آمد و با همین هم باید برود! 

رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: مردم و به ویژه نخبگان را از جزئیات واقعیت ها مطلع کنید، ما چیز محرمانه نداریم‌.

شفافیت یک ابزار پاسخ گویی است و زمانیکه همه چیز شفاف باشد فرد خود را در برابر مردم پاسخگو می داند چرا که شفافیت برابر با افزایش نظارت است و این امر سبب افزایش کارآمدی است.

یکی از بدیهیات شفافیت کاهش فساد است چرا که عموماً فساد پشت درهای بسته اتفاق می افتد، جایی که نظارتی وجود ندارد. 
از جمله دستاورد های دیگر شفافیت، افزایش سطح تحقق نیاز های مردم و توقعات درست و کاهش تصمیمات فردی و جناحی و فوری‌می باشد.

نظارت مردم بر حقوق، مزایا و اموال و دارائیهای مسئولین در بیش از 55 کشور جهان و در سطوح مختلف در حال انجام است و از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

➖ افزایش اعتماد مردم به نظام و افزایش سرمایه اجتماعی نظام.

➖ کاهش هزینه‌های نظارتی همزمان با افزایش کارآیی آن به دلیل استفاده از ظرفیت مردم در نظارت.

➖افزایش امکان و سرعت کشف فساد و در نتیجه، بالا بردن هزینه انجام فساد، برای مدیران فاسد

➖ احقاق حق مردم در دستیابی به این اطلاعات و نظارت شان بر «امور و اموال خود»

➖ از بین رفتن امکان فساد و اهمال‌کاری نهادهای نظارتی.

لذا اگر شخصی از شما در شفاف کردن هزینه های انتخاباتی،آراء و اموال خود کوتاهی کند، بنا را بر انگیزه هایی غیر اخلاقی گذاشته است.
به همین خاطر  پیشنهاد میکنیم حتی اگر این طرح قانونی نباشد بصورت اختیاری اموال و آراء و هزینه های انتخاباتی خود را شفاف کنید.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته: رضا وحیدزاده معلم ابتدایی شهرستان بهمئی

نظر جدید
پربازدیدها