جمعه، 04 بهمن 1398 00:00 کد مقاله : 13981104005
سید مصطفی گنجی
مهندس هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه بزرگ در طی سه سال و اندی از نمایندگی خود، باتوجه به حقوق از دست رفته زنان و بانوان در ۶ دوره گذشته این مطالبه به حق بیش از پیش بانوان را ...
احیای حقوق فراموش شده زنان و بانوان شهرستان‌های چهارگانه توسط سردار سازندگی/ عدم توجه و نفی حقوق بانوان در ۶ دوره گذشته

به گزارش رهیافت جنوب از دهدشت، حضور زنان و دختران در کنار مردان و دوشادوش آنها در دهه های اخیر بسیار پررنگ بوده و مشارکت آنها در دوران مبارزات و پیروزی انقلاب 57 و همچنین دوران دفاع مقدس، سازندگی و پس از آن تاکنون، مورد اذعان همگان بوده و همواره مورد تمجید قرار گرفته است.


 جایگاه و اهمیت خانواده در دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران در اسناد بالادستی به موضوع خانواده توجه ویژه ای شده و علاوه بر این در اصل 20 قانون اساسی که مطابق آن همه افراد ملت اعم از زن و مرد بصورت یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردار هستند اما زنان و خانواده همیشه با چالش های اساسی مواجه هستند. 

 تاخیر و افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق و افزایش زنان سرپرست خانوار، گسترش و تنوع دامنه آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد و خشونت که منشا و علت همه این موارد پدیده بیکاری و اشتغال است از جمله چالش های پیش روی حوزه زنان و خانواده است.

 

  تقویت کارکرد خانواده و جایگاه زنان و اصلاح قوانین متناسب با آن، حمایت و توان افزایی خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب، توسعه و گسترش زمینه های کارآفرینی و اشتغال برای زنان و دختران با اولویت زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصیل دانشگاهی، توانمندسازی زنان روستایی و عشایر برای دستیابی به مهارت‌های شغلی از جمله راهکارهایی است که می‌توان برای رفع چالش‌های حوزه زنان و خانواده به آنها توجه کرد.

مهندس عدل هاشمی‌پور از همان ابتدای آغاز فعالیت‌های سازندگی خود همیشه به حوزه بانوان و مشکلات آنها توجه ویژه‌ای داشت و پس از ورود ایشان به صحنه انتخابات و پیروزی و راهیابی به مجلس یکی از اولویت‌های کاری خود را به حوزه بانوان معطوف کرد.

وی با انتخاب یکی از زنان حوزه انتخابیه به‌عنوان مشاور بانوان تلاش کرد تا از نزدیک و به صورت بنیادی در جریان ریز مسائل و مشکلات بانوان قرار بگیرد و الحق والانصاف مشاور ایشان تا به امروز توانست تا حدود بسیار زیادی امید به معنای واقعی را به جامعه زنان و دختران برگرداند و این خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دیدارهای هفتگی و ماهانه با زنان و دختران فعال اجتماعی شهرستان‌ها و بخش‌های شهرستان، برگزاری جلسات متعدد با محوریت بررسی مشکلات حوزه بانوان در مناطق مختلف حوزه انتخابیه، سرکشی و بازدید از زنان سرپرست خانوار و توجه به نیازها و رفع مشکلات آنها در روستاهای دور و نزدیک حوزه انتخابیه از جمله فعالیت‌های مشاور امور بانوان مهندس هاشمی‌پور تا کنون بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

باتوجه به مسائل و مشکلاتی که در یکسال اخیر در بخش دیشموک به وقوع پیوست و سبب جان باختن تعدادی از دختران و زنان این منطقه شده بود، به دقت مورد توجه مهندس هاشمی‌پور و مشاور ایشان در حوزه بانوان قرار گرفت.

پس از این اتفاقات، سرکشی از مناطق آسیب‌پذیر بخش دیشموک و دیدار با خانواده‌ها از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفت و رئیس بهزیستی شهرستان کهگیلویه با همراهی تیمی از روانشناسان راهی بخش دیشموک شده و جلسات روانشناسی متعددی با خانواده‌های آسیب‌پذیر انجام شد.

توجه به مشکلات بانوان در مقوله ورزش، کسب و کارهای نوپا و زودبازده، معیشت زنان سرپرست خانوار و آسیب‌های اجتماعی با حساسیت خاصی توسط مهندس هاشمی‌پور مورد توجه قرار گرفت؛ مهندس هاشمی‌پور مشکلات و معضلات بانوان بخش دیشموک را بارها در مجلس فریاد زد و خواهان حمایت و توجه بیشتر دولت و دولتمردان شد، در همین خصوص مهرماه امسال طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس با همراهی خانم عباداللهی به میان زنان و بانوان بخش دیشموک رفت و از نزدیک در جریان مشکلات قرار گرفت و قول داد که صدای زنان محروم این خطه باشد.

مهندس هاشمی‌پور در زمینه ازدواج آسان و تهیه جهیزیه نیز اقدامات مؤثری انجام داده و جوانان زیادی را روانه زندگی کرده است و همین عامل تا به امروز توانست تا حدود بسیار زیادی از معضلات اجتماعی در نقاط آسیب‌پذیر بکاهد؛ مهندس هاشمی‌پور از گذشته تاکنون همیشه به مقوله ازدواج آسان توجه ویژه‌ای داشته و همواره تلاش می‌کرد که بتواند در این میان سهم خود را هرچند کوچک انجام دهد و در این زمینه تا به امروز بیش از ۵۰۰ پکیج جهیزیه هر کدام به ارزش ۱۲۰ میلیون ریال به جوانان حوزه انتخابیه اهداء کرده است و این مورد تنها بخشی از توجه ویژه ایشان به حوزه بانوان است.

مشاور بانوان نماینده کهگیلویه بزرگ بارها و به بهانه مناسبت‌های مختلف با زنان شاغل در ادارات سراسر حوزه انتخابیه، جامعه پزشکی و پرستاران و نیز فرهنگیان دیدار کرد و از نزدیک مشکلات این قشر از بانوان را به دقت پیگیری می‌کند.

گزاف نگفته‌ام اگر بگویم مهندس هاشمی‌پور تا به امروز تنها نماینده کهگیلویه بزرگ است که به حوزه بانوان و مشکلات آنها توجه ویژه داشته و رفع چالش‌ها و موانع این حوزه از دیرباز تاکنون دغدغه مهندس هاشمی‌پور بوده است.

نظر جدید
پربازدیدها