شنبه، 04 آبان 1398 00:00 کد مقاله : 13980804002
امین روانان
هجوم سه قلاده خرس به باغات بهمئی/کمبود غذا خرس‌ها را به روستاها کشانده است/ مردم مراقب باشند

به گزارش رهیافت جنوب از یاسوج مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد با اشاره به هجوم 3 قلاده خرس به باغات روستاهای بهمئی گفت: کمبود غذا این خرس‌ها را به باغات عشایری کشانده است و مردم و روستائیان مراقب باشند.

سید اسدالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار  رهیافت جنوب  در این باره اظهار داشت: طی یک هفته گذشته سه قلاده خرس از مناطق زیستی خود خارج شده و به مناطق باغی روستاهای شهرستان بهمئی نزدیک شده‌اند.

هاشمی ادامه داد: این خرس‌ها به همراه توله های‌شان برای تهیه ذخیره غذایی به باغ ها و مزارع کشاورزی نزدیک می شوند چرا که با سرد شدن هوا و اولین بارش‌ها به خواب زمستانی فرو می روند.

وی از دیگر دلایل نزدیک شدن خرس ها به مناطق باغی را از بین رفتن گونه‌های گیاهی از جمله زالزالک و بنه که جزو غذاهای اصلی این حیوان به شمار می رود ، عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث می شود خرس ها به ناچار از گرسنگی برای تامین غذا به باغات و مزارع مردم رو بیاورند.

هاشمی افزود: البته ناگفته نماند این خرس‌ها چند ماه پیش نیز در مناطق سردسیر استان کهکیلویه و بویراحمد دیده شده‌اند که هم اکنون به باغات انگور، انجیر و انار مناطق گرمسیری جهت تهیه غذا کوچ کرده اند.

هاشمی گفت: به باغداران و عشایر این مناطق از سوی ماموران اداره محیط زیست آموزش ها و هشدارهای لازم جهت مقابله با این حیوانات داده می شود که مبادا به سوی آنها شلیک شود.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها برای جلوگیری از خطرات احتمالی حمله خرس‌ها مراقب باشند و در صورت مشاهده به ماموران محیط زیست اطلاع دهند.
 
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مردم این روستا‌ها از تردد در شب به خصوص در باغات و اراضی کشاورزی پرهیز کنند و دامداران این منطقه نیز نهایت دقت و مراقبت را از خود و احشام داشته باشند.
 
وی افزود: هرگونه آسیب وارد کردن به این گونه وحشی که تحت حفاظت قرار دارد منجر به صدور احکام سنگین قضایی و جریمه‌های مالی برای متخلفان خواهد شد

نظر جدید
پربازدیدها