به گزارش پایگاه خبری رهیافت جنوب، نشست تخصصی یاوران دیشموک باهدف محرومیتزدایی بخش دیشموک با حضور شخصیتهای مختلف حقیقی و حقوقی و مسئولان کشوری، باهمت موسسه ملی مرهم در تهران برگزار شد.
جلال دانش از فعالین اجتماعی کشور در این نشست به نکات مهمی اشاره و اظهار کرد: نسبت به اتفاقات و آسیبهای اجتماعی در دیشموک باید تدبیر و راهکار فوری اندیشیده شود.
وی با توجه به وضعیت نامساعد معضلات اجتماعی در این بخش محروم گفت: سرفصلهای مشخص تعیین و باید در خصوص خرده فرهنگ ها و وضع نامساعد فعلی ستاد بحران مشخص و با تشکیل تیمهای تخصصی به صورت عملی، دیشموک از وضعیت بحرانی خارج شود. ما باید چشم اندازی تعریف کنیم و اگر قرار است کاری برای دیشموک انجام شود در برنامه پیش رو اینطور تدبیر کنیم که از تاریخ این جلسه یعنی ۲۷/۴/۹۸ تا سال ۱۴۰۰ توانسته ایم چه کاری برای رفع مشکلات و معضلات این بخش محروم و مستعد انجام دهیم.
دانش گفت: برای دیشموک حرکتی اساسی که محرومیت رفع شود نشد، بالاخره برآیند همه کارهایی که تاکنون انجام شد وضع فعلی است.البته نه اینکه خدمات نادیده گرفته شود اما متناسب با ظرفیت طبیعی این منطقه باید اقدامات اساسی صورت مپذیرفت که باید بگوییم ما و همه دست اندرکاران موفق نبوده ایم. وی گفت: فرهنگ مردم دیشموک عشیرهای است و ما باید مناسب وضعیت بومی برنامهریزی کنیم.
دانش بابیان اینکه؛ تسهیلات اشتغالزایی به صورت منظم و هدف مند برنامهریزی و اعطا شود، افزود: اعطای تسهیلات باید مولدزا و در جهت اشتغال پایدار باشد .
وی به رودخانه رودسمه اشاره و از عدم توجه صداوسیما به جاذبه های گردشگری رودخانههای زیبای رودسمه انتقاد کرد و گفت: پمپاژ رودسمه عملیاتی شود تا باعث توسعه و پیشرفت و اشتغال گردد و این منطقه بکر و زیبا می تواند محل فوق العاده جذابی برای گردشگری و توریسیم داخلی شود اگر صدا و سیما استان به این مساله توجه مناسبی داشته باشد؛ آب پر حجم و نعمت خدادادی که میتواند این منطقه را آباد کند به سرزمین های خوزستان بدون اینکه کمترین بهره ای از آن بشود سرازیر میشود.
دانش اظهار کرد: در دیشموک پتانسیل و ظرفیت پرورش و کاشت فوق العاده گیاهان دارویی وجود دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد.
به عنوان مثال فردی در دیشموک در یک روستا به کشت موسیر مبادرت کرد و از زمینی با متراژ حدود ۲هزار متر ۸۰ گونی معادل ۴ تُن موسیر برداشت کرد که اگر هر کیلو موسیر حتی ۲۰ هزارتومن به فروش برسد چیزی حدود ۸۰ میلیون یک خانواده میتواند در سال آورده اقتصادی داشته باشد در صورتی که قیمت این محصول تا ۴ برابر در مراحل مختلف ارزش افزوده میتواند داشته باشد.
این فعال اجتماعی ادامه داد که: بنابراین ما باید فرهنگ کار آفرینی را را در دیشموک جدی بگیریم چراکه مردم اکثرا خبر از این پتانسل مهم ندارند و مهمترین کار فرهنگی در بعد کار آفرینی این است که نام دیشموک را با نام دیشموک_شهر_موسیر برند سازی کنیم.
دانش اذعان کرد: چشمانداز دیشموک تعیین و مشخص شود.
دانش با بیان اینکه؛ برای بنگاههای اقتصادی کوچک برنامهریزی دقیق شود افزودند: ما باید برای اقتصاد پایدار از تجربه چین در مدیریت هر خانوار یک بنگاه اقتصادی الگو برداری کنیم و اگر قرار است تسهیلاتی به دیشموک اختصاص یابد با نظارت دقیق به تولید منجر شود و گرنه قضیه معکوس خواهد شد به نحوی که اگر تا الان فقرا و نیازمندان بی بضاعتی داشتیم از این پس نیازمندان بدهکاری خواهیم داشت که بدهکاری وام نیز به مشکلات آنها افزوده شد.