سه شنبه، 18 تیر 1398 00:00 کد مقاله : 13980418003
امین روانان
رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر بندر امام خمینی(ره) گفت: برخی از همکاران شورای شهر برای اختلال در عزل قانونی محمد عبیاوی، دفتر ثبت جلسات را خارج از زمان اداری از ساخ ...
ماجرای عجیب در جریان عزل شهردار بندر امام خمینی

ماجرای عجیب در جریان عزل شهردار بندر امام خمینی(ره) + جزئیات
رهیافت جنوب : رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر بندر امام خمینی(ره) گفت: برخی از همکاران شورای شهر برای اختلال در عزل قانونی محمد عبیاوی، دفتر ثبت جلسات را خارج از زمان اداری از ساختمان شورای شهر خارج و فیلم دوربین‌های شورا را در آن بازه زمانی پاک کرده‌اند.
 

به گزارش رهیافت جنوب از ماهشهر منتظر منصوری  با بیان روند پیگیری عزل شهردار بندر امام خمینی(ره)  افزود: سه ماه نامه‌نگاری و مکاتبات متعدد هیئت رئیسه با رئیس شورای شهر درباره بررسی عدم سکونت شهردار بندر امام خمینی(ره) داشتیم، ولی با وجود این، حسین عبیداوی از اجرای قانون استنکاف کرده و اجازه بررسی وضعیت سکونت شهردار را در جلسه رسمی شورا نمی‌داد.

وی اظهار داشت: برای اجرای قانون تبصره ذیل ماده ۹ نهادهای نظارتی از جمله فرماندار شهرستان بندرماهشهر را وارد موضوع کردیم.

منصوری در ادامه با بیان اینکه فرماندار شهرستان بندرماهشهر نامه‌نگاری‌ لازم را با رئیس شورای شهر بندر امام خمینی(ره) برای اجرای تبصره ذیل ماده ۹ داشتند، عنوان کرد: فرماندار دو دعوت‌نامه را به تاریخ ۳۰ اردیبهشت و پنجم خرداد ماه سال برای تشکیل جلسه فوق‌العاده بررسی سکونت شهردار به رئیس شورای شهر ابلاغ کردند ولی حسین عبیداوی به همراه دو عضو دیگر از اجرای قانون خودداری کردند.

وی در ادامه بیان کرد: پرونده تخلف رئیس شورای شهر به خاطر عدم اجرای قانون و استنکاف از عمل به وظایف قانونی، توسط فرماندار شهرستان بندرماهشهر به هیئت حل اختلاف استان ارسال شد.

منتظر منصوری افزود: اعضای هیئت حل اختلاف استان با توجه به باز بودن موضوع بررسی عدم سکونت شهردار و در راستای اجرای قانون و رسیدگی به بررسی درخواست اکثریت مطلق شورا، رئیس شورای شهر را ملزم به برگزاری جلسه بررسی وضعیت سکونت شهردار حداکثر در بازه زمانی ده روز کرد.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه در تاریخ ۲۲ خرداد ماه دعوتنامه بررسی سکونت شهردار توسط رئیس شورای شهر صادر و برای اعضا ارسال شد، بیان داشت: با وجود وصول دعوت‌نامه توسط هفت عضو شورای شهر، رئیس شورای شهر و دو عضو دیگر سید سعید بزاز و فرج‌اله کردزنگنه با عدم شرکت در جلسه سبب از حد نصاب افتادن جلسه رسمی بررسی سکونت شهردار بندر امام خمینی(ره) شد.
وی افزود: چهار عضو حاضر در این جلسه موارد تخلف و عدم کفایت رئیس شورای شهر که شامل اخلال در امور عادی شورا و کوتاهی عمدی در انجام وظایف محول شده بود را طی صورتجلسه به مراجع ذی‌صلاح اعلام کردند و فرماندار هم موضوع را برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای استان خوزستان ارسال کردند.

موارد تخلف رئیس شورای شهر به مراجع ذی‌صلاح ارسال شد

منشی دوم شورای شهر با انتقاد از حسین عبیداوی به خاطر اینکه بدون هماهنگی با هیئت رئیسه شورا که متشکل از رئیس، نائب رئیس، منشی اول، منشی دوم است دعوت‌نامه جلسه رسمی شورای شهر را با ۹ دستور کار برای ۲۹ خرداد ماه صادر کرده است، عنوان کرد: هیئت رئیسه شورا بعد از وصول دعوتنامه ارسالی، در ۲۸ خرداد ماه نامه‌ای به رئیس شورا مبنی بر اینکه طبق ماده ۱۸ و تبصره ۱ آئین‌نامه داخلی شوراها، دستور جلسات رسمی شورا باید به ترتیب وصول پیشنهادات و با توجه به اولویت از طرف هیئت رئیسه تهیه شود و در صورت زیاد بودن درخواست‌ها در یک زمان، تشخیص اولویت‌ها با هیئت رئیسه شورای شهر خواهد بود.

وی افزود: هیئت رئیسه شورا موارد تخلف عدم رعایت آئین‌نامه شوراها را توسط حسین عبیداوی را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کرد.

وی افزود: هنوز یک هفته از دستورکار بررسی سکونت شهردار که با عدم حضور سه عضو از رسمی بودن خارج شده بود، نگذشته است که رئیس شورای شهر با بی‌توجهی به هیئت رئیسه شورا دستور کار جامانده و اولویت‌دار از جلسات قبل را در دستور کار جدید قرار نمی‌دهد.

مصوبه عزل شهردار توسط هیئت رئیسه شورای شهر به فرمانداری ارسال شد

منصوری با بیان اینکه جلسه رسمی شورای شهر بندر امام خمینی(ره) در تاریخ ۲۹ خرداد ماه ۹۸ با حضور هفت عضو شورای شهر،خبرنگاران و شهروندان با ۹ دستور کار شروع شد، بیان کرد: بعد از بررسی لوایح اول و دوم نامه‌ای را تحت عنوان بررسی عدم سکونت شهردار که جا مانده از جلسات قبل بود، توسط هیئت رئیسه و اکثریت شورا مطرح و در مورد آن تصمیم گیری و در دفتر ثبت صورتجلسات شورا ثبت شد.

وی افزود: در جلسه ایمان فلاحی، منتظر منصوری، حسین دورقی و بهنام ادیبی نامه قرائت شده را تایید و با عزل شهردار بندر امام خمینی(ره) موافقت کردند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان بندر ماهشهر در ادامه تصریح کرد: پس از اتمام ۹ دستورکار جلسه، رئیس شورا در خروج از ساختمان شورا تعجیل کرده و شش عضو دیگر دفتر صورتجلسات را امضا کردند.

منصوری در ادامه بیان کرد: بعد از اتمام جلسه سه صورتجلسه به صورت تایپی توسط منشی دوم شورای شهر تنظیم و برای امضا به رئیس شورا و دیگر اعضاء ارائه شد، ولی رئیس و دو عضو دیگر شورای شهر از امضا صورتجلسه عزل شهردار خودداری کردند و رئیس شورا حاضر به ارسال صورتجلسه عزل شهردار به هیئت تطبیق شهرستان نشد.

منتظر منصوری در ادامه تصریح کرد: بعد از عدم ارسال صورتجلسه مصوبه شماره سه توسط رئیس شورا، صورتجلسه عزل شهردار را با امضا هیئت رئیسه در روز شنبه یکم تیرماه برای بررسی و اعلام نظر به هیئت تطبیق و فرمانداری شهرستان بندرماهشهر ارسال شد و اینکه گفته می‌شود جعل امضا سه عضو مخالف عزل شهردار صورت گرفته است، واقعیت ندارد.

ابهام‌های هیئت تطبیق شهرستان درباره عزل شهردار قابل رفع رجوع است

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه ۱۱ تیرماه نامه‌ای از طریق فرمانداری با موضوع رفع ابهام از صورتجلسه عزل محمد عبیاوی برای شورای شهر بندر امام خمینی(ره) ارسال شده است، عنوان کرد: تاکنون نامه ارسالی فرمانداری شهرستان بندرماهشهر توسط هیئت رئیسه شورای شهر وصول نشده و فقط در فضای مجازی رویت شده است.

وی با بیان اینکه ابهام گرفته شده توسط فرمانداری در صورتجلسه شهردار بندر امام خمینی(ره) شامل سه بخش است، بیان کرد: بخش نخست مبنی بر نداشتن شماره ثبت در نامه صورتجلسه عزل شهردار است. طبق قانون دفتر اندیکاتور در اختیار رئیس شورای شهر است و صورتجلسه باید توسط رئیس شورای شهر به هیئت تطبیق شهرستان ارسال شود و رئیس شورا از ارسال صورتجلسه مصوبه سوم خودداری کرده است.

منصوری در ادمه تصریح کرد: هیئت رئیسه در اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها نامه‌ای را به پیوست صورتجلسه تایپ شده و ۲۸ برگ مستندات برای فرمانداری ارسال کرده است و نامه شماره دبیرخانه نداشت و اگر هیئت رئیسه شورا شماره می‌زد سبب تخلف قانونی شده بود.

وی درباره ابهام دوم هیئت تطبیق شهرستان نسبت خط خوردگی تاریخ درج شده در سطر صفحه دوم دفتر ثبت صورتجلسات شورای شهر، بیان داشت: دفتر ثبت صورتجلسات شورا توسط خودکار تکمیل شده و بعد از آن طی نامه‌ای، صورتجلسه تایپ و برای هیئت تطبیق شهرستان ارسال می‌شود.

منصوری افزود: خط‌خوردگی مربوط به تاریخ دعوت‌نامه دفتر ثبت صورتجلسات است و نامه صورتجلسه تایپ شده و ارسالی به هیئت تطبیق شهرستان بندرماهشهر بدون خط خوردگی بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به مفاد اصلی نامه فرمانداری مصوبه عزل شهردار بندر امام خمینی(ره) مورد تایید هیات تطبیق است ولی به دلیل نبودن اصل دفتر ابهاماتی برای هیات تطبیق به وجود آمده است.

منصوری با بیان اینکه بخش سوم ابهام فرمانداری شهرستان بندرماهشهر درباره اضافه شدن کلمات در دفتر ثبت صورتجلسات شورای شهر، بیان داشت: دفتر ثبت صورتجلسات شورای شهر به خاطر اینکه با خوکار نوشته می‌شود در آن خط خوردگی وجود دارئ و این ابهام قابل رفع شدن است، ولی ملاک متن صورتجلسه تایپ شده و ارسالی به هیئت تطبیق شهرستان برای تطابق و مغایرت یا عدم مغایرت مصوبات با قوانین و مقررات شورای اسلامی شهر است.

دفتر ثبت جلسات شورای شهر توسط همکاران از ساختمان شورا خارج شده است

منشی دوم شورای شهر بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه از دفتر صورتجلسات عکس گرفته و تصاویر آن را برای هیئت تطبیق ارسال کرده است، اظهار داشت: منشی‌های شورای شهر در روز یکشنبه به دفتر شورا مراجعه کرده و متوجه شدند برخی از همکاران با دست‌پاچگی دفتر ثبت جلسات را از ساختمان شورای شهر خارج کرده‌اند.

وی افزود: با تحقیقات و بررسی به عمل آمده متوجه شدیم دوربین‌های شورای شهر دست‌کاری و فیلم در آن بازه زمانی پاک شده است و بلافاصله موضوع گم شدن دفتر ثبت جلسات و پاک شدن فیلم دوربین‌های شورا را برای پیگیری حقوقی با حضور پرسنل اداری شورای شهر، صورتجلسه کردیم.

منصوری در ادامه تصریح کرد: رئیس شورای شهر تاکنون نسبت به حذف دوربین شورا اظهار نظری نکرده است و امروز از طریق مراجع قضایی و نظارتی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر بندر امام خمینی(ره) درباره اظهار عدم بی‌اطلاعی برخی از اعضای شورای شهر از محتوای متن دفتر صورتجلسات شورا بیان کرد: همکاران دفتر را ملاحظه و قرائت و ذیل دفتر را امضا کردند و نامه فرماندار و هیئت تطبیق بیانگر شفافیت است و تمامی ابهامات قابل رفع خواهد بود.

وی افزود: رئیس شورای شهر موظف است در اسرع وقت نامه ابهامات فرمانداری شهرستان بندرماهشهر را در صحن شورا مطرح تا برای بررسی و اظهار نظر بعدی مصوبه را برای هیئت تطبیق شهرستان ارسال کنیم.

رئیس شورای شهر از برگزاری جلسه عدم سکونت شهردار خودداری می‌کند

منصوری در ادامه با بیان اینکه اکثریت مطلق شورای شهر در چارچوب وظایف تعیین شده مدت سه ماه است به دنبال پیگیری خواسته قانونی در اجرای ماده ۵ آئین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار هستند، تصریح کرد: طبق تصریح ماده ۸۰ قانون شوراها، شورای اسلامی شهر می‌تواند در حیطه وظایف قانونی خود نسبت به برکناری شهردار اقدام کند.

وی افزود: بند دال تبصره ۴ ماده ۸۰ قانون شوراها به صراحت بیان کرده که شورای شهر در صورت فقدان هر گونه از شرایط احراز سمت شهردار، موظف است جلسه فوق‌العاده صلاحیت شهردار را برگزار و بلافاصله نسبت به خاتمه دوره تصدی اقدام کند.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه فرماندار باید اجرای قانون را در نظر داشته باشد و از رای اکثریت مطلق شورا که خواستار اجرای قانون است حمایت کند، بیان داشت: رئیس شورای شهر باید جلسه عدم سکونت شهردار را برگزار کند و شخصی که از اجرای حکم و یا قانون خودداری می‌کند را به هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها در استانداری خوزستان معرفی کند.

وی افزود: رئیس شورا اشراف به قوانین و مقررات جاری ندارد و سبب به وجود آمدن مسائل حاشیه‌ای و تنش در شورای شهر شده است و هیئت رئیسه شورا عدم کفایت حسین عبیداوی را در ۲۲ خردادماه مشتمل بر ۱۳ دلیل به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده است.

منصوری در ادامه تصریح کرد: از هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها استان خوزستان درخواست می‌کنیم، به موضوع عدم تمکین و استکناف از آرا اکثریت مطلق شورا ورود کرده و با فرد خاطی برخورد قانونی کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شورای شهر بندر امام خمینی(ره) در پایان گفت: مهلت و تاکیدات لازم را به محمد عبیاوی داده شده است ولی شهردار با نداشتن حس مسئولیت‌پذیری برای خدمت رسانی به شهروندان، حاضر به سکونت خود و خانواده نشده است و با بررسی به عمل آمده شهردار با گذشت ۲۰ ماه تاکنون در شهر سکونت ندارد

نظر جدید
پربازدیدها